medicatie van een ander merk

Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

Ik heb een ander merk cypro gekregen van mijn apotheek. Ook toen ik net begon met HRT kreeg ik een ander merk, toen voor de estradiol. Ben vergeten welk merk. Ik heb tot nu toe geen gekke dingen ondervonden van medicatie van een ander merk, hoewel dat wel schijnt te kunnen. Daar heb ik andere mensen wel eens over gehoord.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marlies
Gast

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door marlies »

Ik heb in 4 maand tijd 3 verschillende merken isotretinoine gehad van de apotheek, in de werking heb ik geen verschil kunnen ontdekken. Wel in de bijsluiters. Dat vond ik wel opmerkelijk. Voor 2 chemisch identieke pilletjes zou je verwachten dat de bijwerkingen volledig overeenkomen.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Arike »

Hedwich schreef:Ik heb een ander merk cypro gekregen van mijn apotheek. Ook toen ik net begon met HRT kreeg ik een ander merk, toen voor de estradiol. Ben vergeten welk merk. Ik heb tot nu toe geen gekke dingen ondervonden van medicatie van een ander merk, hoewel dat wel schijnt te kunnen. Daar heb ik andere mensen wel eens over gehoord.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Toevallig heb ik precies deze merken cypro's door elkaar gebruikt (een kwam van de VU, ander van de eigen apotheek). Ik heb nooit last gehad van verschillen tussen deze twee.

(Normaal gesproken ben ik ook wel huiverig voor een overstap naar een ander merk medicatie...)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door hX2eDVx3 »

Voor estradiol ben ik overgestapt van Progynova naar Estrofem.. tot nu toe merk ik weinig verschil eigenlijk.
marlies
Gast

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door marlies »

Marissa schreef:Voor estradiol ben ik overgestapt van Progynova naar Estrofem.. tot nu toe merk ik weinig verschil eigenlijk.
Maar dat zijn nog daadwerkelijk andere middeltjes. Progynova is (estradiol) valerate en estrofem is (estradiol) hemyhidrate. De estrofem werkt korter en sneller en is ietsjes slechter voor je lever. Geloof ik. Ik ben niet helemaal nuchter (understatement van de week) dus pin me er niet op vast ;)
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Anne1957 »

Hoi

Ik heb ook die twee soorten cyproteronacetaat door elkaar heen gebruikt, geen enkele klacht gehad.

Groetjes,

anne
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door hX2eDVx3 »

marlies schreef:
Marissa schreef:Voor estradiol ben ik overgestapt van Progynova naar Estrofem.. tot nu toe merk ik weinig verschil eigenlijk.
Maar dat zijn nog daadwerkelijk andere middeltjes. Progynova is (estradiol) valerate en estrofem is (estradiol) hemyhidrate. De estrofem werkt korter en sneller en is ietsjes slechter voor je lever. Geloof ik. Ik ben niet helemaal nuchter (understatement van de week) dus pin me er niet op vast ;)
Je hebt gelijk hoor, ik heb even op de verpakking gekeken. Ik heb nu estrofem omdat je dat ook onder de tong kunt oplossen, dan is het weer minder slecht voor je lever. Maar voor de rest merk ik weinig verschil, het werkt allebei als een trein :D
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

Ik heb mijn medicatie paspoort opgevraagd bij De Nationale Apotheek. Ik heb de eerste 3 maanden van de HRT een ander merk estradiol geslikt dan nu. Die heb ik bij genoemde internetapotheek besteld. Die eerste levering was geen Progynova estradiol 2 mg (wat estradiolvaleraat is), maar estradiol sdz 2 mg. Ik heb deze info opgevraagd, omdat ik me herinnerde dat ik in de tijd dat ik die andere medicatie had (sdz) ook de enige borstgroei had. Hmmm.... :|

Weet iemand waar SDZ voor staat?
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Arike »

Sandoz?
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

Sandoz lijkt me juist en logisch. Bijsluiter gevonden! Dank Arike. De werkzame stof is estradiol herself en niet estradiolvaleraat, zoals in Progynova. In augustus de endo eens naar vragen wat er mogelijk is, ik wil dit graag gaan testen!