Even opletten! Transvisie en PIG/Alwin Man zelfde zorgcode!

Gebruikersavatar
BeaCherry
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 apr 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Apeldoorn

Even opletten! Transvisie en PIG/Alwin Man zelfde zorgcode!

Bericht door BeaCherry »

Beste allemaal,

Even een kort berichtje om jullie te wijzen op een probleempje waar ik zelf tegenaan ben gelopen. Toen ik een jaar geleden eindelijk mijn zoektocht naar mijn genderidentiteit begon werd ik door de huisarts eerst verwezen naar transvisiezorg. Ik ben daar erg blij mee omdat hun hulp voor mij een doorbraak was en ik nu zeker wist hoe verder te gaan. Naast persoonlijke gesprekken daar ook groepsgesprekken gehad (startersgroep). Hoewel ze veel voor je kunnen doen, voor de vervolgbehandeling verwijzen ze toch naar het VUmc (of Groningen). De wachttijden via het VU zijn gewoon erg lang. Omdat ik al leef als vrouw duurde de wachttijd mij te lang. Via wachttijd bemiddeling (en dit forum) werd ik gewezen op de optie via PIG of via Alwin Man (vroeger bij het PIG nu in Assen). Een goede greep, en past ook helemaal bij mij. Echter (en daarom schrijf ik dit bericht), nu blijkt (logisch) dat bij de declaraties een probleem optreed. Zowel transvisie als de genderpsychologen hanteren dezelfde zorgcode (declaratiecode). Dit geeft dus problemen met de vergoeding! Achter elkaar is nog niet zo'n probleem, maar deels is het overlappend en dat is dus wel een probleem.

Ik schrijf dit even zodat anderen hier alert op kunnen zijn en dat je moet onthouden dat als je kiest voor een traject via PIG of Alwin, de zorg van transvisie even niet kan (en andersom). Zelfs al is het totaal iets anders (groepsgesprekken versus persoonlijke ondersteuning en verwijzing), voor je zorgverzekeraar is het dezelfde code.....

Wellicht wisten jullie dit al, maar beter een keer teveel geschreven dan te weinig.

Groetjes! Lilian
Worden wie ik ben maakt me gelukkig.