Hormonen + Contactlenzen

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Danielle »

Lasik is een techniek voor het laseren van je ogen, zodat je geen bril meer nodig hebt.

Zelf heb ik een tijdlang harde lenzen gedragen, juist omdat me destijds werd aangeraden dat harde lenzen beter zijn voor je ogen. Juist omdat je vuiligheid e.d. direct voelt en je de lens wel uit MOET doen. Dat was wel tien jaar geleden, ik weet niet hoever de kwaliteit van zachte lenzen inmiddels gevorderd is die ontwikkelingen staan ook niet stil. Ik ben zelf weer over gestapt naar een bril, ik voel me naakt zonder. Het enige lastige is het wisselen van bril naar zonnebril op sterkte. Maar ik wist niet de hormonen invloed kunnen hebben op je ogen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Arike »

Ik draag vanaf 1997 zachte maandlenzen, gelukkig nooit problemen mee gehad (ff afkloppen ;) ) niet met hormonen, niet met wat anders...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alexandra »

Arike schreef:Ik draag vanaf 1997 zachte maandlenzen, gelukkig nooit problemen mee gehad (ff afkloppen ;) ) niet met hormonen, niet met wat anders...
Ik dacht precies zo, een jaar geleden. Ik hoorde toen van een andere trans dat bij haar de lenzen ook vaster gingen plakken, waardoor een stukje vlies was gescheurd. Mezelf voor mijn kop slaan heeft nu geen zin meer. :)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Paul »

Weet iemand dan wat het effect is als je hormonen krijgt en je hebt in het verleden je ogen laten laseren?
Ik zelf heb dat verleden jaar laten doen (Lasek), en aan de hormonen ben ik (nog) niet, dat gaat nog wel zo'n 2 jaar duren vrees ik, maar zou dat dan ook (negatief) effect kunnen hebben
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alice »

Hoi,

Het is algemeen bekend dat bij vrouwen die de pil nemen last krijgen met hun contactlenzen. Dit door verminderde oogvocht productie. Hoewel in de bijsluiter staat dat dit zelden voorkomt heb ik dit van verscheidene vrouwen vernomen.

Oog laseren, zelf ben ik aan mijn ogen geopereerd en zover mij bekend veranderd er meestal niets aan je ooglens als je hormonen inneemt. Wel als je hogere oogbaldruk krijgt maar dat krijg je door meerdere oorzaken en dan kunnen hormonen wel van invloed zijn.
Houd er rekening mee dat als je je ogen hebt laten laseren een, erg grote, kans hebt dat je na je 50ste een bril zal moeten dragen.

Paul,
Je zou voor dat je aan de testo gaat zou je je zelf even goed moeten informeren en dan niet alleen bij mannetjes die een witte jas dragen. Het is maar een vage lijn tussen dokters en schilders, allebei kunnen ze knoeien. Je kunt misschien wat informatie vinden of vragen bij div. bodybuilding sites-fora, daar zitten nogal wat testo gebruikers.
Zover mij bekend (in de voorzichtig mode) heeft het gebruik van hormonen geen invloed op ogen die gelaserd zijn.


Alice
Laatst gewijzigd door Alice op 10 sep 2012, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Silvia_weg »

ik heb droge ogen gekregen door de hormonen en veel ooglidrandirritaties en ontstekingen daardoor...heel vervelend
Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:48
Gender: Vrouw
Locatie: Zeist

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door nicole »

Go, wat een verhaal. Nog nooit iets over gelezen. Is het bekend welke hormonen daar verantwoordelijk voor kunnen zijn? Heeft de toediening invloed? Heb Estradiol pleister en had Cyproteronacetaat. Het laatste is niet meer nodig vanwege SRS. Draag zachte lenzen. Draag ze zelfs een week lang, ook s'nachts. 10 maanden hormonen en nog geen problemen maar een gewaarschuwd mens...
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Alice »

Nicole,

Is meer bekend onder de pil gebruikers. Je kunt zeggen alle varianten oestradiol de bijwerking kan geven van vermindering traanvocht. De toedieningwijze doet er niet toe.
Het is absoluut niet zo dat je alle bijwerkingen die er zijn ook moet krijgen hoor.

Een idee is om eens bij een opticien (een of meerderen) binnen te lopen en om daar informatie te vragen, huisarts kan ook. Je kunt gewoon zeggen dat je aan de pil bent verder hoeven ze niets te weten. Er zijn speciale vloeistoffen (kunst tranen?) die gebruik worden bij drogen ogen. Ik weet niet of dit geschikt is, Kruidvat Rode Gevoelige Ogen Druppels.

Ik stel mij voor dat als je bij de huisarts om de pil had gevraagd je wel die informatie, waarschuwing, aan je gegeven was. Maar wetenschappelijk hoger opgeleide artsen die normaal gesproken meer met allerlei spannende ziektes in aanraking komen hebben die algemene kennis niet (meer). Die moet je zelf hebben als je met ze in aanraking komt,

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:48
Gender: Vrouw
Locatie: Zeist

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door nicole »

Vergat ik nog te zeggen. Het bleek, dat met lange nagels, de lenzen moeilijk te verwijderen waren vooral na een week dragen. Ze waren dan wat droger. Het lijkt me dat beschadigingen aan het oog in die hoek gezocht moet worden. Niet de lenzen, maar lange nagels zijn waarschijnlijk de oorzaak van beschadigingen waar dan de bacteriën in gaan zitten. Draag al 20 jaar zachte lenzen zonder problemen.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hormonen + Contactlenzen

Bericht door Anon20180501 »

Als je met je handpalm naar het gezicht gericht je duim en wijsvinger vertikaal houdt en zo je lenzen uitneemt voorkom je dat je (lange) nagels je oog raken. Of je gebruikt een zuignapje natuurlijk. ;)

Liefs, Daniela