Mannelijke kaalheid

Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Mannelijke kaalheid

Bericht door Veronica »

Ik vroeg mij eigenlijk meerdere dingen af, namelijk heeft mijn vader en alle mannen van die kant van de familie erfelijke kaalheid, helaas dus zou ik genetisch gezien daaronder vallen.

(lange uitleg)

Aangezien ik geen contact met die kant van de familie heb weet ik van mijn moeder dat erfelijke kaalheid bij alle mannen van zijn kant genetisch bepaald is en dat het rond hun 30ste begint en dat je vrij snel na die leeftijd de effecten merkt, ik heb erover op Google gezocht maar echt duidelijk bewijs kon ik niet vinder erover.

Het blijkt volgens sommige onderzoeken dat DHT (Dihydrotestosteron, bijproduct van testosteron) en AR (Androgen receptor) dan genetisch bepaald met elkaar binden wat ervoor zorgt dat je erfelijk kaal wordt.

Dus ter zake, aangezien ik aan androcur zit is de testosteron bij mij haast nul (onmeetbaar bij de laatste meting in januari dit jaar) maar dan vroeg ik mij af of dat er ondanks er geen testosteron meer geproduceerd wordt en dus ook geen DHT, je alsnog als dat erfelijk bepaald is kaal kunt worden?

Verder een andere vraag gebaseerd op de theorie DHT + AR = erfelijke kaalheid, na de SRS slik je normaal gesproken geen androcur meer omdat dat niet meer nodig is, echter produceren naar mij weten je bijnieren dan een klein beetje testosteron, zou het slim zijn om alsnog een "onderhouds-dosis" androcur te blijven slikken, om eventuele erfelijke mannelijke kaalheid te voorkomen?

Het is iets dat al een tijdje bij mij knaagt, ik weet hoe die kaalheid bij hun uitziet en het is echt heel erg, ik heb zelf nog helemaal nergens last van (hele kleine inhammen die sinds de HRT hetzelfde zijn gebleven) maar toch, het is erfelijk en dat maakt mij toch wel angstig.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door athena1978 »

Bij mij komt mannelijke kaalheid ook voor in de familie of iig dunner wordend haar aan de voorkant. Jaren geleden hadden ze tegen mij gezegd in het vu dat door het gebruik van androcur en vrouwelijke hormonen ik daar geen last van zou krijgen. Nou niets is minder waar het is misschien iets uitgesteld. Ik denk dat het misschien handig en verstandig is om op tijd finasteride of dutasteride te gaan gebruiken.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door Amy »

Wat ik er van weet zit dat in de genen en werkt volgensmij een beetje als volgt (simpel gezien).
Voor de vrouwen in die kant van je familie is de kans dat ze dezelfde opmaak voor dat gen of die genen (ik weet niet of kaalheid door een of door meerdere genen bepaald wordt) meekrijgen even groot als bij de mannen in de familie.
Je gaat na je SRS als het goed is ongeveer hetzelfde niveau van T hebben als die vrouwen. De vrouwen van die kant van de familie zijn niet kaal lijkt me? Ik geloof nooit dat jij ook kaal wordt. Dat heeft met hormonen te maken hoe je lichaam reageert op die specifieke genen.

Beetje hetzelfde verhaal als bijvoorbeeld met borsten, als je met een XY lichaam geboren wordt krijg je wel de genen mee die bepalen hoe je borsten vormen en zo. Als dat niet zo was zouden wij als transvrouwen toch ook geen borsten krijgen? Al deze genen moet je ook aan kinderen mee kunnen geven mits je die zou nemen dus die zijn gewoon aanwezig bij mannen en vrouwen.

Er is trouwens ook nog een kans dat je de opmaak van het gen of een deel daarvan van je moeder hebt gekregen dus ook nog kans als je niet trans was en geen HRT zou hebben dat je pas veel later kaal zou worden (kijk naar haar familie).
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door Anon20190122 »

Ik begon op mijn 17de al inhammen te krijgen en zat met 18 aan de hrt mijn inhammen zijn verdwenen en zelfs de haarlijn is 1cm naar voren gekomen en daar is de afgelopen 20 jaar niks aan veranderd!
Kaalheid zat bij mij aan mijn moeders kant alleen worden de mannen daar niet oud dus kijken en vergelijken kunnen we niet meer.
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door athena1978 »

tanisha schreef:Ik begon op mijn 17de al inhammen te krijgen en zat met 18 aan de hrt mijn inhammen zijn verdwenen en zelfs de haarlijn is 1cm naar voren gekomen en daar is de afgelopen 20 jaar niks aan veranderd!
Kaalheid zat bij mij aan mijn moeders kant alleen worden de mannen daar niet oud dus kijken en vergelijken kunnen we niet meer.

Ik heb nog nooit gehoord dat iemands haargrens een cm naar voren is op geschoven zonder medische behandeling.
Heb je daar foto's van om dat te onderbouwen?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door Anon20190122 »

Foto's voor mijn transitie heb ik niet meer daar wilde ik niet meer aan herinnert worden.
Mijn transitie is ook al weer een tijde terug '95/'96 Caitlyn en Amy kennen mij persoonlijk ik zou zeggen vraag het hun maar hoe mijn haren er nu uitzien!
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door athena1978 »

tanisha schreef:Foto's voor mijn transitie heb ik niet meer daar wilde ik niet meer aan herinnert worden.
Mijn transitie is ook al weer een tijde terug '95/'96 Caitlyn en Amy kennen mij persoonlijk ik zou zeggen vraag het hun maar hoe mijn haren er nu uitzien!

Die kennen jouw van voor je transitie? of al 20 jaar?? het gaat er nm om dat je zegt dat je haargrens een cm naar voren is gekomen.
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door Cait »

Simpel , bij mannelijke kaalheid trekt de haarlijn naar achter . In de zin dat haarzakjes aan voorkant in winterslaap gaan . Als die haarzakjes er nog zijn en niet te lang in rust en afgestorven kunnen ze door stimulans weer uit de rust komen en dus weer lagere haarlijn hebben , zoals bij tanisha
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door athena1978 »

Caitlyn schreef:Simpel , bij mannelijke kaalheid trekt de haarlijn naar achter . In de zin dat haarzakjes aan voorkant in winterslaap gaan . Als die haarzakjes er nog zijn en niet te lang in rust en afgestorven kunnen ze door stimulans weer uit de rust komen en dus weer lagere haarlijn hebben , zoals bij tanisha

Dan is haar haarlijn hersteld en hebben we het niet over de haarlijn die een cm naar voren is gekomen.
jacquelineoost
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2016, 11:39
Gender: Onzeker

Re: Mannelijke kaalheid

Bericht door jacquelineoost »

kaal en verandering lichaam naar vrouw welke andorcuur is het hoe heet dat medicijn dan ben een beginneling
Plaats reactie