medicatie van een ander merk

Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

ff opgezocht: estradiol en estradiolvaleraat vallen niet onder het beleid van preferente geneesmiddelen van Unive (mijn verzekeraar). Als de endo mij het een (specifiek!) voorschrijft mogen ze niet het andere leveren qua merk. En bovendien zijn het twee verschillende werkzame stoffen. Dat ze mij het ene middel voor het andere recept leveren, stel ik me voor als dichterlijke vrijheid van de apotheker, die werkt zolang ik me er niet drug over maak.

Naja... we gaan het beleven! Ik zal in ieder geval morgen nog even de apotheek bellen om eea te checken en te horen hoe ze daar zelf over denken.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

Maar nu ik mijn herinneringen eens goed napluis: misschien heb ik indertijd estradiol ipv estradiolvaleraat gekregen omdat dat wel degelijk het recept was. Misschien. Die keer in het VU kreeg ik mijn eerste recept mee van de doktersassistent. Hiermee ben ik naar de VU-apotheek gegaan. Daar hadden ze niet genoeg voorrad, dus heb ik voor een week meegekregen, plus een herhaalrecept, uitgeschreven door de apothekersassistente. Wellicht heeft zij ipv "progynova" (wat normaal op het recept staat) "estradiol" opgeschreven. Het herhaalrecept heb ik naar de Nationale Apotheek gestuurd en zal het dan ook conform recept geleverd hebben. Maar dat is slechts een theorie...
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door NaomiClareNL »

Heb je bij de Vumc apotheek al opgevraagd wat ze je geleverd hebben Hedwich? Misschien staat dat herhaalrecept er ook wel op en zo?
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

goeie tip! ik voel me net ms. Holmes zo...
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Arike »

Ik had ook een keer Sandoz gehad van de apotheek.... heb het direct teruggegeven (op gevoel, zonder verder nazoeken...)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hedwich »

Vanochtend de VU-apotheek gebeld. Volgens de mevrouw is estradiolvaleraat generiek met estradiol; zelfde werkzame stof etc. Dat zou weer schelen bij de endo, namelijk als het in wezen hetzelfde middel is, dan hoef ik alleen maar te pleiten voor een ander merk en niet voor een ander middel.

Het grappige is dus dat Sandoz de goedkopere versie is. De apotheekassistente ging er volgens mij vanuit dat ik (uiteraard) het A-merk wilde. Maar ja, soms is Euroshopper gewoon lekkerder dan maggi...
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Arike »

Hedwich schreef:Vanochtend de VU-apotheek gebeld. Volgens de mevrouw is estradiolvaleraat generiek met estradiol; zelfde werkzame stof etc. Dat zou weer schelen bij de endo, namelijk als het in wezen hetzelfde middel is, dan hoef ik alleen maar te pleiten voor een ander merk en niet voor een ander middel.

Het grappige is dus dat Sandoz de goedkopere versie is. De apotheekassistente ging er volgens mij vanuit dat ik (uiteraard) het A-merk wilde. Maar ja, soms is Euroshopper gewoon lekkerder dan maggi...
In dit geval heb ik toch liever de maggi ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door Hexley »

Hedwich schreef:Ik heb tot nu toe geen gekke dingen ondervonden van medicatie van een ander merk, hoewel dat wel schijnt te kunnen. Daar heb ik andere mensen wel eens over gehoord.
Het is net als verschillende merken pindakaas, Calvé smaakt toch meestal het beste. ;)
Neem bijvoorbeeld Spironolactone, Aldactone van Pfizer smaakt best "aardig" maar van andere merken kan het erg goor zijn,... :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: medicatie van een ander merk

Bericht door hX2eDVx3 »

Hexley schreef:Neem bijvoorbeeld Spironolactone, Aldactone van Pfizer smaakt best "aardig" maar van andere merken kan het erg goor zijn,... :(
Spirotone was Mylan is er zo één denk ik.