Stemoperatie in Nederland

Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Cait »

Sorry voor mijn harde commentaar, ik was net thuis van werk en ik ben pissig om alles behalve jou. Maar was een rare afreagering.
Inderdaad, een stem hoeft niet hoog te zijn, vooral het resonans maakt het verschil. Natuurlijk, een net wat hogere stem is ook fijn, althans,dat vind ik.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Amy »

Caitlyn schreef:Sorry voor mijn harde commentaar, ik was net thuis van werk en ik ben pissig om alles behalve jou. Maar was een rare afreagering.
Inderdaad, een stem hoeft niet hoog te zijn, vooral het resonans maakt het verschil. Natuurlijk, een net wat hogere stem is ook fijn, althans,dat vind ik.
Maakt niet uit meis ik ken het. :)

Wat ik eigenlijk een beetje wil zeggen is pas op met die operaties dat gaat vaak fout of geeft niet het verwachte resultaat hoor en lees ik vaak.

Er is best veel wat je zelf kunt doen met je stem en het viel mij zelf best mee eerlijk gezegd om mijn stem goed te krijgen. Probeer eens te zoeken op oefeningen om je resonantie onder controle te krijgen op internet als je dat nog niet gedaan hebt. Ik kan je er misschien ook wel mee helpen.

Ik weet ook niet hoe ver je er al doorheen zit met stem oefeningen hoor. Als je zoiets hebt van ja ja dat heb ik allemaal al geprobeerd dan kun je misschien beter mijn bericht negeren. :P
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Cait »

Wat ik het moeilijkste vind met de stem is het feit dat je niet weet hoe je stem zou moeten klinken. Wanneer klinkt het nou goed?! Daarom heb ik een hekel gekregen aan stem oefeningen, omdat ik niet weet waar ik naar toe kan/wil oefenen. Omdat ik niet weet hoe het moet klinken.
Ja graag, als je het eens met mij door wil nemen, super. Als dat voor mij dat beetje inzicht kan geven is al veel gewonnen!

liefs Cait
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Ilse »

Amy schreef: Je stem hoeft trouwens niet eens zo hoog te zijn om als vrouwenstem opgepikt te worden, er zijn ook vrouwen met een vrij lage stem die je toch als vrouwelijk oppik.
Inderdaad, genoeg voorbeelden toch. ;)
Sommige dames van het journaal hebben volgens mij ook best een lage stem.
Amy schreef: Er is best veel wat je zelf kunt doen met je stem en het viel mij zelf best mee eerlijk gezegd om mijn stem goed te krijgen. Probeer eens te zoeken op oefeningen om je resonantie onder controle te krijgen op internet als je dat nog niet gedaan hebt. Ik kan je er misschien ook wel mee helpen.
Goh Amy, zou je eens een keertje wat linkjes kunnen kopiëren wat jij precies bedoeld?
Vind het toch interessant om eens nader te bekijken wat jij verteld.

Zelf vind ik het ook nog steeds lastig. Ook hier al meer dan een jaar logo en het lukt ook wel om zegmaar hoger in je keel te praten op een natuurlijke manier. Dat gaat eigenlijk nu als vanzelf, maar ik blijf in de buurt van de 150Hz.
Als ik in toonhoogte hoger wil komen, dan wordt het echt onnatuurlijk en forceer je het ook. Om op die geforceerde manier te moeten praten is iets waar ik mij best ongemakkelijk bijvoel en er dan tot nu toe voor kies om dan maar een wat lagere, maar wel ongeforceerde en natuurlijke spreektoon te hebben.
Die (rare) hogere stemmetjes lukt mij best wel, maar zoiets gebruik ik dan eigenlijk meer uit gekkigheid met mijn dochter als we een beetje maf doen. ;)

Ze adviseren bij Yeson ook om nadien zeker wel logopedie nog te volgen.
Ik heb die filmpjes bij Yeson ook wel eens nader bekeken en toen ik dat verschil hoorde, had ik echt ook zoiets van, ohhhhoohhh wat zitten wij dan toch allemaal te martelen met logopedie, als je kijkt dat het in principe maar een korte en éénvoudige ingreep is. Mijn logopediste was ook onder de indruk van de resultaren van Yeson, maar ja ik weet ook niet goed die vertekend die filmpjes zijn ten opzichte van de werkelijkheid.
Als die arts nu eens een weekje naar Nederland op vakantie komt, kan hij al heel veel mensen behandelen. ;)

Hoe die arts van het VU naar Caitlyn reageerd, ik vertrouw dat ook niet zomaar, want die mevrouw van het VU waar je een stemprofiel moet maken heeft mij echt wel een andere indruk gegeven over mogelijke operaties, ook van de VU, of er moet recent iets veranderd zijn qua technieken.
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Jessy »

Caitlyn schreef:Wat ik het moeilijkste vind met de stem is het feit dat je niet weet hoe je stem zou moeten klinken. Wanneer klinkt het nou goed?! Daarom heb ik een hekel gekregen aan stem oefeningen, omdat ik niet weet waar ik naar toe kan/wil oefenen. Omdat ik niet weet hoe het moet klinken.
Dat is ook het moeilijkst, en daar kunnen logopedist(e), maar ook vrienden en familie wel bij helpen. Of je neemt je stem op, en speelt het daarna af om te horen hoe het klinkt. Of bel naar een winkel of bedrijf en stel daar een vraag (maakt niet uit wat) en zie hoe je aangesproken wordt.
Het blijft een kwestie van veel oefenen, een stembandoperatie zou ik als allerlaatste optie houden. Natuurlijk wil je wat hoger, maar met oefenen over lange tijd kom je al een heel eind. En eigenlijk zijn zaken als uitspraak, articulatie, en intonatie veel grotere factoren om als een vrouw te klinken.

De inwendige operatie zoals eerder genoemd heeft veel risico's, waarvan het ergste geval verlies van de stem is. De uitwendige lijkt een betere optie, heb echter geen idee of ze dat in het VU doen... dat hoor ik voor het eerst.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20180730 »

Jessy schreef:
Caitlyn schreef: Het blijft een kwestie van veel oefenen, een stembandoperatie zou ik als allerlaatste optie houden. Natuurlijk wil je wat hoger, maar met oefenen over lange tijd kom je al een heel eind. En eigenlijk zijn zaken als uitspraak, articulatie, en intonatie veel grotere factoren om als een vrouw te klinken.
oefenen houd ik niet echt vol, vind het té kunstmatig ook. Uitspraak, articulatie en intonatie; het zal allemaal wel. Akela, 'k doe mijn best, maar vermoeiend :x (maak je zelf maar niet al te veel wijs met die logopedie)
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Amy »

Caitlyn schreef:Wat ik het moeilijkste vind met de stem is het feit dat je niet weet hoe je stem zou moeten klinken. Wanneer klinkt het nou goed?! Daarom heb ik een hekel gekregen aan stem oefeningen, omdat ik niet weet waar ik naar toe kan/wil oefenen. Omdat ik niet weet hoe het moet klinken.
Ja graag, als je het eens met mij door wil nemen, super. Als dat voor mij dat beetje inzicht kan geven is al veel gewonnen!

liefs Cait
Ja hoe het zou moeten klinken zat ik in het begin ook mee maar dat heb ik laten vallen. Je probeert gewoon je eigen stem te veranderen, controle over de resonantie te krijgen. Het blijft gewoon je eigen stem maar dan vrouwelijk. Gaan proberen een andere stem na te doen lukte niet voor me en als ik daar nu zo over na denk dan wil ik dat ook niet en ben ik blij dat me dat niet gelukt is.

Ik heb toen ik er mee begon een aantal dingen op het internet gevonden, onder andere dit: http://lena.kiev.ua/voice/ onderaan in dat artikel staan een paar manieren over hoe je controle over die spieren kunt krijgen. Op Youtube was ook een transgender met de naam CandiFla en zij had een paar goede videos met een andere manier om het te doen maar die heeft ze weg gehaald. Verder heb ik nog wat dingen gehaald op een ander Youtube kanaal en dat heet deepstealth en is er nog wel. Dat is van Andrea James, die naam heb je misschien wel eens van gehoord.

Die manier van CandiFla is met een heel hoge stem praten of een geluid maken zodat je niet meer je borst resonantie kunt gebruiken en persé je kopstem moet gebruiken en dan voorzichtig proberen de frequentie te laten zakken naar een niveau wat je comfortabel vind en lang vol kunt houden maar zorgen dat de resonantie hoog blijft.
Het is eigenlijk echt gewoon aanleren hoe het voelt als je strottenhoofd in die positie zit en dan leren om dat bewust naar die positie te brengen en ja het was voor mij best frustrerend in het begin want het lukte me maar moeilijk. Nog een voordeel hiervan is dat het je adamsappel verbergt.
Als ik het moet omschrijven voelt het een beetje als je strottenhoofd omhoog en een beetje naar achter trekken of knijpen met die spieren.

Het was soms ook best wel grappig die geluiden die ik maakte in het begin moet ik zeggen, ik heb best veel zitten giechelen omdat ik me voor mezelf schaamde zelfs terwijl niemand me kon horen. :P

Een hoop motivatie helpt ook wel hoor. Ik doe best veel online gamen en ik deed altijd typen in de chat omdat ik mijn stem haatte en was het wel een beetje zat met dat typen dat was een van de redenen die mij veel motivatie gaf. Het geeft ook zo'n rust nu om gewoon te kunnen praten zonder dat er mensen raar kijken of daardoor gaan twijfelen aan mijn vrouwelijkheid. Ik ben ook best wel iemand die graag praat en nu hoef ik me niet meer in te houden.

Dan ook nog vertrouwen in je stem. Toen ik het wat onder controle had betrapte ik mezelf er nog steeds af en toe op dat ik het niet goed deed en dan vooral rond mensen die ik al lang kende zoals familie en zo maar naar mate ik meer vertrouwen in mijn stem kreeg werd dat minder. Jezelf opnemen helpt ook heel goed daarbij, het klinkt in je hoofd heel anders als wat andere mensen horen.
Als je die resonantie hebt is het ook makkelijker om hogere tonen te oefenen want dan klinkt het niet meer geforceerd maar veel meer natuurlijk. Denk wel goed aan de ademsteun wat je waarschijnlijk al geleerd hebt bij logopedie dat zorgt dat je het veel en veel langer moeiteloos vol kunt houden en dat je geen droog of schor gevoel in je keel krijgt mits je niet te hoog aan het proberen bent.

Oh je verliest trouwens wel je oude stem of in ieder geval dat gebeurde bij mij. Ik zou die misschien nog wel kunnen gebruiken maar dat gaat me erg veel moeite kosten denk ik en ik wil het ook niet, ben blij dat ik die kwijt ben. :)

Dit is zo'n beetje alles wat ik me kan bedenken wat behulpzaam is. Als me iets meer te binnen schiet dan post ik het wel. Als je vragen hebt of er over wilt praten of zo laat me maar weten.
Ik ga binnenkort ook een vriendin van me hier mee proberen te helpen en zij is wat ouder als mij en heeft veel gerookt. Haar stem is best wat lager als waar ik mee begon. Ze heeft al een hoop logopedie gehad en dat heeft wel een beetje geholpen maar niet wat het zou moeten zijn. Ik ben echt benieuwd of dat gaat lukken.

Stem is wel iets waar veel transvrouwen moeite mee hebben volgensmij en dit heeft mij echt geholpen. Mijn instelling is ook wel van als ik het kan moet het jullie ook lukken. :)
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Janice »

Beetje off-topic maar hoe is het trouwens afgelopen met dat Adamsappel verhaal? zelf moet ik dat nog aankaarten bij het VU maar aangezien ik die 7 mm niet haal ben ik benieuwd welke verdere stappen jij hebt ondernomen. Misschien in een pm?

Janice,
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door fenna »

Hallo Caitlyn,

Voor je een operatie laat doen, zou ik eerst logopedie overwegen. Met een beetje training krijg je borstresonantie ook weg bij lagere tonen en met toonmaken door toonhoogte te varieren ipv volume te varieren, wordt je stem ook vrouwelijker.

Zelf heb ik met die basis dingen zelfs mijn logopediste verrast (door de telefoon) bij het maken van de eerste logopedie afspraak.
Ter info, in mijn vorige leven had ik een heerlijk rollende borstresonantie ......

Fenna
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Veronica »

Irene schreef:ik meen toch dat het VUmc aan mij <niet lang geleden> aangaf geen voorstander te zijn van een stem band operatie i.v.m. risico's, maar logopedie
Daar heb ik ook vaker over gehoord, maar zelf heb ik het anders meegemaakt, aangezien ik een adamsappel reductie wil moest ik langs KNO en die willen dat je eerst logopedie hebt gedaan voor je reductie krijgt omdat ze dan vaak tegenlijk de stem doen.

Tja... vaak is een vaag woord, zelf toen ik overduidelijk zei dat ik vanwege de slechte resultaten (lees onder) en risico's ik mijn stem niet laat doen en het zelfs met slecht resultaat het gewoon bij logo hou.

Slecht resultaat? Klopt, namelijk denken vele transseksuelen dat je na zo'n stemband operatie meteen een vrouwelijkere stem hebt, dat valt dus vaak tegen en je moet het ALSNOG verder oefenen met logo.

In andere woorden, het wordt niet magisch beter.

Dus, risico nemen en alsnog logo doen, nee bedankt.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding