De bijwerkingen van androcur

Gebruikersavatar
Jennifer
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 sep 2015, 23:12
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Jennifer »

Ik kon beide voorgeschreven krijgen. Moest beide zelf betalen en heb voor de 5mg gekozen. Voor het in vieren delen had de apotheek een handig tooltje. Kostte iets meer dan 3 euro.
Propecia zouden 30 tabl 51 euro kosten. 30 tabletten finasteride van 5mg nog geen 9 euro. Alleen mag de arts de eerste keer niet meer dan voor 1 maand geven. Kostte me ruim 7 euro omdat het er maar 10 waren.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Janice »

Hier staat dat die 5mg en dutasteride gewoon vergoed wordt. https://www.medicijnkosten.nl/
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Ylse »

Janice schreef:Hier staat dat die 5mg en dutasteride gewoon vergoed wordt. https://www.medicijnkosten.nl/
Dat was in ieder geval ook wat mijn apotheker vertelde. de 5 mg wordt vergoed, de 1 mg mag je fijn zelf betalen. Overigens is de 5 mg aanzienlijk goedkoper dan de 1 mg.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Veronica »

Ylse schreef:
Janice schreef:Hier staat dat die 5mg en dutasteride gewoon vergoed wordt. https://www.medicijnkosten.nl/
Dat was in ieder geval ook wat mijn apotheker vertelde. de 5 mg wordt vergoed, de 1 mg mag je fijn zelf betalen. Overigens is de 5 mg aanzienlijk goedkoper dan de 1 mg.
Ben niet verbaasd, naar mijn weten kost 1mg progynova evenveel als 2mg..

Dat terzijde, blij dat ik praktisch geen bijwerkingen heb, leven an sich heeft meer bijwerkingen dan een simpel androcur in mijn geval :O

Overigens blijf ik het raar vinden dat sommige mensen liever finasteride in plaats van dutasteride willen, die eerste heeft meer bijwerkingen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Janice »

Irene schreef:
Irene schreef:'k laat je elk geval hier even weten hoe onze deskundige Dr. Mick Van Trotsenburg er tegen aankijkt
In het gesprek waren veel gespreksonderwerpen. Daardoor is de vraag of je Cyproteronacetaat op een gegeven moment geheel achterwege kan blijven helaas niet meer besproken. Wel is mijn situatie afgesproken de toename wat te verminderen. Over haaruitval was er volgens hem qua medicijn geen betere optie dan nu al wordt toegepast (androcur, finasteride/dutasteride). Verandering naar Spriro of extra toename Minoxidil gaat blijkbaar niet helpen. Bijwerkingen komen volgens hem vooral van het ontstane tekort aan testosteron en niet zozeer door de androgen blockers. Overigens was hij -waarschijnlijk in mijn situatie- beslist geen voorstander van Spironolactone vanwege een aantal specifieke bijwerkingen (o.a. anti hypertensieve werking).
Welke bijwerking heb je dan die door een tekort aan testo worden veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Anon20180730 »

noemde zelf in het gesprek 'moe zijn, behoefte aan slaap, krachtloosheid, futloosheid, geen energie'.

Meer in het algemeen:
Futloosheid en “je niet lekker voelen”
Afname van spierkracht & spiermassa
Afname van het libido
Minder beharing
Aanhoudende “impotentie”
onvruchtbaarheid
Botontkalking (osteoporose)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Ylse »

Irene schreef:noemde zelf in het gesprek 'moe zijn, behoefte aan slaap, krachtloosheid, futloosheid, geen energie'.

Meer in het algemeen:
Futloosheid en “je niet lekker voelen”
Afname van spierkracht & spiermassa
Afname van het libido
Minder beharing
Aanhoudende “impotentie”
onvruchtbaarheid
Botontkalking (osteoporose)
ik herken daar wel een aantal van en ik neem ook direct aan dat het door een laag testosteron gehalte komt. Ik vind het lastig maar vooralsnog geen onoverkomelijk probleem wat mij betreft. Ik pas mijn ritme er wat op aan.

maar de futloosheid, afname van spierkracht, afname van libido zijn voornamelijk lastig, de impotentie, en het minder worden van de beharing kan ik goed mee leven.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Anon20180730 »

'Moe zijn, futloosheid e.d.' is volgens Van Trotsenburg ook na de srs nog steeds een veelgehoorde klacht. Dit omdat je als transvrouw een minimum aan testosteron aanmaakt. Cis vrouwen hebben nog eierstokken waar testo wordt geproduceerd.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Cait »

Maar finasteride is toch helemaal niet nodig als je aan abdrocur zit dacht ik zo ?
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Veronica »

Caitlyn schreef:Maar finasteride is toch helemaal niet nodig als je aan abdrocur zit dacht ik zo ?
Dat is wat ik vaak hoor aangezien dat testosteron en dus meteen DHT aanpakt (DHT is dan haast 0% het heeft geen effect dan).

Hmm ik gebruik naast (logisch :P) andro en progy ook ketoconazol shampoo door een specifieke reden, ketoconazol schijnt onbedoeld ook haargroei lichtjes bevorderen (echter is de reden dat ik het gebruik helemaal anders).

IK had niet bepaald inhammen maar waar het begon is de haargroei terug, het valt weinig op tenzij je echt kijkt.

Qua nadelen van Androcur kan ik maar 1 opnoemen en dat is vermoeidheid en snel vermoeid raken bij inspanning (wat helemaal niet beter was voor de HRT, nu nog erger).

Grappig genoeg is 1 ding door de HRT naar mijn mening duidelijker naar voren gekomen, iets wat bij velen juist afneemt :O :P

(vermoeidheid is echter geen probleem voor mij in de meeste gevallen, ben jarenlang gewend eraan om volledig te functioneren indien nodig als ik vermoeid ben)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding