Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Marlies160264 »

Ik heb sinds 13 juni 2012 het zogenaamde groene licht gekregen om te mogen starten met de hormonen. In mijn geval zijn dat onder andere hormoonpleisters omdat ik 48 ben. Nu las ik op de website van het VUMC dat ze 100 microgram pleisters gebruiken. Ik ken iemand uit Friesland en die is in januari 2010 gestart, inmiddels ook al geopereerd, en het UMCG schrijft sowieso 50 microgram pleisters voor. Toen ik dus mijn 1e recept inleverde, en een dag later dit op kon halen zag ik dat ik ook 50 microgram pleisters had. Ik ben hier persoonlijk niet zo blij mee. Ik heb dit ook op 19 juli tegen mijn psycholoog gezegd. Deze zegt, dit kunnen we later verhogen. Zijn er hier mensen die ook bij het VUMC lopen en hier ervaring mee hebben dat ze eerst met 50 microgram starten en het later ophogen naar 100 microgram, want het is al heel moeilijk dat je lichaam vervrouwelijkt door die pleisters, en hoe lager de dosering hoe langzamer het dan nog eens gaat. Ik ga dit toch de volgende keer tegen mijn endocrinoloog zeggen.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Raisa »

De VU start vaak met een lage dosis en hoogt die in verloop van tijd op. Een vriendin heeft eerst 9 maanden 1mg progynova geslikt en krijgt nu 2 van de VU. Binnenkort zal ze wel naar 4 mogen.
Mijn ervaring met pleisters tov pillen is dat voor mijn lichaam pleisters veel effectiever waren.
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Marlies160264 »

Ik zou denken dat pillen juist meer effect sorteren. Maar als je eenmaal boven de 40 bent gaan ze over op pleisters, dit in verband met een hoger risico op trombose. Jij alvast bedankt, ik hoor nog wel van meer mensen graag wat.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Heleen »

Omdat opname via de huid veel effectiever is, kan de dosering veel lager zijn dan bij pillen en verklein je het risico van trombose. Bovendien wordt de kans op trombose vergoot door een eiwit dat de lever afscheidt als deze de 'inhoud van de pil' verwerkt. Daarom krijgen de ouwetjes zoals ik pleisters.

De effectieve dosering is gelijk. De dosering van de pleisters is aangepast aan de effectievere manier van verwerken. Het voordeel van de pleister (waardoor de dosering ook lager kan zijn) is dat er 24 uur per dag een gelijke dosering plaatsvindt, terwijl met pillen er een duidelijke piek is kort na het innemen van de pil. Die pieken en dalen zijn minder effectief dan een gelijke dosering over de gehele dag.

Ik heb mij laten vertellen dat de hoogte van de dosering van het oestrogeen supplement geen invloed heeft op het uiteindelijke resultaat, alleen wordt met een hogere dosering dat resultaat sneller bereikt. Dus, je wordt even mooi als met 100mcg alleen duurt het wat langer.
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Marlies160264 »

Dank je wel voor je reactie. Als ik dat dan nu zo lees, zeg ik ja, dat klopt achteraf, want die pil verdwijnt met je eten en dan is de werkzame stof weg.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Anon20180501 »

Ik heb de uitleg, zoals die van jou Heleen, vaker gehoord maar ik blijf me dan 1 ding afvragen...
Waarom worden er dan niet altijd pleisters voorgeschreven, ook aan 40-'ers, als pleisters effectiever
werken en het risico op trombose verminderen dan wel uitsluiten.

Ik heb zelf alleen tabletten geslikt dus ik weet het niet uit eigen ervaring maar wat ik tot nu toe gehoord heb
is dat de klachten over de pleisters zouden gaan over huiduitslag en hechtproblemen of esthetisch van aard zijn.
Ik neem aan dat er dan nog meer en vervelender of gevaarlijker 'bijverschijnselen' van het gebruik van pleisters
moeten zijn want wat ik er tot nu van weet is lang niet genoeg om ze niet ook als enige toedieningsmethode voor
mensen onder de 40 te gebruiken.

Wat heb ik gemist? ;)

Liefs, Daniela
Gebruikersavatar
leonie
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:49
Gender: Trans MtF
Locatie: 81170 - le riols - regio Languedoc-Roussillon, Midi-Pyreneeën - frankrijk ( post - op )

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door leonie »

ik ben in behandeling bij het UZ gent , dokter t'soeng , ik ben 66 jaar , en heb van de eerste dag dat ik pleisters heb gekregen , dermestril 100 mg gekregen .
ben ermee gestart op 29 february 2012 , heb er nog geen slechte ervaringen mee , het is dus nu in augustus men 6de maand dat ik ze neem , en werken prima , heb al borstjes een AA-cup , en alles in me is aan het veranderen , voel me als vrouw erg goed .
Heb begin deze maand me laten onderzoeken hier in bretagne-frankrijk waar ik woon , en de testen laten zien aan een arts die ook trans is , en dit was zijn uitleg betreffende de hormonen :
Je oestrogenen staan hoog (op dezelfde hoogte wanneer je zou moeten ovuleren):
een echt vrouwtje dus.
Je cholesterol is ook goed, te samen met je lever testen

ik heb voor de rest geen last van deze pleisters , heb geen last van huiduitslag en hechtproblemen , ik plak nog wel een plastik filmpje over de pleister ( OPSITE FLEXIFIX ) om zeker te zijn dat deze heel goed hecht , van esthetische aard heb ik ook geen last , als het warm is plak ik deze niet op men arm daar ik graag topjes draag , maar er is toch plaats genoeg op het lichaam , ik moet er slechts 2 maal per week een nieuwe plakken en heb daar totaal geen last mee .
Ik vind het gemakkelijk en met weinig moeite aan te brengen , ben er tot nu toe heel tevreden over

Ik begrijp ook niet waarom ze U maar 50 mg pleisters geven ?
Het leven begint op het moment waarop je je niets meer aantrekt van wat andere mensen over je denken!!!
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Heleen »

@Daniela

Volgens mij (maar weet niet precies welke doseringen met elkaar vergeleken zouden moeten worden) zijn pleisters duurder. Overigens zijn er veel mensen die klagen over pleisters en liever tabletten hebben. Als je veel transpireert of zwemt kan het lastig zijn.

Overigens schijn het, dat de gestelde voordelen van pleisters niet bewezen zouden zijn, maar pin mij er niet op vast.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door Anon20180501 »

Je noemt het sleutelwoord Heleen, 'de prijs'. Ik denk dat we ons dus niet langer hoeven af te vragen waarom niet ook de jongeren onder ons massaal aan de pleisters zitten. :)
Gebruikersavatar
leonie
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:49
Gender: Trans MtF
Locatie: 81170 - le riols - regio Languedoc-Roussillon, Midi-Pyreneeën - frankrijk ( post - op )

Re: Waarom krijg ik 50 PCH pleisters ipv 100 PCH ?

Bericht door leonie »

ik woon in bretagne-frankrijk , en heb een carte vital ( franse mutualiteit ) ik laat me pleisters en androcur voorschrijven door een franse arts , en ja , alles gratis .

en

Ik heb nog nooit een probleem met dermestril pleisters gehad , plak voor alle zekerheid er wel nog een dunnen film over .
Het leven begint op het moment waarop je je niets meer aantrekt van wat andere mensen over je denken!!!