VUmc diagnostische fase en androcur

Plaats reactie
SophiaW
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:38
Gender: Vrouw

VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door SophiaW »

Lieve lezers,

Ik vroeg me af of het VU het weleens toestaat om al androcur voor te schrijven in de diagnostische fase, zonder oestrogeen dus.

Ik weet voor mezelf namelijk al 100% zeker dat ik trans ben en dat ik hormonen wil en ik ga ook gewoon als mezelf naar het VU. Maar ik wil zo snel mogelijk van de testosteron af, omdat ik het gevoel heb dat het zo iedere dag de verkeerde kant op gaat.

Als ik androcur heb dan weet ik ten minste dat het niet meer elke dag erger wordt en dan kan ik ook weer normaal gaan eten enzo.

Hebben jullie daar weleens van gehoord dat dat mag?
Ik heb ook gekeken of ik het op eigen houtje kan doen, maar ik ben eigenlijk toch wel een beetje bang voor als het misgaat.

Groetjes,
Sophia
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Anon20180730 »

Langere tijd zonder geslachtshormonen is geen goede optie en het lijkt mij daarom niet dat het VUmc dat toestaat en al zeker niet tijdens de diagnostische fase. Alss je testo onderdrukt, heb je dus wel het vrouwelijke hormoon nodig.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Amy »

Ik zou willen dat ze het toestaan, ik dacht precies hetzelfde als jou toen ik in die fase zat.

Irene heeft helaas wel gelijk, zonder hormonen ga je sneller last hebben van botontkalking en misschien nog wel andere nare dingen.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Danielle »

Ik heb drie maanden alleen androcur gebruikt, dat kon nog verlengd worden met nog eens drie maanden. Een periode zonder hormonen kan niet zo veel kwaad.

Dat was wel pas ná de diagnostische fase.
Mijn transitieblog: Fading Gender
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door diederique »

Volgens mij kun je bij de VU bespreken dat je -!na de diagnostiek!- eerst een tijd alleen de testosteronblokker gebruikt en pas na verloop van tijd ook de oestrogeen erbij gaat nemen. Of ze het al voor het groen licht doen betwijfel ik. Of die schade van de testosteron nu werkelijk zoveel groter wordt door de paar maanden extra wachttijd (behoudens bij bijv prostaatkanker) kan ik niet zo goed beoordelen. Ja praat immers niet over jaren of, zoals bij een aantal forumleden, tientallen jaren.
Het risico van de botontkalking (eigenlijk botarmoede) is er inderdaad, dat is echter met kalkpillen van de Hema (2-3 maal daags) goed te weerstaan. Ook die bot ontkalking is geen "sneeuw voor de zon" die in een paar weken al om zich heen grijpt.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Danielle »

Botontkalking en opnieuw aangroeien (botverkalking?) is inderdaad een traag proces. In de tijd dat ik mijn nulmeting dexascan deed ben ik me daarover in gaan lezen. Toen leerde ik ook dat tussen twee dichtheidsmetingen in de regel twee jaar zit, sneller meten heeft weinig zin omdat er dan nog te weinig verschil is met de voorgaande meting.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Amy »

Ik wist niet dat dat ook weer terug kan groeien? Nu voel ik me daar wat beter bij, dankje. :)

Ik ging had trouwens zelf al flinke botontkalking voor ik met HRT begon en toen ze die dexa scan deden was ik net 27. Zal wel met levenstijl te maken hebben. Ondanks dat ik dat had moest ik ook starten met 3 maanden alleen T blokkers en daar kreeg ik geen keuze in.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Danielle »

Botten zijn ook levende 'organen', ons lichaam is constant bezig met botten en botdelen die zwaarder belast worden te verstevigen en botten die minder belast worden minder zwaar te maken. Bewegen en sporten helpt dus ook.

Naast levensstijl en dieet is aanleg ook nog een factor die botdichtheid bepaalt. Ik zat bij mijn nulmeting op dexascan score van -1,8 (standaarddeviaties ten opzichte van mijn referentiegroep). Dat ondanks mijn leeftijd, gevarieerd dieet en fysiek werk. Nooit last van gehad ook nooit iets gebroken bijvoorbeeld. Bloedtesten wezen wel uit dat ik laag in mijn vitamine D zat, dat slik ik nu bij.

In elk geval: je botten zijn niet een enorm punt van zorg. Klein beetje aandacht ervoor is al wat daar nodig voor is.

De gefaseerde start met hormonen was wel een keuze waar ik met mijn psycholoog samen toe ben gekomen. Dat is me niet opgelegd. Maar ze schrijven pas voor ná het groene licht, en de baseline onderzoeken voor de nulwaardes.

Desalniettemin, vragen kan altijd. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
SophiaW
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:38
Gender: Vrouw

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door SophiaW »

Bedankt voor jullie sneller reacties!

Ik ga het in ieder geval vragen komend gesprek. Het voelt gewoon alsof het nog heel lang duurt allemaal. ik ben ook al op eigen houtje bezig met gezichtsontharen en dergelijke, en ik wil ook gewoon met hormonen kunnen beginnen.
Vooral omdat ik dan niet meer het gevoel heb dat het steeds de verkeerde kant op gaat, en dat ik weer vette dingen kan eten! :oops: want nu ben ik bang dat het vet op verkeerde plekken komt.

Maar zo te horen is de kans klein dat ze ja zullen zeggen, maar ik kan het proberen :)

volgens mij heb ik het met jou hier al weleens over gehad Amy, was je afgelopen keer bij de jongerenbijeenkomst in eindhoven?
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc diagnostische fase en androcur

Bericht door Amy »

SophiaW schreef:Bedankt voor jullie sneller reacties!

Ik ga het in ieder geval vragen komend gesprek. Het voelt gewoon alsof het nog heel lang duurt allemaal. ik ben ook al op eigen houtje bezig met gezichtsontharen en dergelijke, en ik wil ook gewoon met hormonen kunnen beginnen.
Vooral omdat ik dan niet meer het gevoel heb dat het steeds de verkeerde kant op gaat, en dat ik weer vette dingen kan eten! :oops: want nu ben ik bang dat het vet op verkeerde plekken komt.

Maar zo te horen is de kans klein dat ze ja zullen zeggen, maar ik kan het proberen :)

volgens mij heb ik het met jou hier al weleens over gehad Amy, was je afgelopen keer bij de jongerenbijeenkomst in eindhoven?
Dat klopt, ik was daar aanwezig. Dan vraag ik me even af wie jij ook al weer bent al heb ik wel een vermoeden, ik heb toen met een klein groepje mensen gepraat hierover meen ik.
Plaats reactie