De bijwerkingen van androcur

Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door diederique »

Amy schreef:
diederique schreef:Met het risico dat het topic nu is gekaapt. Een aangename bijwerking van de Androcur is de bijdrage aan de toenemende borstgroei; de tegenhanger als bijwerking is dat als je na de SRS (of om andere redenen) stopt met de Androcur, je borstgroei terug gaat lopen. Het heeft mij in elk geval van A/B naar AA teruggebracht (stand december 2010) .
Is dat misschien omdat androcur een lichte progesteron werking heeft? Ik vraag me af of je dat terug kunt krijgen door progesteron te nemen...
Ik vermoed het inderdaad, ...alleen progesteron heeft ok weer z'n bijwerkingen. Ben er niet voor niets in 2000 na een halfjaar weer mee gestopt.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Danielle »

diederique schreef:Met het risico dat het topic nu is gekaapt. Een aangename bijwerking van de Androcur is de bijdrage aan de toenemende borstgroei; de tegenhanger als bijwerking is dat als je na de SRS (of om andere redenen) stopt met de Androcur, je borstgroei terug gaat lopen. Het heeft mij in elk geval van A/B naar AA teruggebracht (stand december 2010) .
Dat is ook een van de belangrijkste redenen waarom ik weer androcur ben gaan gebruiken. (zie mijn openingspost) Androcur heeft een bewezen progestagene werking. Je borsten worden er groter van.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Amy »

diederique schreef:
Amy schreef:
diederique schreef:Met het risico dat het topic nu is gekaapt. Een aangename bijwerking van de Androcur is de bijdrage aan de toenemende borstgroei; de tegenhanger als bijwerking is dat als je na de SRS (of om andere redenen) stopt met de Androcur, je borstgroei terug gaat lopen. Het heeft mij in elk geval van A/B naar AA teruggebracht (stand december 2010) .
Is dat misschien omdat androcur een lichte progesteron werking heeft? Ik vraag me af of je dat terug kunt krijgen door progesteron te nemen...
Ik vermoed het inderdaad, ...alleen progesteron heeft ok weer z'n bijwerkingen. Ben er niet voor niets in 2000 na een halfjaar weer mee gestopt.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar wat voor bijwerkingen je hiervan ondervond en bij welke dosis en zo.

Ook om wat Danielle al zegt lijkt het me persoonlijk wel interessant om na de SRS progesteron te gebruiken maar ik heb verder geen idee wat voor dosis je kunt nemen en wat voor waarde in je bloed je op moet richten.

Wel een beetje jammer dat ze bij het VU direct ketterij schreeuwen als je over progesteron begint dus dat zal ik dan wel met de huisarts moeten regelen of zo.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Danielle »

Ik heb me nog niet zo verdiept in de alternatieve vormen van progestagenen, dat ga ik nog wel doen. Maar als die ook depressie als bijwerking hebben zal ik dat niet snel proberen. Ik ben daar blijkbaar gevoelig voor en als zoiets er ongemerkt insluipt (zoals de vorige keer) dan heb ik het pas door als het echt te laat is.

Ik nam na mijn srs een kwart pilletje cyproteronacetaat op een dag, dat komt neer op 12 mg. Wat ik daarvan merkte:
- Lichtere beharing op armen en benen. (vooral dunner)
- Minder haargroei in mijn decolleté.
- Gavere en zuiverder huid.
- Vollere borsten.
- Negatieve gemoedstoestand, mijn baseline lag onder neutraal.

Aan mijn hoofdhaar heb ik niet heel veel verschil gemerkt. Volgens mij valt het op dit moment(zonder de andro) minder uit dan in het najaar (met de andro).
Mijn transitieblog: Fading Gender
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Van wat ik hier zo gauw lees komen na de operatie (waardoor je geen Androcur meer krijgt) dingen als baardgroei, haren op ongewenste plekken, de grove huid en zo dus weer terug? :shock: En hoe zit het met een vettere huid/puisten? Voordat ik met de hormoonbehandeling begon, zat mijn gezicht namelijk altijd onder de puisten en was altijd enorm vettig, zo erg dat het gewoon de hele dag gewoon vies was ondanks dat ik mijn gezicht meermaals per dag waste :? Sinds de hormonen is het vet helemaal weg en zo goed als nooit puisten meer gehad.

En zullen de borsten dus krimpen naderhand? :shock: Die zijn nu bij mij nog maar net-aan AA, dus dat wordt weer helemaal plat? :shock: Neee.... :?

Ik ben deze maand nog aan de beurt voor de operatie en ben wel bang dat mijn lijf weer gaat vermannelijken daardoor :cry:

Wat gebeurt er eigenlijk als ik stiekem de Androcur blijf gebruiken tot en na de operatie? Het was toch alleen de Estradiol die voor een verhoogd trombose-risico zorgt? Maar goed, dan zit ik alsnog met het probleem dat het spul op een gegeven moment op raakt en ik geen nieuwe meer krijg voorgeschreven :?

Negatieve bijwerkingen van de Androcur heb ik tot nu toe niet gehad, dus heb er zelf geen bezwaar tegen om het door te gebruiken na de operatie...
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door diederique »

Het enige echte effect van het stoppen met de Androcur is bij mij de geleidelijk slinkende borstomvang geweest. De andere effecten zoals terugkerende lichaamsbeharing heb ik niet gehad; hooguit dat mijn net weer mooie, soepele jonge huid weer wat meer ging verouderen. Gezien mijn leftijd dus hooguit een "aanpassing" aan mijn vriendinnen.
De belangrijkste bijwerking van de progesteron (Provera) lag in het "aantasten" van je stem. Die werd ineens hees en verkouden en mijn stem werd lager (dat was nu net weer niet de bedoeling). Naast de positieve verschijnselen was dat toch teveel van het "Kwade" en ben ik na een onderzoek bij de KNO arts (die dit niet wist) na een halfjaar gestopt.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Janice »

Punt is je komt er waarschijnlijk nooit achter of progesteron iets voor je kan betekend aangezien het vu het niet zal voorschrijven en je huisarts zeer waarschijnlijk ook niet.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Cait »

Ik heb sinds de srs van 17 februari geen androcur genomen , sindsdien heb ik overal enorme haargroei terug en heel snelle baardgroei , ik mag praktisch gezien weer opnieuw beginnen met Laseren .... Wat ik het vreemdste vind is dat ik bij een bloedonderzoek van 22 maart maar 0.9 testo nmol/L had ... Ik weet niet waar al die beharing vandaan komt , en vettige huid en mannelijk zweetlucht etc ... Ik heb vu ook de vraag gestuurd wat nu te doen , ik ben allerminst tevreden hiermee en schaam mij enorm nu met die baardgroei . Ik zit te denken om weer androcur te nemen maar heb geen idee welke dosis ...
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Omg... ik vind dit eng... al die mannelijke kenmerken terug :o

En ik wil al helemaal geen baardgroei en opnieuw laseren.
ik kwam er altijd huilend en schreeuwend doorheen... was zo blij dat het achter de rug was :(

Ik word over een paar uur al geopereerd... :cry:

Daarna dus ook geen androdur meer :(
Suikerklontje
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Vrouw

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Suikerklontje »

Zo moet je niet je operatie in gaan joh! Hoop dat alles goed is gegaan. Grote kans dat je zo net wakker wordt.

Verschilt bij iedereen dus niet teveel gaan doomdenken op dit vlak.

Wat ik mij bij de rest af vraag.. zijn de verschijnselen na SRS echt zo slecht of een luxe? Vrouwen zweten net zo goed, krijgen op bepaalde periodes grotere of kleinere borsten en in de overgang met pech zelfs een snor.

Ik heb makkelijk praten dus wil er niet te happig over zijn. Vraag me wel af in hoeverre de androcur een tijdelijk wondermiddeltje is ook voor cisvrouwen, of een enorme breuk aan privledges? Ik vind het anders raar dat het VU niks doet. Die maakt toch ook zat post-SRS resultaten mee?