Nieuwe chat! Zie dit topic.

Antiandrogen op injectiebasis

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Roland »

Ik krijg binnenkort mijn gesprek met de endocrinoloog over hormonen bij de VUmc. Ik heb groen licht gekregen.
Ik gebruik zelf al jaren Cyproteronacetaat, volgens mij is dit ook het middel wat standaard voorgeschreven word bij de VUmc.

Maar zijn er ook andere middelen die de Vumc kunnen voorschrijven als antiandrogen? Ik heb een voorkeur voor injectievorm.
Ancrdocur begint zijn effect wat te verliezen bij me, en ik heb een hele grote moeite om de pillen op tijd in te nemen.
Ik heb al vanalles gedaan, agenda, app, routine proberen te krijgen, soms houd ik het een paar weken vol, maar dan ga ik toch weer de mist in.

Dus daarom mijn vraag naar een antiandrogen op injectie basis.
Weet iemand hier wat van, enof zoiets ook voorgeschreven kan worden?
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Amy »

Cyproteron acetaat is wat ik er van weet erg slecht voor je lever en niet aanbevolen om erg lang te gebruiken. Ze kunnen je ook spironolactone voorschrijven meen ik wat wel zonder problemen langer gebruikt kan worden.

Wat bedoel je precies met androcur begint zijn effect te verliezen?
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Alice »

De meeste injecteerbare testosteron blockers zijn niet zo geschikt voor transgenders gezien ze ook de estrogenen kunnen onderdrukken en dat wil je niet.
Mogelijk zijn deze wel geschikt Firmagon (degarelix), Plenaxis (abarelix)

Maar of ze het bij de VU willen voorschrijven, ik heb mijn twijfels.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Roland »

Vorige jaar is er bij op testosteron getest, en de waarden waren hoog.
Ik gebruik androcur al 10 jaar, dus daarom denk ik dat het effect af begint te nemen.

Ik krijg nu via de normale produce van het vumc 1 jaar het voorgeschreven. Dus mijn vraag is of er ook alternatieven zijn voor androcur.
Als ik het gesprek krijg is wat voorbereiding wel goed denk ik.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Alice »

Als alternatief voor Androcur kom je gelijk uit bij Spironolacton maar dat zijn wel tabletjes.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Alice »

Ik bedenk mij dat medroxyprogesteron (prikpil) ook als een testosteron blocker werkt en samen met een estrogeen gebruikt kan worden.
Medroxyprogesteron Generiek, Depo-provera, Sayana .

Het zou niet mijn keus zijn.

@SuperCow
"Ancrdocur begint zijn effect wat te verliezen bij me, en ik heb een hele grote moeite om de pillen op tijd in te nemen."
Zou het zo kunnen zijn dat als je meer regelmatig dat tabletje innam het ook meer effect zal hebben bij je dan als je het maar af en toe inneemt.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Antiandrogen op injectiebasis

Bericht door Jeste »

Van Androcur weet ik dat het er wel is als injectie, want ik ben de bijsluiter wel eens tegengekomen op internet. Het schijnt in Nederland echter niet op de markt te zijn. Het leek mij wel wat, omdat ik nogal geschrokken was van wat er in de bijsluiter stond over het effect op de lever van de Androcurpillen (met injecties wordt de liever niet zo erg belast).
Achteraf gezien bleek het gelukkig wel mee te vallen met het effect op de lever en nu heb ik die pillen toch niet meer nodig.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.