Nieuwe chat! Zie dit topic.

Operatie en tattoo

DiegoLucas
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 mei 2013, 02:02
Gender: Trans FtM
Locatie: --

Operatie en tattoo

Bericht door DiegoLucas »

Dag,

Na eindelijk een jaar aan de testo te hebben gezeten mag ik dus in begin 2016 geopereerd worden :D.

Maar nu is het dus zo, dat ik al wel wat fotos etc heb gezien van na de operaties (de littekens dus)
Ik zou graag op mijn borst dus een tattoo willen zetten. Maar ik kan helaas nergens vinden of dat wel mag en na hoelang.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kent iemand die dit ook wilt of gedaan heeft.
:D
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Operatie en tattoo

Bericht door Nathan90 »

Ik weet in NL eigenlijk alleen iemand die de kleine operatie heeft gehad en er een tattoo over heeft gezet. Maar je zal wel meer buitenlandse resultaten kunnen vinden. Ken verder wel een hoop mannen er het willen of erover nadenken. Ikzelf waarschijnlijk ook, enkel niet zozeer over de littekens maar gewoon algemeen op m'n borst.

In het kort, ja het mag. Hoe lang kan je altijd het beste even bij je chirurg navragen maar ga er vanuit dat je het beste minimaal een jaar kan wachten. Hetzelfde dat je het beste minimaal een jaar kan wachten voordat je ermee in de zon gaat enzo. Je littekens moeten 'rijpen'. Daarbij kan de vorm van je borst nog wat veranderen in de eerste maanden na de operatie.

Voor de beste informatie moet je contact opnemen met iemand die ervaring heeft met tatoeëren over littekens. Dit zal niet elke artiest zomaar kunnen namelijk. De textuur is anders en ik heb begrepen dat de inkt mogelijk sneller vervaagd/vloeit dan bij normale huid. Een artiest die zowel gewone als medische tatoeages zet is daarbij je beste gok, maar je kan natuurlijk overal aankloppen en vragen wat ze ervan weten/denken.

Dat gezegd, wil je puur de tatoeage om de littekens te verbergen? Zo ja, heb je ook foto's gezien van meer dan 2 jaar post op? Doorgaans vervagen ze veel meer dan mensen vaak denken omdat de meeste foto's nu eenmaal niet meer dan 1 - 1,5 jaar oud zijn. In dat opzicht kan je dan beter eerst afwachten hoe jou eigen littekens zich ontwikkelen voordat je er een tattoo overheen zet.
DiegoLucas
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 mei 2013, 02:02
Gender: Trans FtM
Locatie: --

Re: Operatie en tattoo

Bericht door DiegoLucas »

Oh oke, bedankt voor de informatie en tips!

Maar nee ik was niet echt van plan om door de littekens een tattoo op mijn borst te laten zetten, maar meer omdat ik toch geopereerd wordt is het 2 in 1.
Ik las wel iets van dat het al na 6 maanden kan, maar dan zoals jij al zei vraag ik het liever na bij een chirurg.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Operatie en tattoo

Bericht door Nathan90 »

Zal echt heel erg aan je littekens en heling liggen. Een beetje onder het mom dat ik nu 8 weken postop en ben al een aantal weken weer alles kan. Met 4 weken keek ik nog wel uit maar kon ik in theorie weer normaal aan de slag. Anderen doen daar twee keer zo lang over. Mijn littekens zijn op een klein stukje na plat en geheel best smal, geen onderhuid littekenweefsel dus. Mogelijk dat een chirurg / tattoo artiest tegen mij zou zeggen met 6 maanden dat het oké is. Maar als de heling minder voorspoedig gaat duurt het nu eenmaal langer. Dus dat moet je echt afwachten.

Mijn partner zijn lichaam reageerde slecht op de oplosbare hechtingen bijvoorbeeld wat de algehele heling natuurlijk wat dwars lag. Ik zou uitgaan van een jaar minimaal en geen afspraak bij een artiest maken tot je wat zekerheid hebt over je heling ;)