Diagnostiek Fase

Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Tyler »

Ik heb mijn screening bij de Psycho Informa Groep en die loopt prima. Alwin is een beetje maf maar een hele geschikte kerel verder. Je krijgt een hele berg vragenlijsten die je moet invullen. Voor mij vrij saai en er kwam ook uit dat ik psychisch helemaal gezond ben. Je moet je levensverhaal schrijven en bespreken. Ik heb 4 kantjes, hebben de helft nu besproken. Morgen neem ik een vriend mee, hoort er ook bij. Geen idee wat hij hem gaat vragen maar het zal wel goed komen. Dan nog de rest van het levensverhaal, nog 1 test geloof ik en dan een second opinion en dan ben ik klaar. Ik denk dat het enorm per persoon verschilt hoe snel je er door heen gaat allemaal. Als je nog wat puin te ruimen hebt doe je er langer over. Als je helemaal stabiel bent en een goed vangnet hebt gaat het vrij rap. Ik begin nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden voor de hormoon behandeling moet ik eerlijk zeggen.
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Gabriël »

Spannend Tyler, klinkt alsof je al goed op weg bent daar!

Ik ben erg nieuwsgierig naar die gesprekken bij de PIG en VU waarbij je een ander persoon moet meenemen. Ben benieuwd wat het nut daarvan is - om te testen of je wel echt transgender bent?

Ik zie er best tegenop namelijk, omdat ik geen echte real-life hechte vriendschappen heb. Ik heb wel een goed vangnet van goeie vrienden via internet, maar IRL heb ik eigenlijk alleen mijn ouders die ik vaak zie en die me goed kennen. Maar ja, ik zie niet wat het nut is om die mee te nemen naar zo'n gesprek terwijl ze fel tegen zijn op mijn transitie. Mijn moeder had een paar jaar tegen mij gezegd dat ik vroeger net een jongetje was omdat ik vrijwel altijd met jongensspeelgoed speelde en meisjesspeelgoed niks vond. Maar nu ontkent ze dat bij hoog en laag. Ben bang dat haar meenemen alleen maar 'schade' zal doen.
Dus het liefst zou ik niemand willen meenemen naar zo'n gesprek.
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Holden »

Het is niet echt om te 'testen' of je echt transgender bent maar meer om te kijken hoe andere mensen jouw transgender-zijn zien en meemaken. Wat denken zij ervan, zien ze een verschil in je, etc? Ik had mijn vriendin meegenomen. Is denk ik ook om te kijken of jouw vangnet ook echt zo goed is zoals jij 'm beschrijft denk ik.

Ik denk wel dat je dat dan aan je psych zou moeten vertellen Gabriel, wat jouw situatie is bedoel ik. En misschien kijken of er toch iemand anders is die je mee kan nemen? Je andere ouder ipv je moeder? Heel veel sterkte iig.

Sterkte morgen Tyler :-). Je bent waarschijnlijk dicht bij het einde van de diagnostiek lijkt me. Snap ook dat je wat nerveus word voor de T behandeling. Heb ik zelf ook op dit moment (maar ben ook ontzettend ongeduldig - ik hoor de 8e wat het genderteam heeft besloten en of ik dan met de T mag beginnen).
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Engel »

Gabriël schreef: om te testen of je wel echt transgender bent?Ik zie er best tegenop namelijk, omdat ik geen echte real-life hechte vriendschappen heb......... Dus het liefst zou ik niemand willen meenemen naar zo'n gesprek.
Hoi Gabriel, volgens mij (maar dat kunnen anderen die dat gesprek al hebben gehad je beter kunnen vertellen) moet je iemand meenemen die jouw (heel) goed kent. Als het voor mij zover is zal ik mijn vrouw meenemen die kent mij het beste van iedereen.

Zie een stukje uit een pdf van het VUmc.
3. Gesprek(ken) met anderen In de diagnostische fase kan het voor de psycholoog van belang zijn om andere belangrijke personen uit uw omgeving te spreken. Indien zij in deze periode zelf vragen hebben, maar (nog) niet zijn opgeroepen voor een dergelijk gesprek, kunnen zij, met uw toestemming, ook zelf het initiatief nemen voor een afspraak.

Engel
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Nathan90 »

Gabriël, het kan best zijn dat er niet perse iemand mee hoeft te komen. Mijn vriend heeft nu.. 3 gesprekken gehad en zijn vader komt komend gesprek mee. Dit is niet vanuit het VU gevraagt maar aangeboden, onder het mom van.. dat het voor jou misschien fijn kan zijn als er iemand bij is. Of als die persoon zelf behoefde heeft aan meer aanwezigheid tijdens jou transitie of als hij er het bv zelf moeilijk mee heeft en zo meer informatie en inzicht te krijgen.

Het kan zijn dat, mocht zijn vader niet meegaan binnenkort, dat het VU er nog om zou vragen. Dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Gabriël »

Op dit moment heb ik niemand die mij goed kent. In het verleden had ik wel een beste vriend die mij goed kende, maar we zijn enorm uit elkaar gegroeid en hebben eigenlijk geen contact meer.
En ja, mijn ouders kennen mij niet heel goed omdat ik met hen niet goed kan praten. Dus die kennen alleen oppervlakkige/alledaagse dingen van mij. Maar niet wat er in mijn hoofd speelt.
Ik hoop wel dat ik dan een psycholoog krijg die begrip voor mijn situatie heeft en niet dat die eist dat er per se iemand mee moet. Want bij die voorlichtingsavond afgelopen jaar had ik in de zaal gevraagd wat je moest doen als je geen persoon hebt die jou goed kent, of dat betekent dat je dan niet verder mag/kunt in transitie, maar daar kwam niet echt een concreet antwoord uit en bleef die psycholoog herhalen dat het eigenlijk wel heel belangrijk was. :/
En voor mijzelf hoeft er echt niemand mee. Ik heb dat ik nu al 10 jaar bij psychologen loop, ook allemaal alleen gedaan.

Ik maak me er wel zorgen om. Zou zwaar kl*te zijn als ik geen groen licht zou krijgen alleen omdat ik geen partner/beste vriend heb of zo.
(terwijl ik goeie vrienden en mensen die me steunen genoeg heb, alleen zijn die dan online)
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door jacqueline »

ik heb straks ook niemand en heb officieus toch groen licht gekregen. De soep word daar nooit zo heet gegeten als ie word opgediend. Ook voor de vu geld: hoe meer transities, hoe meer geld..
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Paul »

@ Tyler: ik heb precies dezelfde gesprekken bij Alwin, maar bij mij gaat het inderdaad wat langer duren omdat ik wat puin moet ruimen.
Hij geeft me oefeningen waar ik vanalles mee moet doen, en dat zijn we enorme eyeopeners, door dingen op te moeten schrijven waar ik normaal niet zomaar voor uit kom, en deze dan analyseren hoe er mee om te gaan.

Ik heb alleen geen idee hoelang dat dan nog gaat duren. Ergens is dat juist ook onzeker. Dan ben je er mee bezig, duurt het nog eeuwen. Heel frustrerend.

Tyler; laat je nog weten hoe het ging? Ben benieuwd hoe de rest van de gesprekken verloopt!
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Fay »

jacqueline schreef:ik heb straks ook niemand en heb officieus toch groen licht gekregen. De soep word daar nooit zo heet gegeten als ie word opgediend. Ook voor de vu geld: hoe meer transities, hoe meer geld..

--dat het kost bedoel je....

vicky
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Fay »

[quote="Gabriël"]

Ik maak me er wel zorgen om. Zou zwaar kl*te zijn als ik geen groen licht zou krijgen alleen omdat ik geen partner/beste vriend heb of zo.
quote]

Gaat niet gebeuren, dat zou wel al te gek zijn, zelfs bij het vu niet :)

Vicky - ook geen beste vriend, partner ;)