Hormonen + Contactlenzen

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alexandra »

Misschien handig om te vermelden: vorige maand heb ik een hoornvliesontsteking/beschadiging gekregen. Dit kwam door het gebruik van hormonen in combinatie met het dragen van contactlenzen. Ik wist dat dit mogelijk was, en het bleek helaas ook zo te zijn.Gelukkig zat de beschadiging niet op de pupil, anders was ik nu voor 60% blind geweest. (scheelde maar 4mm) Ik ben vrijwel helemaal hersteld, maar er zal altijd een piepklein littekentje op het oogwit zitten (zie je niet zonder loep) en het oog zal altijd kwetsbaar blijven. Dus, als je contactlenzen draagt is het opletten dan wel sterk af te raden onder hormoon-behandeling.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Heleen »

Maakt het nog uit welk soort contactlenzen het zijn?

Ik draag al een jaar of 30 zuurstofdoorlatende (=harde) lenzen. Schrik wel van dit verhaal.....
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alexandra »

Ik droeg zelf 18 jaar zachte lenzen, nooit een probleem gehad. Geen idee of het uitmaakt eigenlijk. Maar gezien je oogbol kan veranderen onder invloed van hormonen, sluiten lenzen niet meer goed aan waardoor ze frictie/druk kunnen veroorzaken. Een herkenbaar signaal: lastig om ze uit of in te doen, ze lijken meer te plakken dan voorheen, of juist minder te plakken dan voorheen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Heleen »

Dus het heeft (ook) met druk (+beschadiging) op het hoorvlies te maken en niet (alleen) met een bacteriële infectie.

Harde lenzen zijn wel minder gevoelig voor infectie onmdat ze minder poreus zijn, maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Krijg je op een gegeven moment echte ontstekingsklachten? Dat kleven heb ik wel maar met name als ik moeie ogen heb Ik heb wel vaker aanslag op de lenzen dan voorheen.

Bedankt voor de heads-up iig.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alexandra »

Ik draag nu een bril, en ik moet zeggen: het bevalt me prima. Heb zelfs een zonnebril op sterkte. 8-)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alexandra »

Heleen schreef:Dus het heeft (ook) met druk (+beschadiging) op het hoorvlies te maken en niet (alleen) met een bacteriële infectie.

Harde lenzen zijn wel minder gevoelig voor infectie onmdat ze minder poreus zijn, maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Krijg je op een gegeven moment echte ontstekingsklachten? Dat kleven heb ik wel maar met name als ik moeie ogen heb Ik heb wel vaker aanslag op de lenzen dan voorheen.

Bedankt voor de heads-up iig.
Ja, eerst ontstaat er een beschadiging. In die beschadiging gaan bacteriën zitten. Het lichaam probeert het te herstellen, en creëert een (wit) zweertje. Het zat trouwens net buiten de rand van de lens, dus niet onder de lens. Zie je wit/gele vlekjes op het oogwit, dan is dat hoogstwaarschijnlijk een herstelde infectie geweest. Ik kreeg een heftige ontstekingsreactie met relatief veel pijn. Ik was lichtschuw, en traande veel. Ik heb van de oogarts een van de zwaarste antibiotica gekregen die er bestaat, soort oogzalfje wat je niet langer dan een week mag gebruiken ivm het gevaar dat het je immuunsysteem en bloedplaatjes zodanig onderdrukt dat je er zelfs aan kan overlijden. Dus dat was niet echt jofel.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Heleen »

Dank je voor de info.

Nu ik er even over nagedacht heb denk ik, dat het met harde lenzen iets anders ligt (of kan liggen). Bij harde lenzen vormt de kromming van de oogbol zich naar de vorm van de lens. Mijn sterkte verandert als ik een paar dagen geen lenzen draag.

Maar ik denk dat ik toch maar even langs de opticiën ga ;)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Aster »

Ik was lichtschuw
??Dat was ik ook na ongeveer een half jaar aan de hormonen te zijn en ik was/ben geen bril/lenzendrager.

Die lichtschuwheid was afschuwelijk maar het nam geleidelijk aan weer af.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alexandra »

Oja en: mocht iemand een LASIK behandeling willen, wacht dan tot je een aantal jaar op hormonen zit, gezien de ogen kunnen veranderen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Marlies160264 »

Sasha, wat is dat een Lasik behandeling ? Ik draag al vanaf mijn 4e jaar een bril, en zouden de hormonen daar ook invloed op hebben dat mijn ogen veranderen en ik straks andere glazen moet hebben, contactlenzen zijn niets voor mij. Heb dat ooit midden jaren 80 geprobeerd. Was een regelrechte ramp.