Bijwerkingen hormonen?

Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Veronica »

Ik zou maar direct stoppen met de Diane pil, het haalt niks uit bij ons en geeft te veel bijwerkingen.

De Pil heeft een extreem laag percentage hormonen, het zal je lichaam dus absoluut niet vervrouwelijken.

Bijvoorbeeld bij het VU krijg je Androcur tegen testosteron aanmaak (of spiro wat hetzelfde doet maar ander type medicatie is), en 2x 2mg progynova per dag, progynova bevat estridol dat een vrouwelijke hormoon is, met die combinatie kun je vervrouwelijken.

Nooit zomaar de pil gebruiken, het doet helemaal niks bij ons en kan op ten duur slecht voor het gezondheid zijn.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding

jacquelineoost
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2016, 11:39
Gender: Onzeker

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door jacquelineoost »

oke bedankt ga me aan melden bij umcg team daar. mijn huisarts schreef het me voor voor acne en hij zei dat ik er wel borsten zachte huid van kreeg omdat dat graag wilde en niety om wilde laten bouwen ik wil ook alleen maar tieten en dat is er al aardig nu cupA

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Anon20180501 »

Ik noem ze liever liefkozend mijn borstjes maar ze lijken inderdaad veel op Tieten ..tietjes dan. :)

Maar "ombouwen" gebruiken ik en velen met mij liever niet als omschrijving voor het traject, klinkt alsof we aan een bouwpakket beginnen of begonnen zijn.. beetje banaal wel, vind je ook niet. :drool:

grts Daniéla

jacquelineoost
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2016, 11:39
Gender: Onzeker

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door jacquelineoost »

ja das ook weer waar veranderingen in plaats van ombouwen klinkt niet goed nee sorry

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Anon20180501 »

Het staat er niet helemaal zoals je bedoelt denk ik maar ik begrijp wat je wil zeggen Jacqueline... ;)

jacquelineoost
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2016, 11:39
Gender: Onzeker

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door jacquelineoost »

ik heb jaar geleden een gesprek gehad op genderteam afdeling zei weten wat ik wil, ik wil borsten en minder haar groei meer wil ik niet dan ben ik perfect voor mijn leven wat ik graag wil. dus nu vraag ik me af wat voor mij wat is het beste medcijn zal zijn om meer borstvorming te krijgen.
ik wil niet een hele verandering wil beide blijven zeg maar. het komt vaker voor zeiden ze, ook dat het eerst met de pil via de huisarts is gegaan.

Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Ylse »

jacquelineoost schreef:ik heb jaar geleden een gesprek gehad op genderteam afdeling zei weten wat ik wil, ik wil borsten en minder haar groei meer wil ik niet dan ben ik perfect voor mijn leven wat ik graag wil. dus nu vraag ik me af wat voor mij wat is het beste medcijn zal zijn om meer borstvorming te krijgen.
ik wil niet een hele verandering wil beide blijven zeg maar. het komt vaker voor zeiden ze, ook dat het eerst met de pil via de huisarts is gegaan.
Ik ben na een paar maanden gestopt met de spironolactone omdat mijn libido naar een nulpunt gedaald was, dat libido is nog steeds niet terug maar ook bij de laatste bloedwaarden meting bleek mijn testosteron erg laag te zijn ( 0.9 ), terwijl ik toen al ruim 5 maanden gestopt was met de spiro. Wellicht kan je dat ook meenemen in je gesprek met de endocrinoloog. Overigens waren mijn oestrogeen waarden dan wel weer hoog.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Anon20180501 »

Over het nadeel en (on-)nut van die Diana pil is al het een en ander gezegd Jacqueline maar een gedeeltelijke transitie zoals jij wil en velen met jou behoort zoals jezelf ook al aangeeft tegenwoordig tot de mogelijkheden, zelfs alleen van naam en geslacht veranderen is mogelijk. Ik zou iig in jouw geval wel alvast stoppen met de Diana-pil en mijn wensen met het genderteam verder gaan bespreken.

Apropos, ik kom een beetje hypocriet over als ik zeg dat zelfmedicatie een onverstandig idee is want ik heb dat namelijk zelf wel gedaan, weliswaar onder begeleiding van mijn huisarts, maar toch. Je hele hormoonhuishouding komt overhoop te liggen - wat op zich al een wezenlijk effect heeft op je psyche en biologische systemen - maar daarnaast heb je ook nog de bijwerkingen die evenzeer niet te onderschatten zijn en dus de nodige aandacht en zorg verdienen/vereisen van een deskundige. Tips en aanzetten tot zelfmedicatie is dan ook niet toegestaan zoals in de spelregels ook is aangegeven (dacht ik.. :?: ).

grts Daniéla

Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 6784
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Locatie: Etten-Leur

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Emma »

Daniéla schreef:Tips en aanzetten tot zelfmedicatie is dan ook niet toegestaan zoals in de spelregels ook is aangegeven (dacht ik.. :?: ).
Nog steeds niet expliciet, maar we rekenen dat onder het kopje 'Regel 4: houd je aan de wet' uit de forumregels (http://www.t-nederland.nl/viewtopic.php?f=3&t=2)

Overigens is zelfmedicatie onder begeleiding van een huisarts strikt genomen geen zelfmedicatie. Als je je huisarts zo ver kunt krijgen, waarom niet, zo zou het eigenlijk moeten kunnen. Wel met een goede richtlijn erbij natuurlijk, welke middelen wanneer, en welke bloedwaarden moet je in de gaten houden... Als je huisarts wel voorschrijft maar niet controleert is dat nog steeds niet illegaal, maar wel een beetje dom ;)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen hormonen?

Bericht door Anon20180501 »

Als je een welwillende, beetje rebelse maar goed geïnformeerde huisarts hebt die je het recept wil voorschrijven en je daarbij (al dan niet) begeleidt, dan is er inderdaad strikt genomen geen sprake van zelfmedicatie Emma.. maar als je zoals ik de medicatie niet op recept verkreeg maar illegaal inkocht... ;)

Mijn huisarts was overigens geen held, die durfde het in eerste instantie niet aan maar besefte zich ook wel dat ik na 10 jaar traject-lopen echt niet meer om te praten was en heeft daarom aangeboden me van begin af aan te begeleiden. Hij had wel contact opgenomen met het VUmc voor de nodige feedback en mijn endocrinoloog idem sinds zij de begeleiding van hem overnam.