Nieuwe chat! Zie dit topic.

Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Hedwich »

Marissa schreef:Ik vind het raar, voor cis-vrouwen is een T-waarde van boven de 1 hartstikke normaal, 3 lijkt de bovengrens ...
Even kritisch met een vergrootglas:

1) Wikipedia geeft productiewaarden, geen gemeten bloedwaarden.
Testosteron wordt geproduceerd in de bijnieren en (bij mannen) in de teelballen (testes), ongeveer 7 mg/dag bij mannen. Onderdeel van de testes zijn de leydigcellen, waar cholesterol omgezet wordt in testosteron.
Bij vrouwen wordt de testosteron in kleine hoeveelheden aangemaakt in de eierstokken en in de bijnieren. De hoeveelheid geproduceerde testosteron zou bij de vrouw tussen de 1-2 mg per dag liggen.
2) Jouw andere link geeft heel andere waarden in andere eenheden.
Male: 300 -1,200 ng/dL
Female: 30 - 95 ng/dL
3) ik weet niet in welke eenheid het VU testosteron meet. Als dat in dezelfde waarden is als Jouw andere link, zitten ze met een <1 criterium aardig op de rit. In dat geval wel met een max. 5% marge, en dat is m.i. wel te weinig.

Ik denk dus niet dat je hiermee een punt hebt.
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Hexley »

Hedwich schreef:
Male: 300 -1,200 ng/dL
Female: 30 - 95 ng/dL
3) ik weet niet in welke eenheid het VU testosteron meet. Als dat in dezelfde waarden is als Jouw andere link, zitten ze met een <1 criterium aardig op de rit. In dat geval wel met een max. 5% marge, en dat is m.i. wel te weinig.
Volgens mij meet men het in .nl in nmol/l, al weet ik het niet zeker. Maar voor mannen is het 12 tot 35 nmol/l normaal en bij vrouwen is het 0,5 tot 3 nmol/l.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Jessy »

Zou heel goed kunnen, ik herken die eenheden van andere bloedwaardes (mbt tot mijn diabetes). Daar wordt ook in NL mmol/l gebruikt, en hier in BE mg/dl (in dit geval geen nano, maar wel dezelfde hoofdeenheid).
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door hX2eDVx3 »

Hedwich schreef:
Marissa schreef:Ik vind het raar, voor cis-vrouwen is een T-waarde van boven de 1 hartstikke normaal, 3 lijkt de bovengrens ...
Even kritisch met een vergrootglas:

1) Wikipedia geeft productiewaarden, geen gemeten bloedwaarden.
Testosteron wordt geproduceerd in de bijnieren en (bij mannen) in de teelballen (testes), ongeveer 7 mg/dag bij mannen. Onderdeel van de testes zijn de leydigcellen, waar cholesterol omgezet wordt in testosteron.
Bij vrouwen wordt de testosteron in kleine hoeveelheden aangemaakt in de eierstokken en in de bijnieren. De hoeveelheid geproduceerde testosteron zou bij de vrouw tussen de 1-2 mg per dag liggen.
2) Jouw andere link geeft heel andere waarden in andere eenheden.
Male: 300 -1,200 ng/dL
Female: 30 - 95 ng/dL
3) ik weet niet in welke eenheid het VU testosteron meet. Als dat in dezelfde waarden is als Jouw andere link, zitten ze met een <1 criterium aardig op de rit. In dat geval wel met een max. 5% marge, en dat is m.i. wel te weinig.

Ik denk dus niet dat je hiermee een punt hebt.
1. Ik heb mijn waarden van het Engelse artikel dat specifiek over referentiewaarden voor bloedtests gaat. de referentiewaarden zijn 0.7 tot 2.8 nmol/L. Een ziekenhuis in Upssala geeft zelfs 3.0 aan als bovengrens. (Reference range list from Uppsala University Hospital ("Laborationslista"). Artnr 40284 Sj74a. Issued on April 22, 2008)

2. Die waarden die ik noem zijn geconverteerd van het artikel dat ik linkte naar mol per liter. (Derived from mass values using molar mass of 288.42g/mol) Mijn scheikundige kennis is eventjes niet voldoende om te weten hoe die berekening precies gaat, dus ik heb m niet nagerekend.

3. Op mijn eigen bloedtestjes staat geen eenheid, maar uit vergelijking met de referentiewaarden lijkt iig estrogeen in mol/L te worden gemeten. Testosteron is niet gemeten, waarom weet ik ook niet (stond wel op het formulier). Ik ga er iig van uit. Als de VU pg/L oid gebruikt zou <1 wel een aardige waarde zijn idd.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Hedwich »

Blijkt straks zeker nog dat we een expert nodig hebben om het al te duiden :?
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Madeleine »

Hedwich schreef:Blijkt straks zeker nog dat we een expert nodig hebben om het al te duiden :?
Hmm is per definitie lastig om bloedmetingen te duiden..
Volgens mijn endo's was er nooit wat aan de hand, zelf constateerde ik toen ik de cijfers las o.a. een nierfunctie op een grenswaarde (is alweer beter), maar ik wacht nog steeds op een antwoord waarom dit nooit gemeld is..

Als basis gebruik ik zelf altijd deze site: http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort= ... e%20chemie" target="_blank
Geeft een overzicht van klinische waarden en is dus handig om (als je zelf ook de gegevens vraagt bij bezoek aan de endo) te kijken of alles goed gaat.

Voor testosteron zeggen zij het volgende:
Testosteron
mannen
12-35 nmol/l
vrouwen
0,5-3,0 nmol/l
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Madeleine »

Hedwich schreef: Wat telt is de RLE voor monitoring. Binnen dat tijdsvlak zul je naar de endo worden gestuurd, die je cyproteronacetaat / andocur gaat voorschrijven naar de endo's eigen inzicht. Dat kan wel worden bijgesteld tzt, maar wat de endo voor jou bedenkt en wat de endo naar aanleiding daarvan waarneemt is wat telt.
Dat is niet geheel waar, als je gewoon gaat waarschijnlijk wel.
Maar ik heb zelf een voorstel gedaan voor start met 50/2 (Cyproterone/Estradiol) met meetpunten op 3 en 6 maanden voor eventueel aanpassen dosering en dat was geen probleem.
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Arike »

Ik had meer de indruk dat de VU-endo's nou niet echt serieus naar de bloedmeting uitslagen keken... Ben eigenlijk wel benieuwd of er hier iemand is die wel eens met haar VU-endo enigszins gedetailleerd een uitslag van bloedprikken is doorgelopen?

on topic: het komt mij tamelijk bizar over, dat iets wat nog nooit op de VU is aangegeven als probleem nu ineens als criterium voor "go or no-go" wordt gebruikt ...:roll:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door Hedwich »

Arike schreef:Ik had meer de indruk dat de VU-endo's nou niet echt serieus naar de bloedmeting uitslagen keken... Ben eigenlijk wel benieuwd of er hier iemand is die wel eens met haar VU-endo enigszins gedetailleerd een uitslag van bloedprikken is doorgelopen?
De endo's van het VU hebben tot nu toe bij mij steeds naar de T-waarde gekeken. "Netjes en snel onder de 1,0". Op mijn verzoek hebben ze nog een keer extra mijn leverfunctie gecheckt. Nooit meer iets van vernomen, dus zal wel goed zijn. Ze hanteren ook in extremo "geen bericht, goed bericht" naar mijn idee.
marlies
Gast

Re: Beleidswijziging mbt niveau T vlak voor operatie?

Bericht door marlies »

Dat valt slecht te rijmen met hun "Zelfmedicatie is praktisch gelijk aan zelfmoord"-opvatting.