Androtiv

Gebruikersavatar
catlover
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2015, 11:00
Gender: Transgender
Locatie: Den Haag

Androtiv

Bericht door catlover »

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat ik voor zoverre heb gelezen over dit soort gels is dat de doses lager is dan bij injecties, en dat de veranderingen dus (meestal) een stuk langzamer gebeuren.
Wat vind het VUmc ervan als je zonder hen begint met hormonen? Ik zag bij de intake vragenlijst een aantal vragen die ermee te maken hadden maar niet of het gevolgen zou hebben voor de behandeling.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Androtiv

Bericht door Veronica »

catlover schreef:
Wat vind het VUmc ervan als je zonder hen begint met hormonen?
Simpel, VU vind dat geen goed idee, echter zijn er blijkbaar mensen mee weg gekomen.

Ik zelf blijf erbij dat zelf medicatie altijd risico's met zich mee brengt, bedenk dat ook.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Xtina
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:14
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Androtiv

Bericht door Xtina »

Voordat ik begon aan het traject kreeg ik van een transvriendin ( die deed aan zelfmedicatie ) ook een soort van oestrogene gel!
Zij had gezegd hier krijg je een superzacht huid van en dat kloptte. Om die reden bleef ik het ook gebruiken.
Ik heb dit vermeld bij de VUMC na start van HRT en dat was gelukkig geen probleem! ( Ik heb het eerst toch voor mezelf gehouden,
omdat ik bang was hoe ze hierop zouden reageren.) Zelfmedicatie zou ik zelf nooit aanraden maar ik denk eerlijk gezegd dat zo'n gel weinig
kwaad kan!
i'm not a girl, not yet a woman - Britney Spears
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Androtiv

Bericht door Veronica »

Xtina schreef: Zelfmedicatie zou ik zelf nooit aanraden maar ik denk eerlijk gezegd dat zo'n gel weinig
kwaad kan!
Daar wil ik even op ingaan (sorry daarvoor).

Elke soort medicijn (en dat is zo'n gel dus ook) kan kwaad doen als je het verkeerd gebruikt.

Ik bedoel, paracetamol kan ook geen kwaad, toch ken ik iemand die te veel naam op 1 dag en diezelfde nacht maagspoeling kreeg bij het ziekenhuis.

Iedere medicijn kan kwaad, als je het verkeerd gebruikt of zonder toezicht.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Androtiv

Bericht door Anon20190712 »

Androtiv is een soort testo gel toch?
iig geen bekend merk wat wordt voorgeschreven.

Testosteron gel geeft net zo snel en net zo veel veranderingen als injecties!
Het is een mythe dat gel langzamer zou werken dan injecties en de dosis van injecties en gel kun je niet met elkaar vergelijken.
Ik zou me echt beter inlezen, helemaal voor je begint te overwegen om zelf te beginnen...

Als je gewoon een van de merken gebruikt die het vumc ook voorschrijft en daar de juiste dosis van gebruikt kan het weinig kwaad mits je het van een betrouwbare bron hebt (= andere transman of de huisarts!)
Dit zodat je zeker weet wat er in zit. Bij producten die je online besteld of uit de body building scene krijgt kan je donder opzeggen dat de samenstelling niet oké is en dat is echt niet goed voor je lijf (en vooral ook niet psychisch, want reken maar dat hormonen daar invloed op hebben)

Ik ben zelf eerder met androgel begonnen via de huisarts, officieel gezien mogen die ook voorschrijven. Hij deed dat bij mij omdat ik door de wachttijd (destijds een jaar!) bij het VUmc steeds depressiever werd en hem vertelde anders te kijken of ik online eea kon vinden.

Natuurlijk zitten er wel risico's aan zelfmedicatie!! Als ik jou was zou ik nog even wat beter inlezen en kijken of er wat te regelen valt met je huisarts.
VUMC vindt het niet leuk als men zelf begint, gezondheidsrisico's liggen bij jou. Als jij op een bepaald punt geen hormonen meer hebt en alle hormonale schommelingen en klachten vandien zullen ze je niét eerder helpen. Komt bij dat als je die schommelingen hebt en dat psychisch effect heeft ze je misschien niet als 'stabiel' beschouwen en je diagnostiek langer duurt. Opzich zal het je niet tegenwerken in het traject- het is geen rede je geen groen licht te geven, maar ik heb wel extra gesprekken gehad om het hierover te hebben, waardoor de diagnostiek langer duurde (en dus ook de real life fase en daarmee de operaties)
Gebruikersavatar
Xtina
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:14
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Androtiv

Bericht door Xtina »

Veronica schreef:
Xtina schreef: Zelfmedicatie zou ik zelf nooit aanraden maar ik denk eerlijk gezegd dat zo'n gel weinig
kwaad kan!
Daar wil ik even op ingaan (sorry daarvoor).

Elke soort medicijn (en dat is zo'n gel dus ook) kan kwaad doen als je het verkeerd gebruikt.

Ik bedoel, paracetamol kan ook geen kwaad, toch ken ik iemand die te veel naam op 1 dag en diezelfde nacht maagspoeling kreeg bij het ziekenhuis.

Iedere medicijn kan kwaad, als je het verkeerd gebruikt of zonder toezicht.

Nee, dat is waar! Ik kreeg uitleg hoe het te gebruiken, hoe vaak te gebruiken en het zat zelfs nog in de verpakking met gebruiksaanwijzing en al.
Omdat ik de tijd nam om alles door te nemen, zoals de eventuele bij-effecten maaktte ik me niet al te veel zorgen hierover.

Maar ik ga er ook vanuit dat men de gebruiksaanwijzing leest en als die niet beschikbaar is, het eventueel op internet opzoekt voordat
men zomaar wat neemt.
i'm not a girl, not yet a woman - Britney Spears
Gebruikersavatar
catlover
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2015, 11:00
Gender: Transgender
Locatie: Den Haag

Re: Androtiv

Bericht door catlover »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er voornamelijk in geïnteresseerd omdat ik me vrij wanhopig voel, en niet denk dat ik het vol kan houden om te wachten tot het VUmc groen licht geeft. Ik ben volgens de huidige wachtlijst pas aan de beurt na januari, en dan dus nog al die gesprekken. Zowiezo kwam ik al haast de intake door en heb ik het idee dat ik dalijk zolang wacht om vervolgens afgewezen te worden.
De rede dat ik specifiek naar Androtiv vroeg is voornamelijk omdat ik van andere testosteron gel niet zou weten waar ik het kan kopen. Mijn huisarts gaat me dat niet voorschrijven helaas.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Androtiv

Bericht door Anon20190712 »

Ik zou het risico niet nemen en wachten tot groen licht. Je kan dan nog beter in de tussentijd zien of je via andere transmannen testo kan overkopen dan online bestellen. Het wachten duurt heel lang, ik weet het. Maar het is echt belangrijk om zeker te zijn dat de testo die je gebruikt goed is. Het vergt heel wat van je lever, het solt met je oestrogenen wat heel wat consequenties heeft- en als zowel je waardes niet gecheckt worden en de kwaliteit van je testo varieert of slecht is dan kan je lastig zelf inschatten of je dosis juist is voor je. Daar komt bij dat als je begint en tussentijds even geen testo kan bemachtigen je weer schommelingen krijgt. Dat is zowel lichamelijk als psychisch slopend. Als ik jou was zou ik nog even doorbijten, desnoods een andere huisarts zoeken of kijken of je via via betrouwbare testo kunt krijgen als je het echt niet meer uithoudt