Nieuwe chat! Zie dit topic.

Borst constructie mogelijk weer vergoed!

doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door doll89 »

Wat fijn voor iedereen die dit nodig heeft! Zal dan vast wel pas na 2 jaar hormonen mogen als je dan nog geen borstontwikkeling hebt ofzo?

Cosmetische operaties mogelijk weer vergoed

© Telegraaf http://m.telegraaf.nl/gezondheid/articl ... goed-mw-vk

Een klein aantal plastisch chirurgische ingrepen wordt vanaf 2017 mogelijk toch weer in het basispakket van de zorgverzekering opgenomen. De beroepsverenigingen van plastisch chirurgen, oogartsen en urologen hebben dit in samenspraak met Zorgverzekeraars Nederland voorgesteld aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD).

Dat meldt de Volkskrant.

Het gaat om borstconstructies voor vrouwen en transgenders die geen aanleg hebben voor borstontwikkeling, ooglidcorrecties die een aanzienlijke gezichtsbeperking moeten verhelpen en besnijdenis bij mannen. De cosmetische operaties worden sinds 2005 niet meer vergoed omdat de kosten te ver opliepen.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Veronica »

Van de ene kant klinkt dit goed, van de andere kant weet ik nog dat de kosten inderdaad hoog uitliepen.

Hopelijk moeten wij niet tegen 2017 ruim 500 euro aan eigen risico betalen (gokje) aangezien die ook eens eindelijk wat mag zakken.

Hopelijk komt dit alsnog uit, wat correcties uit het basis zou wel fijn zijn.

Maar goed, eerst zien en pas daarna geloven.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Danielle »

Dit zit al langer in de pijplijn. Ergens dit voorjaar heeft de minister al de bal bij de artsen gelegd met de boodschap dat cosmetische ingrepen weer in de basisverzekering mogen als er een plan komt om misbruik te voorkomen. Er zullen dan vast de nodige eisen gesteld worden aan wanneer er wel of niet vergoed wordt, net zoals bij de adamsappelverkleining. Dat je eerst twee jaar oestrogeen moet gebruiken vind ik geen onrealistisch voorbeeld.

Dacht trouwens dat de mannenbesnijdenis op medische gronden gewoon altijd in de basisverzekering is geweest. Even nagekeken, is inderdaad geen basisverzekering. Vind ik raar eigenlijk, voor een besnijdenis kan best een medische noodzaak zijn. (Al is het natuurlijk een makkelijke sluiproute om religieuze besnijdenissen vergoed te krijgen.)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Claire »

Kunnen we dan gezichtshaar epileren ook meteen meenemen scheelt ook weer hoop gedoe.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Danielle »

Ik heb even het hele artikel gelezen in de Volkskrant.- Op Blendle € 0,15: https://blendle.com/i/de-volkskrant/oog ... 05-5338886

Hoop nog maar niet te hard. In het voorstel dat de artsen nu op tafel bij de minister hebben gelegd wordt borstconstructie, niet borstvergroting alleen vergoed bij vrouwen die helemaal géén borsklierweefsel hebben. Een onderscheid tussen cis- en transvrouwen wordt er niet gemaakt, sterker nog die groepen worden juist nadrukkelijk gelijk getrokken. Nu weet ik niet wanneer ze spreken van 'geen borsklierweefsel' en hoe dat beoordeeld wordt. Gaat dat op het oog zijn, meten ze hoeveel groei hormonen veroorzaken in een bepaalde tijd of wordt er een röntgenfoto gemaakt. (ik roep maar wat nu).

De minister heeft het Zorginstituut (voorheen het College voor Zorgverzekeringen) gevraagd om een advies voor het basispakket in 2017. Wat ik me kan herinneren was het Zorginstituut in het verleden vrij transvriendelijk als het ging om vergoedingen aan secundaire zaken, maar is het de minister geweest die er een streep doorzette.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Eveliene »

Dan ook graag de dure penispomp voor transmannen vergoeden. Die komen er nogal bekaaid vanaf.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Danielle »

Hebben we inmiddels al wat nieuws hierover? Er zou deze maand nog een motie ter stemming gaan om deze ingrepen per 2016 al te vergoeden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Ilse »

Echt waar Danielle?
Hoe kom jij aan deze informatie dan en kun of wil je vertellen waar heb je dat vandaan hebt?

Als je mij wat extra info kan geven, dan zou ik het ook nog ergens kunnen navragen.

Het zou wel geweldig zijn toch voor 2016 :)
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Veronica »

Zelfs ALS ze het nog dit jaar bespreken, op z'n vroegst in 2017 zou dit ingevoerd kunnen worden.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borst constructie mogelijk weer vergoed!

Bericht door Danielle »

In dit nieuwsbericht op de site van het COC wordt er gesproken over een voorstel. http://www.coc.nl/politiek-2/enig-zicht ... ansgenders Maar ik kan op de site van de Tweede Kamer niets vinden bij de door Van Gerven ingediende moties.
Mijn transitieblog: Fading Gender