estradiol

Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

estradiol

Bericht door Saskia »

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje.

Ik kreeg afgelopen week te horen dat sinds ik de pleister estradiol 100 moet halveren (nu drie maand lang) mijn estradiol waarde van 743 naar 109 is gezakt. Na een paar week halveren is er volgens mij helemaal niets meer gebeurd. Geen gevoelige tepels of groei schijfjes en dergelijke. Ook lijkt de vet verdeling stil te staan en mij lichaamshaar weer sneller te groeien.

De endocrinologe zei dat 109 (voor ik hormonen had was het 118) een prima waarde is. De waarde moet tussen 80 en 400 liggen. Ik vind de waarde wel heel laag. Vind het meer een önderhoud"waarde dan een waarde om het lichaam te veranderen. Zou naar mijn mening toch wel hoger moeten liggen. Ik raak in mineur omdat ik eigenlijk achteruitgang merk. Heb nu een recept voor pleister 50 i.p.v 100. Zou een pleiste 50 beter werken dan een halve pleister 100?

Heeft iemand dit ook al gehad?

Saskia
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: estradiol

Bericht door Emma »

Die waarden zeggen niet direct iets over de effectiviteit van de estradiol. Het eerste half jaar had ik met 2x 100 in de week steeds een waarde ergens onder de 100, maar wel met flinke lichamelijke veranderingen.

Meer is niet altijd beter. Vergelijk het met een teiltje sop om in af te wassen. De pleisters zijn het afwasmiddel, het schoon worden van de vaat de gewenste lichamelijke verandering. De estradiolwaarde is hoeveel schuim er op het water drijft. Je kunt wel meer afwasmiddel in het sop doen maar daar gaat het vooral harder van schuimen. En schuim is ongebruikt afwasmiddel, dus zinloos. Hoeveel afwasmiddel je nodig hebt is vooral afhankelijk van hoe vies je vaat is en hoe groot het teiltje. En dat is steeds weer anders.

Dat 109 prima is is dus eigenlijk ook onzin. Maar individueel kijken wat de waarde moet zijn is veel te ingewikkeld dus wordt er een standaarddosering voorgeschreven en een standaardmarge aangehouden.

Pleisters knippen is niet zo handig. De hoekjes zijn zo mooi afgerond om er voor te zorgen dat ze niet al te snel spontAn loslaten, en de beschermfolie is dusdanig vormgegeven dat je 'm kan verwijderen zonder met je vingers aan de kleefzijde van de pleister te komen. Met een verknipte pleister is dat allemaal een stuk minder handig, al kun je het met een beetje oefenen wel leren. Maar waarom zou je als er gewoon halve pleisters te krijgen zijn?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: estradiol

Bericht door elke »

Er is ook systen 75
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: estradiol

Bericht door NaomiClareNL »

Ik heb nooit problemen gehad met het doorknippen van die idioot grote lappen van pleisters van Systen of PCH. Mag het volgende maand proberen met de 2 duimnagels grote Estradot 50... :lol:

Een halve 100 mcg pleister of een hele 50 zou op zich niet zoveel mogen uitmaken.

Is 80 tegenwoordig de ondergrens bij VUmc? Was 100 toen ik begon. In Engeland gaan ze uit van een werkzaambereik van 400-600...

Saskia, je schrijft dat je het gevoel hebt dat het veranderingsproces tot stilstand is gekomen, mogelijk zelfs achteruitgang?
De meeste veranderingen lijken bij de meeste trans vrouwen in golven te komen dus dat de borsten even niet groeien of dat er niets te voelen is is dan niet zi vreemd.

Als ik jou was zou ik erg opletten of mijn huid terugveranderd, de huid vervangt zich in 7-8 weken als ik het goed heb. Dit lijkt me een goed indikatie of iets nog wel naar behoren werkt. Tevens zou ik erg opletten of ik flinke stemmingswisselingen heb die niet of zeer langzaam over gaan. Duurt het langer dan een week en ben je zeer depressief dan zou ik direkt naar de huisarts gaan en de oestrogeenwaarden laten controleren. Mocht de oestrogeenwaarde nog lager zijn dan nu dan zou ik zelf de dosis oestrogenen weer verhogen naar 100. Vervolgens VUmc op de hoogte stellen en gelijk een nieuw recept voor 100 mcg aanvragen aangezien opsturen van een recept nog steeds lang schijnt te duren.

Ben geen dokter natuurlijk maar spreek hier slechts uit eigen ervaring, 3x alles ingestort na 4.5 maanden en 3x niets van de grond gekomen en het er maar net levend vanaf gebracht. Zelf werd ik met name de eerste keer zo depressief dat ik passief en uiteindelijk zelfs apathisch werd met een verkapte poging tot levensbeëindiging door niet meer eten en drinken. Hoe ik daar uit gekomen ben, nu 4 jaar geleden, weet ik nog steeds niet.

Het is niet mijn bedoeling je angst aan te jagen aangezien de kans groter is dat het weer op gang komt dan dat het verkeerd gaat maar een gewaarschuwd mens hè.

Wellicht daarom ook verstandig om een goede vriend/collega/familielid op de hoogte te stellen.

Sterkte.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: estradiol

Bericht door Madeleine »

Emma schreef: Dat 109 prima is is dus eigenlijk ook onzin. Maar individueel kijken wat de waarde moet zijn is veel te ingewikkeld dus wordt er een standaarddosering voorgeschreven en een standaardmarge aangehouden.
Is nogal een probleem inderdaad, ik heb ook (achteraf te lang) mij netjes aan de VU normering geconformeerd....

Sinds mijn operatie ben ik zelf gaan doseren (metingen via de huisarts) en nu pas beginnen de effecten echt door te zetten.
Er staat nog een afspraak bij de endocrinoloog, maar ik verwacht eigenlijk dat ik hetzelfde "mag niet geneuzel krijg, dus feitelijk is het dan dag dag :mrgreen:

Best jammer, je zou denken dat er inmiddels wel genoeg standaard data beschikbaar is en dat men meer inzicht in afwijkende doseringen zou willen.
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen: