mtf financieel

aurora
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2015, 22:00
Gender: Trans MtF

mtf financieel

Bericht door aurora »

hallo allemaal.
ik vroeg me af wat ik me moet voorstellen bij de kosten van het traject, het gehele MtF traject.
inclusief medicijnen, geslachtsdeeloperatie. alles bij elkaar opgeteld, en of dit word vergoed door de verzekering.
ik weet niet of ik dit zomaar mag vragen en of ik wel op de goede plek heb gepost maar wil dit heel graag weten.
mede omdat ik graag dit traject in wil gaan maar mijn baan erdoor zal verliezen, en me zal moeten laten omscholen.
dit heeft me er tot nu toe altijd van weerhouden om door te zetten.

XxX

Aurora.
yeet
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: mtf financieel

Bericht door Veronica »

Mitst jij een officieel traject volgt bij het VUMC, PIG of UMCG, worden de medicijnen, logopedie, gesprekken met de psychologen, SRS (geslachts operatie) gezichts ontharing (tot een bepaalde bedrag), geslachts ontharing (nodig voor de SRS) en de adamsappel verwijdering (mitst deze meer dan 5mm uitsteekt) 100% vergoed.

Andere dingen (zoals borst vergroting) worden in principe NIET vergoed, in sommige gevallen wel maar reken er niet te veel op.
Laatst gewijzigd door Veronica op 19 aug 2015, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
aurora
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2015, 22:00
Gender: Trans MtF

Re: mtf financieel

Bericht door aurora »

maar voor het Vumc heb ik eerst een verwijzing van de huisarts of psycholoog nodig toch? of kan ik me daar gewoon (kostenloos) melden?
yeet
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: mtf financieel

Bericht door Veronica »

aurora schreef:maar voor het Vumc heb ik eerst een verwijzing van de huisarts of psycholoog nodig toch? of kan ik me daar gewoon (kostenloos) melden?
Je meld je kosteloos aan, en ja een simpel verwijsbrief van een huisarts is voldoende, die is tegenwoordig nodig voor een aanmelding bij het VUMC.

Enige wat je betaald is het eigen risico natuurlijk, maar dat is met alle medische hulp zo en als het eigen risico op is wordt datgene wat ik noemde gewoon vergoedt.

(aangezien eigen risico in Nederland verplicht is)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
aurora
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2015, 22:00
Gender: Trans MtF

Re: mtf financieel

Bericht door aurora »

de huisarts is al een tijdje van mijn situatie op de hoogte. kan ik dan gewoon een bevestiging vragen van de gesprekken die ik daar heb gehad? of moet ik dan een nieuw gesprek aanvragen?
ik heb ook gehoord dat in het traject er een stuk of 7 gesprekken komen. ook met mijn ouders erbij. klopt dat?
yeet
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: mtf financieel

Bericht door Danielle »

De route via het vumc kost je niet meer dan de premie van je zorgverzekering plus een paar jaar je volledige eigen risico. Daarnaast heb je nog eventuele reiskosten naar het ziekenhuis toe, die kan je wel weer aftrekken vsn de belasting.

Bij de huisarts moet jje vragen om een verwijsbriefje. De gesprekken bij het vumc heb je alleen. Ze vragen wel om eenmaal een naaste mee te nemen. Dat kunnen je ouders zijn, maar een partner is bijvoorbeeld ook prima.

Maar voor we op de zaken vooruitlopen: waarom ben je er zo zeker van dat je ontslagen zal worden?
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: mtf financieel

Bericht door Veronica »

aurora schreef:de huisarts is al een tijdje van mijn situatie op de hoogte. kan ik dan gewoon een bevestiging vragen van de gesprekken die ik daar heb gehad? of moet ik dan een nieuw gesprek aanvragen?
ik heb ook gehoord dat in het traject er een stuk of 7 gesprekken komen. ook met mijn ouders erbij. klopt dat?
Je moet gewoon een verwijzing hebben van je huisarts voor het VUMC, dat is het en een vermelding dat jullie al vaker een gesprek over hadden kan ook erbij.

Als je 18+ bent heb je in principe 1 gesprek met je ouders daar (of naaste, of partner), en qua gesprekken heb je gemiddeld tussen 6 en 12 gesprekken, 1 gesprek per maand, echter het kan voorkomen dat je meer gesprekken kunt krijgen indien VUMC dat nodig vindt.
Laatst gewijzigd door Veronica op 19 aug 2015, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: mtf financieel

Bericht door Veronica »

Danielle schreef:De route via het vumc kost je niet meer dan de premie van je zorgverzekering plus een paar jaar je volledige eigen risico. Daarnaast heb je nog eventuele reiskosten naar het ziekenhuis toe, die kan je wel weer aftrekken vsn de belasting.

Bij de huisarts moet jje vragen om een verwijsbriefje. De gesprekken bij het vumc heb je alleen. Ze vragen wel om eenmaal een naaste mee te nemen. Dat kunnen je ouders zijn, maar een partner is bijvoorbeeld ook prima.

Maar voor we op de zaken vooruitlopen: waarom ben je er zo zeker van dat je ontslagen zal worden?
Ik denk dat het om het type baan gaat die Aurora uitvoert, daar had zij het over op de chat.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
aurora
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2015, 22:00
Gender: Trans MtF

Re: mtf financieel

Bericht door aurora »

Veronica. als ik me nu zou aanmelden. hoelang zou het dan duren voordat het eerste gesprek zal plaatsvinden?

danielle. het is een beroep in de bouw.
yeet
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: mtf financieel

Bericht door Veronica »

aurora schreef:Veronica. als ik me nu zou aanmelden. hoelang zou het dan duren voordat ik het eerste gesprek zal plaatsvinden?

danielle. het is een beroep in de bouw.
Op dit moment, stel je meldt je morgen aan dan wordt je binnen 18 weken uitgenodigd voor een intake, na de intake wordt je binnen 25 weken uitgenodigd voor de diagnostische gesprekken.

Na die gesprekken kun je, mitst het VU akkoord gaat dus je hormonen krijgen.

Hier is de link naar de wachtlijsten:

http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentr ... den/322086

Ja het duurt lang, maar voor je het weet ben je doorheen, daarnaast melden zich veel mensen aan, ook doordat er meer acceptatie is de laatste jaren en mensen sneller als transgender hulp zoeken.

Het valt alsnog mee, ik moest destijds langer wachten dan de nieuwe mensen nu ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding