RLE

Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

RLE

Bericht door Hedwich »

Hier wat info over de (mijn) Real Life Experience, die ik had gepost op FaceBook, maar die ik ook met jullie wil delen. Dit gaat ook over mijn eigen ontwikkeling.

9-5-2012
Morgen als 't goed is het laatste psych-gesprek bij het genderteam in het kader van mijn Real Life Experience. Ik zie het vol goede moed tegemoet. Daarna... volgende stap...

11-5-2012
Het ging voorspoedig. Ik wordt 7 juni besproken in het team voor een doorverwijzing naar het MCA. Een oproep tot intakegesprek aldaar kan ik juli - augustus verwachten. Voor de operatie mag ik 2013 verwachten - Jos houdt een slag om de arm hierover (wat te verwachten was). Alleen erg zwaar om te zien dat mijn psycholoog momenteel erg aan het zwangeren is :'(

...

Ik heb 9 gesprekken / 9 maand in diagnose gezeten. Ik wilde zo snel mogelijk, maar kreeg lichte psychische problemen doordat mijn contract niet werd verlengd op het werk (afkickverschijnselen; workaholic). Dat was na 5 maand diagnose. Ik wilde uiteraard zo snel mogelijk groen licht. In die tijd had mijn VU-psych al geconcludeerd dat ik trans genoeg was voor groen licht, maar ze twijfelde of ik het op dat moment op kon brengen om de RLE in te gaan. Ik ben toen op aanraden van de VU-psych naar een 1elijnspsych geweest die me wat geholpen heeft zodat de VU-psych er van overtuigd was dat ik het wel aankon. Toen heb ik ook groen licht gekregen.

In de RLE wordt je het liefst zo min mogelijk gespot door het VU. Als alles goed gaat tenminste. De frequentie is minimaal eens per 3 maanden. Dat is ook de frequentie voor de endo. In het begin was het bij mij even aanzien en zat er een maand tussen de afspraken, maar al snel bleek alles te rollen en ging het naar eens per 3 maand. De gesprekken in de RLE gaan meer over hoe je je nu voelt onder de hormonen, lichamelijke en geestelijke veranderingen, of je bijstand hebt van je sociale omgeving / of je er wat aan hebt.




En hoe was / is jou RLE? :)
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: RLE

Bericht door Kitty »

zo'n onzin he? Die RLE.
Die RLE is pre transitie en post transitie... het hele leven is een real life experience...
heb de term altijd een beetje beledigend gevonden eerlijk gezegd... ;)
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: RLE

Bericht door Hedwich »

Zit wat in, Kitty. Ik leefde al 2 jaar als vrouw toen ik het volgens het boekje "eindelijk zelf mocht proberen". Het gold alleen voor de moontjes in mijn geval. Naja, die kun je ook gewoon zelf bestellen. En de "begeleiding" vanuit het VU op dat vlak viel eigenlijk tegen.

De RLE zie ik eigenlijk meer als een toets die het VU je oplegt, waarin je goed moet presteren voor de volgende level. Dat is wat het spannend voor me maakte.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: RLE

Bericht door Arike »

Hedwich schreef: De RLE zie ik eigenlijk meer als een toets die het VU je oplegt, waarin je goed moet presteren voor de volgende level. Dat is wat het spannend voor me maakte.
Zo zie ik het ook... RLE is iets wat VU nodig heeft ;) ... niet ik 8-)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: RLE

Bericht door Hedwich »

De RLE was ook wel spannend met de mentale uitwerking van hormonen. Omdat ik met moontjes begon bij de start van de RLE. Maar dat is natuurlijk geen noodzaak in geval van selfmedding.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: RLE

Bericht door Jeste »

Hedwich schreef:En hoe was / is jou RLE? :)
Die wil ik nog laten beginnen.
Hedwich schreef:In die tijd had mijn VU-psych al geconcludeerd dat ik trans genoeg was voor groen licht
Maar ben ik inderdaad wel trans genoeg? Hoe ga ik het voor elkaar krijgen en blijf ik tegelijkertijd mezelf?
Dit gaat nog een heel lang proces worden :(
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: RLE

Bericht door Hedwich »

Jeste schreef:Maar ben ik inderdaad wel trans genoeg? Hoe ga ik het voor elkaar krijgen en blijf ik tegelijkertijd mezelf?
Dit gaat nog een heel lang proces worden :(
"Trans genoeg zijn" is eigenlijk een verrotte uitdrukking, maar ik wist even niets duidelijkers in zo weinig woorden. Waar het (tegenwoordig bij het VUMC meer dan vroeger) om gaat is:
1) heb je niet iets anders onder de leden waardoor je voorgeeft vrouw te zijn / een behandeling te willen dan transseksualiteit? In feite dus als de conclusie van de psych is: "we kunnen niks bij deze patiënt vinden dan zhaar eigen wens, dus zal zhij wwel trans zijn!"
2) ga je gelukkig(er) zijn van een transformatie?
3) ben je psychisch en sociaal sterk genoeg om een transitieproces in te duiken? Tegen dat psychische ben ik dus in eerste instantie aangelopen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: RLE

Bericht door Jeste »

Ik begrijp hoe je het bedoeld, Hedwich.
Afgelopen week was ik in het buitenland en, anders dan thuis, heb ik dan geen werk voor mezelf te doen. Door het ontbreken van die afleiding ga ik dan nadenken en ik wordt er nog eens moe van ook. Klinkt gek, maar als ik veel te doen voel ik me altijd heel erg wakker. Als ik me moe voel en in de spiegel kijk zie ik heel erg veel man. Dat is niet leuk.
Daar kwam ook nog eens bij dat ik een aantal prachtige androgyne vrouwen heb gezien (nou ja, ik ga er vanuit dat het toch echt biovrouwen waren). Als ik zo'n vrouw zie wordt ik natuurlijk vreselijk jaloers.

Ook heb ik het idee dat ik echt als een man ga praten als ik in een andere taal spreek. In dit geval Duits.
Maar goed, ik ga proberen om nog deze zomer met logopedie te kunnen beginnen. Dan kan kan er alvast een heel groot stuk man verdwijnen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Cisca1953
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: RLE

Bericht door Cisca1953 »

Ik ben binnen veertien dagen na mijn aanmelding bij het VUmc al volledig "om" gegaan. Ik had eerder dat jaar de afdeling P&O op mijn werk al volledig bijgepraat en gezegd dat dit er aan zat te komen. Leek geen probleem totdat het moment daar was. Toen brak de hel los. Die brand is direct door mij en mijn nieuwe directeur geblust. De ontvangst op mijn werk en in mijn omgeving (buren, familie, vrienden de buurt enz.) was uitstekend. Het ging drie masnden goed op mijn werk toen ik plompverloren met mijn éénmansafdeling werd overgeplaatst van de afdeling Administratie naar het Facilitair Cluster. Ik kon het al niet vinden met het hoofd van die afdeling vóórdat hij mijn leidinggevende werd. De negen maanden die volgden waren voor mij een hel en uiteindelijk is het op een ruzie uitgelopen. Ik kon diezelfde middag mijn jas aantrekken.

Ik ben er in maart 2010 uitgegooid en ging 27 mei op de hormonen. Dit was ook de start van de eigenlijke RLE. Ik vind dat het al eerder beginnen in je nieuwe rol te leven grote voordelen geeft. Ga je pas "om" als je op de hormonen bent en loop je tegen problemen aan, dan vind ik dat rijkelijk laat. Heb je al een jaar "ervaring", dan wordt je officiële RLE een stuk makkelijker. Je hebt dan alleen de eventuele uitwerking van de hormonen on niet tegelijk de mogelijke problemen met je presentatie.

Wat dat betreft zou het protocol mijns inziens wel aangepast mogen worden.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: RLE

Bericht door Hedwich »

Mee eens, Cisca. In ge gewenste genderrol gaan leven en aan hormonen beginnen tegelijk lijkt me dubbel zwaar en dus geen goed idee. beter om eerst al de rolwisseling te doen m.i. En dan kun je nog makkelijker terug dan bij moontjes als het je niet bevalt.