Stemontwikkeling

Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Stemontwikkeling

Bericht door Amy »

Ilse schreef:
Amy schreef: Ilse je had er best bij kunnen springen in de chat toen. Ik was het ook niet eens met de opmerkingen die Bellydancer tegen Hana maakte en ik kreeg het haar niet eens uitgelegd waarom dat dat niet door de beugel kon.

Vrijheid van meningsuiting wat ze zei sloeg inderdaad helemaal nergens op vond ik.
ik zag het pas later en ik schrok daar ook best wel van Amy, misschien nog wel meer van de toon die uit die woorden naar voren kwam.

Ik begrijp jou bedoeling ook goed hoor met het bijspringen in de chat, maar ik vermoed dat mijn inbreng op de chat op dat moment zeker niet had geholpen, want als het gesprek die kant op gaat en met die toon, daar voel ik me ook zeker niet prettig bij en houd ik mij ook liever even op de vlakte.


ps.
trouwens nu ik jou toch spreek(al is het maar even op deze manier) jou tips over de stem met het bijbehorende linkje waren heel goed hoor volgens mijn logopediste die het ook gelezen heeft. ;)
maar ook moeilijk om het goed te doen, grrrrr :evil:
Het had misschien wel wat geholpen want ze luisterd niet echt naar mij volgensmij. We liggen elkaar niet zo. :P

Maar over die stem oefeningen dat is inderdaad erg moeilijk in het begin en ik ga eerlijk zijn het heeft mij ook veel moeite gekost. Bij mij was het vooral dat ik 0,0 bewuste controle had over die spieren en het was best een lastig proces om uit te vogelen hoe dat voelt en mezelf die controle aan te leren.
Ik vind het wel heel leuk dat je het opgepakt hebt. Het heeft mij heel veel geholpen en ik vind het altijd zo jammer dat stem vaak zo'n probleem is bij transvrouwen. Daarom deel ik het ook wanneer ik ook maar denk dat ik er iemand mee kan helpen. Ik zou ook graag iemand anders zien die het onder de knie krijgt en mogelijk kan zij het beter uitleggen als mij of loopt ze per ongeluk tegen een nog makkelijkere manier aan dan die in dat artikel staat of wat ik heb gebruikt.
Als nog iemand dit zo onder controle krijgt en het helpt ze goed dan denk ik dat daar best een eigen draadje voor gemaakt mag worden en dan zetten we gewoon iedereen aan het werk. :)

Edit: Even de boel er bij zetten waar dit in eerste instantie over ging. Dit draadje is een afsplitsing van een ander draadje wat een stukje off-topic ging vandaar dat het er misschien wat raar uit ziet.
Amy schreef:
Caitlyn schreef:Wat ik het moeilijkste vind met de stem is het feit dat je niet weet hoe je stem zou moeten klinken. Wanneer klinkt het nou goed?! Daarom heb ik een hekel gekregen aan stem oefeningen, omdat ik niet weet waar ik naar toe kan/wil oefenen. Omdat ik niet weet hoe het moet klinken.
Ja graag, als je het eens met mij door wil nemen, super. Als dat voor mij dat beetje inzicht kan geven is al veel gewonnen!

liefs Cait
Ja hoe het zou moeten klinken zat ik in het begin ook mee maar dat heb ik laten vallen. Je probeert gewoon je eigen stem te veranderen, controle over de resonantie te krijgen. Het blijft gewoon je eigen stem maar dan vrouwelijk. Gaan proberen een andere stem na te doen lukte niet voor me en als ik daar nu zo over na denk dan wil ik dat ook niet en ben ik blij dat me dat niet gelukt is.

Ik heb toen ik er mee begon een aantal dingen op het internet gevonden, onder andere dit: http://lena.kiev.ua/voice/ onderaan in dat artikel staan een paar manieren over hoe je controle over die spieren kunt krijgen. Op Youtube was ook een transgender met de naam CandiFla en zij had een paar goede videos met een andere manier om het te doen maar die heeft ze weg gehaald. Verder heb ik nog wat dingen gehaald op een ander Youtube kanaal en dat heet deepstealth en is er nog wel. Dat is van Andrea James, die naam heb je misschien wel eens van gehoord.

Die manier van CandiFla is met een heel hoge stem praten of een geluid maken zodat je niet meer je borst resonantie kunt gebruiken en persé je kopstem moet gebruiken en dan voorzichtig proberen de frequentie te laten zakken naar een niveau wat je comfortabel vind en lang vol kunt houden maar zorgen dat de resonantie goed blijft.
Het is eigenlijk echt gewoon aanleren hoe het voelt als je strottenhoofd in die positie zit en dan leren om dat bewust naar die positie te brengen en ja het was voor mij best frustrerend in het begin want het lukte me maar moeilijk. Nog een voordeel hiervan is dat het je adamsappel verbergt.
Als ik het moet omschrijven voelt het een beetje als je strottenhoofd omhoog en een beetje naar achter trekken of knijpen met die spieren.

Het was soms ook best wel grappig die geluiden die ik maakte in het begin moet ik zeggen, ik heb best veel zitten giechelen omdat ik me voor mezelf schaamde zelfs terwijl niemand me kon horen. :P

Een hoop motivatie helpt ook wel hoor. Ik doe best veel online gamen en ik deed altijd typen in de chat omdat ik mijn stem haatte en was het wel een beetje zat met dat typen dat was een van de redenen die mij veel motivatie gaf. Het geeft ook zo'n rust nu om gewoon te kunnen praten zonder dat er mensen raar kijken of daardoor gaan twijfelen aan mijn vrouwelijkheid. Ik ben ook best wel iemand die graag praat en nu hoef ik me niet meer in te houden.

Dan ook nog vertrouwen in je stem. Toen ik het wat onder controle had betrapte ik mezelf er nog steeds af en toe op dat ik het niet goed deed en dan vooral rond mensen die ik al lang kende zoals familie en zo maar naar mate ik meer vertrouwen in mijn stem kreeg werd dat minder. Jezelf opnemen helpt ook heel goed daarbij, het klinkt in je hoofd heel anders als wat andere mensen horen.
Als je die resonantie goed hebt is het ook makkelijker om hogere tonen te oefenen want dan klinkt het niet meer geforceerd maar veel meer natuurlijk. Denk wel goed aan de ademsteun wat je waarschijnlijk al geleerd hebt bij logopedie dat zorgt dat je het veel en veel langer moeiteloos vol kunt houden en dat je geen droog of schor gevoel in je keel krijgt mits je niet te hoog aan het proberen bent.

Oh je verliest trouwens wel je oude stem of in ieder geval dat gebeurde bij mij. Ik zou die misschien nog wel kunnen gebruiken maar dat gaat me erg veel moeite kosten denk ik en ik wil het ook niet, ben blij dat ik die kwijt ben. :)

Dit is zo'n beetje alles wat ik me kan bedenken wat behulpzaam is. Als me iets meer te binnen schiet dan post ik het wel. Als je vragen hebt of er over wilt praten of zo laat me maar weten.
Ik ga binnenkort ook een vriendin van me hier mee proberen te helpen en zij is wat ouder als mij en heeft veel gerookt. Haar stem is best wat lager als waar ik mee begon. Ze heeft al een hoop logopedie gehad en dat heeft wel een beetje geholpen maar niet wat het zou moeten zijn. Ik ben echt benieuwd of dat gaat lukken.

Stem is wel iets waar veel transvrouwen moeite mee hebben volgensmij en dit heeft mij echt geholpen. Mijn instelling is ook wel van als ik het kan moet het jullie ook lukken. :)
En wat bronnen voor als je geen zin hebt om alles hierboven te lezen:
  • http://lena.kiev.ua/voice/ resonantie en omschrijving van hoe dat werkt met plaatjes van welke spieren je moet trainen er voor. (Lena noemt het in haar artikel een shortcut maar het was in mijn ervaring nog steeds veel werk).
  • https://www.youtube.com/playlist?list=P ... F3C587C9A2 zo'n beetje een hele cursus van Andrea James, heel erg uitgebreid. Ik heb hier zelf maar een paar dingen van gezien, ik meen de eerste 8 videos of zo.
  • CandiFla heeft helaas haar video's verwijderd ik denk omdat ze door wil met haar leven en niet meer als transvrouw op het internet wil staan. Haar manier om het te leren is ook goed en die heb ik in de quote op mezelf hierboven ergens staan.
Laatst gewijzigd door Amy op 04 sep 2015, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Anon20180730 »

nu we het toch even (off topic) over stemoefeningen hebben; volgens mij was hetgeen je in dat draadje schreef Amy toch wel min of meer overeenkomstig hetgeen bij logopedie gebeurt. Misschien vergis ik me, want ik heb 't niet zo heel erg bestudeerd. Vind stemoefeningen namelijk niet zo erg leuk, vermoeiend en toch wel wat teleurstellend
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Amy »

Irene schreef:nu we het toch even (off topic) over stemoefeningen hebben; volgens mij was hetgeen je in dat draadje schreef Amy toch wel min of meer overeenkomstig hetgeen bij logopedie gebeurt. Misschien vergis ik me, want ik heb 't niet zo heel erg bestudeerd. Vind stemoefeningen namelijk niet zo erg leuk, vermoeiend en toch wel wat teleurstellend
Ja sorry voor de offtopic ook maar ik heb dat niet geleerd bij logopedie maar kan ook wel zijn omdat ik het toen al niet meer nodig had. Misschien dat andere dames hier er meer over weten?
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Ilse »

Amy schreef:
Irene schreef:nu we het toch even (off topic) over stemoefeningen hebben; volgens mij was hetgeen je in dat draadje schreef Amy toch wel min of meer overeenkomstig hetgeen bij logopedie gebeurt. Misschien vergis ik me, want ik heb 't niet zo heel erg bestudeerd. Vind stemoefeningen namelijk niet zo erg leuk, vermoeiend en toch wel wat teleurstellend
Ja sorry voor de offtopic ook maar ik heb dat niet geleerd bij logopedie maar kan ook wel zijn omdat ik het toen al niet meer nodig had. Misschien dat andere dames hier er meer over weten?
Nog even of topic en anders knipt Emma het maar even op ;)
Het maakt volgens mij zeker deel uit van wat je ook bij logopedie krijgt en als je leert om zeg maar hoger in jou keel te praten(ik weet zo even niet om het anders te omschrijven) dan maak je min of meer al onbewust gebruik van deze techniek.
het stukje tekst bij de link van Amy verduidelijkt voor mijn gevoel best duidelijk om welke spieren en beweging het gaat en kan het misschien iets meer helpen in de bewustwording.
en stemoefeningen zijn idd ook niet leuk irene ;)
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Emma »

Ilse schreef: Nog even of topic en anders knipt Emma het maar even op ;)
Goed idee :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Amy »

Emma schreef:
Ilse schreef: Nog even of topic en anders knipt Emma het maar even op ;)
Goed idee :)
Dankjewel Emma. :)

Kan ik net zo goed meteen de eerste post van dit draadje aanpassen met de informatie waar ik en Ilse het over hadden.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Cait »

Welke link ? Bijna weer thuis, maak ik nog ff verslag
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Amy »

Caitlyn schreef:Welke link ? Bijna weer thuis, maak ik nog ff verslag
Uit jouw draadje van de stem operatie. Ik heb het er nu bijgezet.

Hoop dat het goed gegaan is met je operatie meis en wil graag je verslag lezen. :)
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Stemontwikkeling

Bericht door Ilse »

Caitlyn schreef:Welke link ? Bijna weer thuis, maak ik nog ff verslag
hoi caitlyn, hoe is het? En alles goed verlopen?
Groetjes,
Ilse
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: Stemontwikkeling

Bericht door tanja1977 »

Over het algemeen zijn helemaal niet zulke goede resultaten te behalen met een stembandoperatie.
En dan doet het er niet toe welk land of welke arts. En dus ook niet aan de prijs.