flinke despressieve buien.

Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

flinke despressieve buien.

Bericht door Robyn »

Ik merk dat ik de laatste tijd last heb van flinke depressieve buien en dat ik het mentaal erg zwaar heb (wat mogelijk komt door de hrt). is het mogelijk om via t VU doorverwezen te worden naar een psycholoog in de buurt?
Groetjes,
Robyn
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: flinke despressieve buien.

Bericht door Ilse »

Ik dacht dat ze wel een lijstje hebben met verschillende personen waar jij misschien terecht zou kunnen.
onderschat ook de mogelijke bijwerkingen van andro niet, gelukkig komt het niet bij iedereen voor, maar toch zijn er meerdere personen waarbij het wel voorkomt. Voor sommigen, me included, kan dan het vervangen van andro door spiro een oplossing bieden.

Sterkte!!!
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: flinke despressieve buien.

Bericht door Veronica »

Ik denk dat Androcur an sich niet het probleem is, maar de werking ervan + nieuwe hormoon in je lichaam (oestrogeen) zouden best ervoor kunnen zorgen voor die gevoelens.

Gewoon een combi van, niet zozeer alleen door androcur.

Daarnaast natuurlijk de emotionele buien die bij de 1 bij een huilbui eindigen en bij de ander depressiviteit kunnen veroorzaken, aangezien hrt op iedereen anders werkt.

P.S. een huisarts kan je ook doorverwijzen, een speciale T psycholoog of zo is niet nodig, iedere psycholoog (mitst er een klik is) volstaat.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: flinke despressieve buien.

Bericht door Robyn »

Ik heb de laatste tijd momenten gehad dat ik t niet meer zag zitten en dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn.
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: flinke despressieve buien.

Bericht door Danielle »

Dan is het inderdaad een moment om daar wat hulp bij te zoeken. Je kan via je huisarts een doorverwijzing krijgen naar een psycholoog. Ik heb, toen ik er doorheen zat, bij het VUmc wel gevraagd of ze me een psycholoog in de buurt konden aanraden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: flinke despressieve buien.

Bericht door Barbarella »

Ik ben uiteindelijk wel tevreden met een psych die ooit door het VU werd aangeraden. Weet niet of ze haar nog aanraden omdat ik uiteindelijk via een andere route bij haar terecht ben gekomen.

Een psych die ervaring heeft met transgedoe is wel aan te raden maar kan als nadeel hebben dat er een flinke wachttijd is. voordeel van pshych die bekend is met trans gedoe is dat zo'n psych weet wat de gevolgen van hormoon therapie kunnen zijn en geen domme vragen stelt.

Overgens kan een grote GGZ instelling ook enorme nadelen hebben zoals dat je eerst op vanalles getest moet worden alvorens je een psych toegewezen gaat krijgen. Mijn ervaring is dat grote GGZ instellingen NIET MET TRANSEN KUNNEN WERKEN.

Geef bij je huisarts in ieder geval aan dat je dringend hulp nodig hebt.
Bel achter je doorvervijzing aan, het kan schelen op de de wachttijd.

In de tussentijd.

Doe alles om er doorheen te komen tot er hulp is. Blijf comminceren met mensen en geef je over aan comfordfood. binge gamen of wat je ook doet om de tijd door te komen.

Veel sterkte

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: flinke despressieve buien.

Bericht door Fay »

Ik weet niet welk dosis androcur je neemt maar je zou om te beginnen in overleg een stapje terug kunnen doen, jij bepaalt, en als het je teveel is, en imo is androkur daar een grote factor in, is het raadzaam de dosis onder de loep te nemen

Mijn ervaring is dat juist de androkur je enorm onderuit kan halen, gebaseerd op eigen ervaring van het slikken van alleen androkur, zonder estradiol, en het slikken van androkur met estradiol

Beide keren verdwenen mijn klachten, neerslachtigheid, huilbuien,structureel labiel voelen , niet meer zien zitten,als sneeuw voor de zon na het stoppen daarmee

Overleg daarin en kaart het iig aan bij je behandelaar, het is niet de bedoeling dat je je slechter gaat voelen, nogmaals, JIJ bepaalt

succes en sterkte

Fay