Stemoperatie in Nederland

Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Cait »

de vraag is, van wie heb je dat. Ik hoor alleen maar negativiteit van "horen en zeggen". Also, Veronica, als ze de adamsappel en stem tegelijk willen doen hebben zij het over de uitwendige operatie (snee in keel) wat niet zo een bijster interessante stem operatie is. Dat kreeg ik ook te horen, en dat hoef ik allemaal niet. De inwendige operatie doen ze ook, zelf een gesprek over gehad met Dr rinkel van KNO. De risico's...die steeds genoemd worden, heb je enig idee wat voor risico's dat zijn en de kansen?
Want ik hoor niks anders dan negativiteit die nergens op berust is.. Ik ken niemand die die operatie gehad heeft, ook niet op het forum, daarom had ik in de eerste instantie deze topic geopend

anyway

liefs Cait
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door fenna »

Hallo Caitlyn,

Een jaar of wat terug heb ik een paar keer zijdelings gesproken met een mevrouw die een operatie aan d'r stem had laten doen. Met alle respect voor haar als persoon en de door haar gemaakte keuzes, zou het niet de mijne zijn. Haar stem maakte op mij destijds een tamelijk geknutselde/afgeknepen indruk.

Fenna
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Veronica »

Caitlyn schreef:de vraag is, van wie heb je dat. Ik hoor alleen maar negativiteit van "horen en zeggen". Also, Veronica, als ze de adamsappel en stem tegelijk willen doen hebben zij het over de uitwendige operatie (snee in keel) wat niet zo een bijster interessante stem operatie is. Dat kreeg ik ook te horen, en dat hoef ik allemaal niet. De inwendige operatie doen ze ook, zelf een gesprek over gehad met Dr rinkel van KNO. De risico's...die steeds genoemd worden, heb je enig idee wat voor risico's dat zijn en de kansen?
Want ik hoor niks anders dan negativiteit die nergens op berust is.. Ik ken niemand die die operatie gehad heeft, ook niet op het forum, daarom had ik in de eerste instantie deze topic geopend

anyway

liefs Cait
De KNO bij het VU zelf (volgens mij heet zij van Gogh) heeft mij verteld wat de risico's zijn en hoe het VU dat doet, hun doen altijd het liefst adamsappel correctie (indien noodzakelijk) samen met stembanden operatie.

Risico's zijn vooral dat je stem monotoon en vlak kan klinken, ook werd er gezegd dat vaak na die operatie je alsnog moet oefenen bij een logopedist.

Wat er niet werd gezegd en wat ik zelf moest uitzoeken was dat er wel een kans bestaat dat je stem gewoon letterlijk (excuus voor het taalgebruik) verkloot wordt en dat zelfs logopedie dan niet meer helpt.

Zelf heb ik vroeger veel video's gekeken van vooral de mensen die na zo'n operatie geen logo hebben gehad (vooral filmpjes uit VS) en zo denderend klonk het niet, in 1 geval klonk iemand zelfs erg hees en vermoeid qua stem en dat maanden later.

Voor mijzelf vind ik het niet waard, de kans dat het goed slaagt is in mijn ogen gewoon veel te laag vergeleken met de risico's en het resultaat achteraf.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20180730 »

we moeten een VUmc bezetting organiseren en een goede stemband operatie eisen. Wat die f..ck Logo levert nihil op! (Maagdenhuis mag ook, maagden genoeg toch) :P
Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Summer »

Ik ben anders heel positief over logopedie hoor
Maar je moet het wel zelf doen en niet verwachten dat je aan het handje door je transitie word geholpen
Dat gebeurt zowiezo nergens, gewoon zelf doen, lekker proberen, leren en groeien.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Jessy »

Irene schreef:
Jessy schreef:
Caitlyn schreef: Het blijft een kwestie van veel oefenen, een stembandoperatie zou ik als allerlaatste optie houden. Natuurlijk wil je wat hoger, maar met oefenen over lange tijd kom je al een heel eind. En eigenlijk zijn zaken als uitspraak, articulatie, en intonatie veel grotere factoren om als een vrouw te klinken.
oefenen houd ik niet echt vol, vind het té kunstmatig ook. Uitspraak, articulatie en intonatie; het zal allemaal wel. Akela, 'k doe mijn best, maar vermoeiend :x (maak je zelf maar niet al te veel wijs met die logopedie)
Nochtans heb ik het bewijs al bij veel mensen kunnen horen. Maak jezelf ook niet teveel wijs met die operatie, het is geen wondermiddel en met enkel een hogere stem klink je nog zeker niet als een natuurlijke vrouw.
Oefenen is vermoeiend, dat ben ik helemaal met je eens. In het begin zal het kunstmatig klinken, maar op den duur zal het natuurlijker worden en ga je er niet meer echt bij moeten nadenken. Het kost tijd, je zult geduldig moeten zijn, maar het zal uiteindelijk de moeite waard zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Janice »

Het hele punt is of het vergoed wordt? of dat daar ook weer van die rare eisen aan worden gesteld net zoals aan een adamsappel verkleining. Ik heb ooit het bedrag van 20 000 euro langs zien komen, dat is me nou net even iets te veel en steek ik liever in FFS of andere cosmetische ingrepen.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Cait »

Veronica schreef:
Caitlyn schreef:de vraag is, van wie heb je dat. Ik hoor alleen maar negativiteit van "horen en zeggen". Also, Veronica, als ze de adamsappel en stem tegelijk willen doen hebben zij het over de uitwendige operatie (snee in keel) wat niet zo een bijster interessante stem operatie is. Dat kreeg ik ook te horen, en dat hoef ik allemaal niet. De inwendige operatie doen ze ook, zelf een gesprek over gehad met Dr rinkel van KNO. De risico's...die steeds genoemd worden, heb je enig idee wat voor risico's dat zijn en de kansen?
Want ik hoor niks anders dan negativiteit die nergens op berust is.. Ik ken niemand die die operatie gehad heeft, ook niet op het forum, daarom had ik in de eerste instantie deze topic geopend

anyway

liefs Cait
De KNO bij het VU zelf (volgens mij heet zij van Gogh) heeft mij verteld wat de risico's zijn en hoe het VU dat doet, hun doen altijd het liefst adamsappel correctie (indien noodzakelijk) samen met stembanden operatie.

Risico's zijn vooral dat je stem monotoon en vlak kan klinken, ook werd er gezegd dat vaak na die operatie je alsnog moet oefenen bij een logopedist.

Wat er niet werd gezegd en wat ik zelf moest uitzoeken was dat er wel een kans bestaat dat je stem gewoon letterlijk (excuus voor het taalgebruik) verkloot wordt en dat zelfs logopedie dan niet meer helpt.

Zelf heb ik vroeger veel video's gekeken van vooral de mensen die na zo'n operatie geen logo hebben gehad (vooral filmpjes uit VS) en zo denderend klonk het niet, in 1 geval klonk iemand zelfs erg hees en vermoeid qua stem en dat maanden later.

Voor mijzelf vind ik het niet waard, de kans dat het goed slaagt is in mijn ogen gewoon veel te laag vergeleken met de risico's en het resultaat achteraf.
Je hebt het weer over uitwendige operatie, die ga ik zpiezo niet doen . Inwendig ..daar kan je zoiezo geen afgeknepen stem krijgen . En heeft niks met adamsappel operatie te maken. Dat is uitwendig
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Veronica »

Dan vind ik het nog raarder dat VU zo erop hamert dat als je beide wilt hun dat tegelijk willen doen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Samantha
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jan 2014, 20:50
Gender: Transgender

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Samantha »

Veronica schreef:Dan vind ik het nog raarder dat VU zo erop hamert dat als je beide wilt hun dat tegelijk willen doen.
Dat heft het vu mij toen ook verteld maar ik wou geen stem laten doen omdat logopedie mij beter heft geholpen en heft minder risicos.