Different

Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Even voorstellen

Bericht door Hedwich »

[Moderator]
Ik stel voor dat we deze discussie even laten afkoelen door het laatstgenoemde onderwerp (Different en haar methode / inzichten) op zijn minst een paar uur te vermijden. Dit is een precair onderwerp waarbij we erg op moeten passen met wat we zeggen.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Even voorstellen

Bericht door Raisa »

Ik kan je op een paar punten na aardig volgen Michel, alleen zul je me met iets moeten helpen. Je schreef dat veel mensen worstelen met hun homoseksualiteit en dat therapie een verlossing van homoseksuele gevoelens kan bieden. Tevens wijs je ons erop dat we ons niet in de theorie hebben verdiept. Dan vraag ik mij af waarom sommige mensen worstelen met homoseksueel zijn. Komt dat omdat ze er door hun omgeving en cultuur van zijn overtuigd dat het slecht en zondig is of denk je dat het werkelijk slecht is? Waar komt die schaamte vandaan?
Als het aan de omgeving en cultuur ligt, is het dan werkelijk beter om je proberen aan te passen aan je omgeving en daarmee je natuur te ontkennen? Daarmee komen we op de wetenschap. Reeds enkele decennia geleden is door middel van neurologisch onderzoek aangetoond dat homoseksuelen (en zoals later bleek ook transseksuelen) een significant andere hersenstructuur hebben die wat biologische mannen betreft meer overeenkomsten vertoont met vrouwelijke hersenen. Met therapie verander je dit niet. In dit geval is therapie een soort copings mechanisme om je eigen natuur opzij te zetten.
Als je het mij vraagt is het jezelf ontkennen op lange termijn schadelijk, is het niet beter om je natuur te omarmen en te accepteren dat je nu eenmaal zo bent?
Gebruikersavatar
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Re: Even voorstellen

Bericht door Amber-B »

Ik ben in mijn jeugd ook lang een overtuigd christen geweest en heb me lang laten brainwashen dat transseksualiteit niet van God komt en dta het een zonde zou zijn. God had me als man geschapen en God maakt nu eenmaal geen fouten. Borstverkleiningen omdat mensen last van hun rug kregen mochten wel terwijl God ze toch echt had voorzien van een grote boezem. Ik ben een tijdlang in therapie geweest bij Koinonia (http://www.koinonia.nl/" target="_blank) met als doel om van deze gevoelens af te komen. Genezen? Nee. Er mee leren omgaan? Nee. Jezelf verloochenen en onderdrukken? Ja. En dat begon meer en meer aan me te vreten. Zo hard dat t me op den duur diep en diep ongelukkig maakte. En ook dat gevoel onderdrukte ik, omdat het mijn geestelijke strijd zou zijn. Maar eigenlijk hield ik mezelf al die tijd voor de gek.

David, de man die psalmen schreef en n man naar t front stuurde zodat hij met zijn vrouw kon trouwen, schreef "Het is mij bang om u, mijn broeder Jonatan, gij waart mij zeer lief; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde van vrouwen." (2Sam1:26) Je kan de bijbel op diverse manieren lezen, maar het is niet moeilijk om met dit vers David homosexueel te noemen ;)

Probeer t anders zo te zien: deze planeet gaat kapot dankzij de mens en met name ook de overbevolking. Homosexualiteit is daarin Gods antwoord op 8-)
Some girls have a penis...some boys don't.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Even voorstellen

Bericht door NaomiClareNL »

EvaVanA schreef:Ik denk dat ik op bepaalde onderwerpen niet meer moet reageren. Mensen 'genezen' van homoseksualiteit (zo lees ik dat althans) acht ik beneden ieder peil.
Er is denk ik een duidelijke lijn tussen "ex gay therapie" enerzijds en iemand leren omgaan met iets wat waarschijnlijk als ongewenst ervaren word door die persoon anderzijds. Zolang er niet ontkend word en mensen niet voorgehouden word dat ze genezen kunnen worden is het denk ik wel mogelijk iets te doen met behulp van therapie. Dan denk ik aan zaken als aanvaarding, verwerking en een manier zien te vinden om te leven en alle ballen in de lucht te houden.
Zo lang anderen er niet de dupe van worden ben je als persoon die de therapie volgt wat mij betreft vrij. Of het zinvol is is iets anders.

De vraag is natuurlijk hoe lang dat dan standhoud en of er op de lange termijn niet alsnog schade optreed.

Interessant in dit verband is natuurlijk het verhaal van dr. Robert Spitzer, de man die verantwoordelijk is voor het uit de DSM halen van homoseksualiteit en die een studie publiceerde 10 jaar geleden waar ex gay therapie zich vaak op beroept. Hij heeft die studie inmiddels herroepen.
http://thinkprogress.org/lgbt/2012/05/3 ... esearcher/" target="_blank

Overigens schijnt men in de DSM nog wel een tijdje iets gehad te hebben in plaats van de homoseksualiteit. Iets van stoornis als gevolg van het niet aanvaarden van de eigen homoseksualiteit of zo. Bleek dat men dan eigenlijk gewoon bij reeds elders beschreven zaken kwam als paniekaanvallen, zelfverwonding etc. Was dus geen eigen code voor nodig.
Men schijnt geprobeerd te hebben ook zoiets te doen voor gender dysforie in de nieuwe DSM 5. Helaas bijven we gewoon een stoornis hebben ook al geeft men aan dat we die eigenlijk niet hebben. Oneigenlijk redenen werden aangevoerd voor handhaving.

Wellicht interessant is de reis van Peterson Toscano, iemand die verwoedde pogingen gedaan heeft om van zijn homoseksuele gevoelens af te komen dmv ex gay therapie en toch zijn geloof niet is kwijtgeraakt: http://www.petersontoscano.com/talks" target="_blank
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Even voorstellen

Bericht door Madeleine »

Michel schreef: Ik heb het over de stichting Different, onderdeel van "Tot Heil des Volks".
Hun doelstelling kun je op de website terugvinden, mocht je daarin geinteresseerd zijn.
Eigenlijk ben ik veel nieuwsgieriger naar de oplossingsrichting... En voila hierover valt met enig zoekwerk toch nog iets te vinden.
De oplossing is [tromgeroffel] "verloochen jezelf, want God veroordeeld homoseksualiteit"
http://web.archive.org/web/200502161545 ... iteit.html" target="_blank

Verder ook nog een mooi stukje over transseksualiteit, dezelfde methodiek van ontkenning..

http://web.archive.org/web/200605042117 ... iteit.html" target="_blank
Is er hoop voor de transseksueel?
Val de transseksueel niet aan in zijn verlangen om zijn lichamelijke geslachtskenmerken te veranderen. Wie dat doet, zal nooit zijn vertrouwen winnen. Vermijd discussie over dit onderwerp. Pas als u eenmaal zijn vertrouwen gewonnen hebt, kunt u duidelijk maken dat aanpassing van het lichaam aan de geest geen oplossing biedt, maar dat er veeleer een geestelijke verandering gezocht moet worden.
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Michel
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 mei 2012, 15:46
Gender: Man

Re: Different

Bericht door Michel »

@Raisa
Zei ik dat: Dat "jullie" je niet in de theorie hebben verdiept??? Dat zou nogal arrogant van mij zijn, vind ik.

Dat is een goeie vraag: "waarom worstel je met homoseksueel zijn"?
Uiteraard speelt de omgeving en de cultuur een hele belangrijke rol. Om afwijzing te voorkomen ga je het wegstoppen. Niemand wil afgewezen worden, we willen aanvaard en geliefd worden, ik wil tenminste. Dat onderdrukken heb ik lang volgehouden, maar op den duur stik je in je eigen gevoelens. En dan ga je voor jezelf een weg zoeken. Dat heb ik ook gedaan. Voor mezelf begon ik te merken dat mijn "homoseksuele" verlangens niet overeenkwamen met de persoon die ik ergens diep van binnen was. Hoe meer ik dat verlangen najaagde, hoe verder ik bij mezelf vandaan kwam, begrijp je?
Achteraf gezien geldt voor mij dat het "homoseksuele" gedeelte een bij-product was van het "crossdress" gedeelte. Als man denk ik er niet aan om seks met een man te hebben. Maar zodra ik in de rol van vrouw kruip, komt dat verlangen ook mee. Het is iets geestelijks, daar ben ik wel achter.

Zoals ik al zei: Onder mijn "vrouw willen zijn" lagen diepgewortelde angsten. Met het ontdekken van de liefde van de God van de bijbel, heb ik over deze angsten heen kunnen groeien. Waar eerst die afschuwelijke angst was, is nu gewoon rust. En naarmate ik meer in die rust kom, heb ik minder behoefte gekregen om te vluchten in m'n aangeleerde rol als vrouw. En daarmee is ook het homoseksuele gedeelte aan het verdwijnen.
Nogmaals dat is mijn situatie geweest. Het hele crossdress en homoseksuele gedeelte was voor mij niets dan een verslaving, een vlucht voor de werkelijkheid.
Michel
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 mei 2012, 15:46
Gender: Man

Re: Different

Bericht door Michel »

@Madeleine
De oplossingsrichting is voor mij altijd vrijheid geweest.
En met de uitstekende hulp die ik via Different heb ontvangen, ben ik daar een behoorlijk stuk in gegroeid.
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Different

Bericht door La-Clau »

De oplossingsrichting is voor mij altijd vrijheid geweest.
Voor mij is dat een term waarmee ik niets kan. Zoals je in diverse topics wel meer dingen aanstipt zonder er verder op in te gaan, of uit te leggen hoe jij dat beleeft, waardoor het allemaal loze termen blijven.
Wat mij betreft mag je wel iets concreter worden, en je verhalen dus afmaken.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Michel
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 mei 2012, 15:46
Gender: Man

Re: Different

Bericht door Michel »

Vragen staat vrij hoor.
valencia
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 apr 2012, 14:12
Gender: Vrouw
Locatie: nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door valencia »

Madeleine schreef:
Michel schreef: Ik heb het over de stichting Different, onderdeel van "Tot Heil des Volks".
Hun doelstelling kun je op de website terugvinden, mocht je daarin geinteresseerd zijn.
http://web.archive.org/web/200605042117 ... iteit.html" target="_blank
Is er hoop voor de transseksueel?
Val de transseksueel niet aan in zijn verlangen om zijn lichamelijke geslachtskenmerken te veranderen. Wie dat doet, zal nooit zijn vertrouwen winnen. Vermijd discussie over dit onderwerp. Pas als u eenmaal zijn vertrouwen gewonnen hebt, kunt u duidelijk maken dat aanpassing van het lichaam aan de geest geen oplossing biedt, maar dat er veeleer een geestelijke verandering gezocht moet worden.
ik moet zeggen dat ik beter aan deze topic ook niet te veel aandacht moet geven maar wil toch wel graag even mijn mening laten horen,
waarom zou iemand die geestelijk vrouw is en in een verkeerd lichaam zit geen lichamelijke verandering moeten ondergaan maar een geestelijke behandeling!!!?????
we leven tegenwoordig in 2012 en dit lijken wel citaten uit de middeleeuwen, zometeen krijg ik ook nog te horen dat ik bezeten ben door de duivel zeker :twisted:

en ik heb eerlijk gezegd voor de stichting different ook niet echt goede woorden voor, lijkt me meer een sekte die geld wil verdienen over de rug van anderen en als ze zo met hun geloof bezig zijn vind ik dat ze beter behandelprogramma's kunnen opzetten voor priesters van de katholieke kerk die hun handen niet van kinderen af kunnen houden in plaats van deze onzin de wereld in te brengen.