Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zin en onzinverhalen over HRT

Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Raisa »

Silvia schreef:Weet je toevallig wat er.mis ging bij die twee vriendinnen? Te.hoge.oestrogeenwaarden/doseringen? En hoe hoog zaten ze dan.ongeveer?
Het maakt ook nogal verschil of je.pillen of pleisters neemt ..
Veel kan ik je niet vertellen. Het eerste meisje waar ik het over had is een cisgender meisje die trombose heeft gekregen van de pil. Het tweede meisje is transgender en deed aan zelfmedicatie zonder dat ze bloedonderzoeken liet uitvoeren. Ik weet niet welke dosis ze gebruikte.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Hedwich »

Hexley schreef:
Hedwich schreef:Sorry voor de negativiteit, maar
Hoe kan iemand die zich zelf arts noemt, nou zo'n topic openen,.. :?: :roll:
Deze uitspraak verwart me. Ik ben geen arts. Nooit beweerd ook... Of bedoel je Sanneke? Van haar ken ik ook niet zo'n uitspraak... :|
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Raisa »

Arts staat als beroep vermeld op haar forumprofiel.
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Xandra »

Hedwich, begrijp niet goed of je opmerking cynisch bedoeld is. Ben sinds 1984 arts en sinds 1963 transgender met specifieke interesse in T* situaties. In 1984 eerste maal HRT. Wil de ivoren toren slechten waarop sommigen collegae zich positioneren. Lees ook duidelijk de randvoorwaarden bij het sneller voorschrijven van HRT. Gezond, slank, niet rokend, normotensief. In alle andere situaties is verder onderzoek wel aangewezen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Jeste »

Vergeet ook het effect van de HRT op je botten niet. Wel iets om in de gaten te houden.

Over het algemeen is het wel heel belangrijk om goed gezond te leven voor en tijdens het proces. Eigenlijk wel heel erg vanzelfsprekend natuurlijk. Alleen al omdat je je er ook beter door voelt, dus nog afgezien van de effecten van de medicijnen die je aan moet kunnen.
Deze week had ik een uitnodiging gehad van het VUmc voor een informatie-avond. In de brief staat onder andere: "Hierbij komen uitgebreid aan bod: diagnostiek en begeleiding door de psycholoog, de hormoonbehandeling en een gezonde levensstijl"

Gabriël,
uit jouw verhaal blijkt maar weer dat er in de gezondheidszorg heel wat aan kostenbesparing gedaan kan worden.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Arike »

Hmmm in mijn tijd ;) ... zat dat onderdeel niet in het programma van de info-avond...

Of ik lijd aan ernstig selectief geheugenverlies ;) :mrgreen:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Danielle »

Veel meer dan een opmerking van de KNO-arts dat riken slecht is voor je stem en van de internist dat je rondom de operaties niet mag roken heb ik op de infoavond niet gehoord.

Ik heb trouwens het idee dat mijn inhammen langzaamaan weer een beetje dicht aan het groeien zijn. Ik zag daar kleine korte haartjes, die veel korter zijn dan de rest eromheen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door jacqueline »

hoe zit het met de invloed van hormonen op het psychisch aspect? Kan het zelfs zo zijn dat je na een bepaalde tijd hormonen ineens niet meer verder wil met het traject?
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Arike »

alles kan ;) ... maar verwacht niet dat hormonen je persoonlijkheid veranderen....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Zin en onzinverhalen over HRT

Bericht door Aster »

Danielle schreef:
Ik heb trouwens het idee dat mijn inhammen langzaamaan weer een beetje dicht aan het groeien zijn. Ik zag daar kleine korte haartjes, die veel korter zijn dan de rest eromheen.
Dat kan wel kloppen ja. Volgens de VU, die zich wat dat betreft begrijpelijkerwijs indekt, komt verloren hoofdhaar niet meer terug onder invloed van hormoongebruik; alleen het kalingsproces wordt gestopt.

Maar ik heb idd MTF gezien bij wie het hoofdhaar door hormoongebruik na verloop van tijd weer terugkwam. Weliswaar van een andere kwaliteit dan voorheen, maar toch.

Er bestaat namelijk ook zoiets als 'luiheidskaalheid' waarbij de haarzakjes lui worden enz en vervolgens door hormoongebruik weer gestimuleerd.