Genderdysforie en andere medische zaken

Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Genderdysforie en andere medische zaken

Bericht door Jessy »

Gabriël schreef:Ja, het is een onduidelijke ziekte, dat weet ik ook. Ik ben net klaar met een behandeling bij een revalidatiecentrum en daar heb ik geleerd dat zowel mijn genderdysforie als Asperger's Syndroom de klachten van de fibromyalgie verergeren.
Maar je hebt gelijk, dat is weer iets wat erg afdwaalt van het onderwerp van dit topic.
Het valt me intussen wel op hoeveel mensen hier ook met Asperger te maken hebben. Ja, hier ook eentje... :?
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Eva »

Gabriël schreef:Ja, het is een onduidelijke ziekte, dat weet ik ook. Ik ben net klaar met een behandeling bij een revalidatiecentrum en daar heb ik geleerd dat zowel mijn genderdysforie als Asperger's Syndroom de klachten van de fibromyalgie verergeren.
Maar je hebt gelijk, dat is weer iets wat erg afdwaalt van het onderwerp van dit topic.
Nou dan nog maar even off topic, Gabriël. Ik kan nogal boos worden op zorgverleners die alles wat ze niet begrijpen dan maar onder een ander noemer scharen. Fibromyalgie wordt verergerd door genderdysforie...? Wous.
Misschien tijd voor een nieuw draadje.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Gabriël »

Ik zou niet weten waar de beste plaats is voor een nieuw topic over dit. :?

Het is niet dat de zorgverleners me dat zomaar verteld hebben hoor, daar ben ik zelf achtergekomen door middel van gesprekken met hen. Wat mij verteld is, is dat door de fibromyalgie het pijnsysteem ontregeld is: er worden pijnsignalen afgegeven zonder dat er een echte oorzaak voor is. Maar stress en (spier)spanningen verergeren de boel wel. Net zoals over je grenzen gaan.
En vanwege mijn genderdysforie heb ik jarenlang dat ik mijn lichaam haat en me ertegen verzet en er niet naar wilde luisteren. 7 uur achter de naaimachine in dezelfde houding zonder pauze op een dag? Ik vond dat mijn lichaam zich daar maar aan moest aanpassen. Want ik haatte mijn lichaam en zou mij nooit willen aanpassen aan dat stomme lichaam. Dus ja, op die manier ging ik continu over mijn grenzen heen.
Dus het verergeren van de pijnklachten is niet direct door de genderdysforie zelf, maar door de manier hoe ik er mee om ging/ga. (ik probeer het te veranderen, maar door mijn Asperger vind ik het weer moeilijk om nieuwe patronen aan te leren)
(en de oorzaak van de fibromyalgie is nog niet gevonden, ik heb al pijnklachten zolang ik me kan herinneren)

@ Jessy: Fijn te horen dat ik niet de enige ben. Maar ondertussen kom ik steeds vaker tegen dat er allerlei onderzoeken zijn gedaan wereldwijd en er duidelijk te zien is dat er bij transgenders meer autisme (niet per se Asperger, maar ook lichtere vormen) voorkomt dan bij niet-transgenders. Alhoewel men nog niet de oorzaak van het verband weet.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Zef »

Gabriël schreef: @ Jessy: Fijn te horen dat ik niet de enige ben. Maar ondertussen kom ik steeds vaker tegen dat er allerlei onderzoeken zijn gedaan wereldwijd en er duidelijk te zien is dat er bij transgenders meer autisme (niet per se Asperger, maar ook lichtere vormen) voorkomt dan bij niet-transgenders. Alhoewel men nog niet de oorzaak van het verband weet.
Kan het niet zo zijn dat transgenders vaker met een stoornis uit het autismespectrum gediagnosticeerd worden omdat zij in aanraking komen met psychologen/psychiaters vanwege hun genderstoornis? Er zijn waarschijnlijk veel meer mensen met een (lichte) autismestoornis dan bekend, omdat zij niet naar een psych gaan en dus nooit de diagnose krijgen. Volgens mij is de kans tegenwoordig best groot dat je, als je naar een psych gaat, er vandaan komt met een diagnose van weet-ik-veel-wat.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dat klinkt heel plausibel
Irene
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Eva »

Plausibel? Gewoon een bingo!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Gabriël »

Dat is moeilijk te zeggen. Het klinkt inderdaad aannemelijk, maar als ik terugkijk naar mijn eigen GGZ geschiedenis heeft het 8 jaar geduurd voordat eindelijk de juiste diagnose, Asperger, werd gesteld. Daarvoor diverse diagnoses gehad die van geen kant klopten. En dat terwijl ik behoorlijk veel typische Asperger trekjes/symptomen heb.
En lichtere vormen van Asperger zijn nog moeilijker te diagnosticeren, zeker als je een arts hebt die niet kijkt naar of je autisme hebt of niet, omdat ze bezig zijn met je probleemvraag: je gender gebeuren.

Maar wat je ook vaak leest is dat transgenderisme en transsexualiteit is ontstaan tijdens de zwangerschap, door invloed van bepaalde hormonen. En dat wordt ook bij Asperger gezegd, alleen in andere weken/maanden van de zwangerschap. Dus dat zou ook een mogelijk verklaring zijn; dat tijdens een zwangerschap wat langduriger een bepaalde invloed is van hormonen bij de moeder. Ze zeggen dat hersenen van transsexuelen anders zijn dan niet-transsexuelen, en ook dat hersenen van mensen met Asperger (of andere stoornis op autisme-spectrum) ook anders zijn dan neurotypische (=niet-autistische) mensen.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Hedwich »

Zef schreef:Kan het niet zo zijn dat transgenders vaker met een stoornis uit het autismespectrum gediagnosticeerd worden omdat zij in aanraking komen met psychologen/psychiaters vanwege hun genderstoornis?
Dat geldt dan niet voor mij: de psycholoog bij het VU was de eerste die ik ooit sprak in mijn leven. In mijn familie komt asperger voor in lichte vorm. ik heb er zelf een tikkeltje van.

Maar het is wel een interessante kwestie; omgekeerde causaliteit.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Zef »

Hedwich schreef:
Zef schreef:Kan het niet zo zijn dat transgenders vaker met een stoornis uit het autismespectrum gediagnosticeerd worden omdat zij in aanraking komen met psychologen/psychiaters vanwege hun genderstoornis?
Dat geldt dan niet voor mij: de psycholoog bij het VU was de eerste die ik ooit sprak in mijn leven.
Maar dat is toch ook wat ik bedoel?
Gabriël schreef:En lichtere vormen van Asperger zijn nog moeilijker te diagnosticeren, zeker als je een arts hebt die niet kijkt naar of je autisme hebt of niet, omdat ze bezig zijn met je probleemvraag: je gender gebeuren.
Ik zou denken dat je als transgender juist meer kans hebt op een bij-diagnose omdat de psych probeert te ontdekken of je daadwerkelijk genderdysfoor bent of dat er andere problematiek speelt. Maw: als je nog iets anders hebt, ook al is het in zeer lichte vorm, zal de psych dat ontdekken. Dat zou ik verwachten tenminste.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Wat voor hobby's heb je?

Bericht door Hedwich »

o zo bedoel je. ik dacht eerst dat je bedoelde dat omdat aspergers eerder bij de psych belanden ze eerder door de mand vallen als T. Maar dat bedoel je andersom natuurlijk.