T heeft invloed op hersenen trans mannen

NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

T heeft invloed op hersenen trans mannen

Bericht door NaomiClareNL »

Ze blijven maar onderzoek op ons doen. Deze keer komt het nieuws uit Wenen en Amsterdam en gaat over trans mannen.
Toediening van testosteron veranderd bij trans mannen het deel van de hersenen dat met spraak en spreekvaardigheid te maken heeft. Blijkbaar al na 4 weken te zien op MRI scans van de hersenen.

klik
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: T heeft invloed op hersenen trans mannen

Bericht door NaomiClareNL »

Misschien ben ik een ouwe zeur aan het worden maar ik kan dit soort onderzoek eigenlijk wel missen. Zal wel onder fundamenteel onderzoek vallen of zo gezien de opmerkingen over verschillen tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen voor wat betreft spraak en spreekvaardigheid.

Persoonlijk zie ik liever dat er onderzoek gedaan word naar verbetering van de behandeling met hormonen.

Maar ja, wie ben ik nu helemaal. Gewoon de trans vrouw bij wie het allemaal niet werkt. Of, zoals een goede vriendin van me het steeds zegt tegen Den Heyer: een ideaal geval voor onderzoek. Maar het zal wel niet sexy zijn of zo.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: T heeft invloed op hersenen trans mannen

Bericht door Nathan90 »

Persoonlijk vind ik het heel interessant om verschillende dingen te lezen (en ervaren) over de invloed van hormonen (en ook wel het verschil tussen cismannen en transmannen door het soort testosteron). Het beïnvloed veel meer dan je eerst zou denken. Ook zijn veel cliché mannen en vrouwen dingen er aan af te schrijven (en niet omdat ik perse graag in hokjes denk of alles in man/ vrouw wil zien, want uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk)

Zo vraag ik mijzelf af en toe ook wel eens af of transmannen hariger zijn dan cismannen, helaas heb ik niet de middelen om zelf zo'n onderzoek op touw te zetten maar anders had ik dat misschien wel gedaan haha.