Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Jeste »

Hier in het forum gaat het er wel eens over dat HRT niet gestart kan worden i.v.m. leverproblemen. Is het niet mogelijk om de lever minder te belasten door toediening van cyproteronacetaat en hormonen per injectie? Dat zal natuurlijk afhankelijk zijn van de ernst van die leverproblemen, dus per persoon verschillend zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat ik er naast zit, maar het lijkt mij dat je met injecties een minder hoge dosis nodig hebt voor hetzelfde effect, dus minder belasting van de lever.
In de bijsluiter van Androcur staat in het overzicht van mogelijke bijwerkingen overigens wel voor zowel de pil als de prik hetzelfde onder "leveraandoeningen".

Gelukkig is het in mijn geval zo dat er met mijn lever niks mis lijkt te zijn, tenminste; volgens een onderzoek van een paar jaar geleden. Voor de zekerheid ben ik wel voorzichtiger geworden met alcohol. Op enkele uitzonderingen na dan, maar dat zijn dan ook uitzonderingen. Dan kom ik hopelijk niet voor een onaangename verrassing te staan als er een keer groen licht komt.
Dat wordt straks dus weer thee drinken.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
marlies
Gast

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door marlies »

Injecties doen ze niet aan in Nederland, bij mijn weten. Je kan voor de oestrogeen wel pleisters krijgen (ook beter voor de lever).

Ik heb 2 week terug een bloedtest gehad en daar bleek wel uit dat mijn lever enige moeite heeft met de hormonen. Ik ben daar wel om bezorgd. Heb eerder medcijnen gebruikt die als veel slechter voor de lever bekend staan, maar dat gaf dan weer juist geen problemen. Needless to say dat ik maar even volledig gestopt ben met alcohol (ik dronk al amper). Ik hoop dat bij mijn volgende onderzoek de waarden zich weer wat hersteld hebben.

Maar als ik jou was zou ik er nu niet over in zitten. Dat is iets dat je dan wel merkt. Hoewel gezonder leven natuurlijk nooit kwaad kan.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Crypteronacetaat gaat bij mijn weten niet via pleisters, castratie schijnt ook beter voor de lever te zijn :-)
Irene
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Eva »

Castratie (orchidectomie) wordt in Nederland beschouwd als onethisch. De bijwerkingen van cyproteron schijnen ethisch wel acceptabel te zijn. Onomkeerbaarheid schijnt ook een argument te zijn. Althans bij een orchidectomie. Dat cyproteron op den duur ook onomkeerbaar is blijkt dan weer geen argument te zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Jessy »

"onethisch"... we hebben nog niet de vrijheid over ons eigen lichaam te beslissen. Het "probleem" aanpakken bij de bron is toch veel beter dan chemische rotzooi te moeten slikken met de nodige bijwerken. Maarja dat laatste is weer beter voor de economie...
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
marlies
Gast

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door marlies »

EvaVanA schreef:Castratie (orchidectomie) wordt in Nederland beschouwd als onethisch. De bijwerkingen van cyproteron schijnen ethisch wel acceptabel te zijn. Onomkeerbaarheid schijnt ook een argument te zijn. Althans bij een orchidectomie. Dat cyproteron op den duur ook onomkeerbaar is blijkt dan weer geen argument te zijn.
Bij de oosterburen kan het wel toch? Wel een zak geld meenemen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Jeste »

Jessy schreef:Maarja dat laatste is weer beter voor de economie...
Wat een goede opmerking!
Eigenlijk heb ik het idee dat er over het algemeen (dan heb ik het dus niet over genderdysforiezaken) heel vaak moeilijk wordt gedaan, terwijl het veel makkelijker kan. Maar de moeilijke oplossing levert wel de meeste winst op.

Dat een castratie onethisch zou zijn vind ik ook zo raar. Het lijkt mij dat als je éénmaal zo ver bent om alleen al over zoiets na te denken toch wel heel erg bewust bezig bent. Daarbovenop gaat dit ook nog onder "toeziend oog" van een psycholoog. Dit is dus niet iets dat je even van het ene op het andere moment bedenkt, zonder over de onomkeerbare gevolgen na te denken.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
debbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2012, 19:36
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door debbie »

Cyproteronacetaat en hormonen van de diana pil het is een goed middel dat werk voor ancne weg te halen en groei van borsten te stimuleren ik heb ene vriedin die dat jaren geleden heeft gedaan met veel succes ziet er pprachtig uit heeft een volle boe4zem die ze als man nooit had dus werk wel degelijk ik heb diut nu ook gedaan met de diana pil en ik meot zeggen ik ben zeer te vreden met het goede resultaat
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Raisa »

De Diane 35 pil bevat 2mg cyproteronacetaat en 35microgram ethinylestradiol. Om mijn testosteron te killen heb ik 50mg cyproteron acetaat nodig en om net in het vrouwelijke bereik te komen 4mg progynova.
Als je het aan mij vraagt is de Diane 35 pil niet geschikt voor de hormoonbehandeling van mtf's...
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Cyproteronacetaat en hormonen per injectie

Bericht door Gwendolyn »

Nog over castratie, wie dat voor de SRS ondergaat loopt de kans dat die voor problemen komt te staan, is mijn indruk. Zal misschien te maken zijn met de benodigde huid voor het maken van de neo vagina.

Gwendolyn