Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Gwendolyn »

NaomiClareNL schreef:Deze vloog even onder mijn radar door:
Duitse verzekeraar moet bvg vergoeden
Ben benieuwd wat de preciese casus is, kan er wellicht wat van leren voor als ik echt geen resultaat behaal.
Hoe verhoudt de Duitse wet tov de Nederlandse wet?
Immers het was al in kannen en kruiken, een BVG, en niet te vergeten evt na zorg / vervanging idem! En het werd er zomaar eruit gehaald / niet meer vergoed. :fpalm: :fpalm: :fpalm: :fpalm: dat kon zo maar. En er is blijkbaar niemand die bereid is die absurde handeling terug te draaien.

Wel een heel interessante wettelijke ontwikkeling, bij onze naaste buren.

Gwendolyn
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door jacqueline »

logopedie gaat vergoed worden. Ik moet hem nog krijgen van de hyuisarts nadat alwin hem een brief heeft geschreven over het hoe en waarom. Als je geen genderdysforiew vermeld dan zullen ze wel alles vergoeden. Soms moet je de verziekeraars niet te wijs maken met wat je hebt.. ;)
andrea 63
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2012, 19:47
Gender: Vrouw
Locatie: omg venlo

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door andrea 63 »

Jessy schreef:
EvaVanA schreef:Mijn huisarts schreef zonder enige aarzeling een verwijsbrief voor de logopediste. Ik leefde toen ruim een jaar volledig als vrouw en dat wist hij. Of dit bijgedragen heeft weet ik niet.
Wellicht wel. Een arts zal je normaal alleen doorverwijzen als daar ook noodzaak voor is. Daarom gebeurt dat normaal na de diagnose (dus groen licht) van het VU. Maar een huisarts kan dit natuurlijk ook, en als die op de hoogte is lijkt me dat aanleiding genoeg. Zal natuurlijk ook wel per arts verschillen.
mijn huisarts weet mijn hele situatie.
ik ga binnenkort eens met haar praten wat de mogelijkheden zijn.

ik hou jullie op de hoogte.

grtz
andrea
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Paul »

Even een korte reatie: ga noooooit aan je stembanden sleutelen omdat je stem misschien wat te laag klinkt naar je smaak.
De operaties zijn zo risicovol dat je je stem ervan kwijt kunt raken, en dan ben je verder van huis.
En bedenk maar; hoeveel bio-vrouwen zijn er niet met een best wel lage stem?
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door jacqueline »

even wat anders: weet iemand al of per 1 januari weer wat verandert in de vergoedingen voor transsexualiteit? Wat zit er niet meer in, en wat misschien weer wel?
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Raisa »

Paul schreef:Even een korte reatie: ga noooooit aan je stembanden sleutelen omdat je stem misschien wat te laag klinkt naar je smaak.
De operaties zijn zo risicovol dat je je stem ervan kwijt kunt raken, en dan ben je verder van huis.
En bedenk maar; hoeveel bio-vrouwen zijn er niet met een best wel lage stem?
Mijn logopediste zei dat er veel meer te winnen is met het wegtrainen van borstresonantie dan met de toonhoogte. Toch... en vrouw met een lage stem klinkt nog altijd als een vrouw.
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Fay »

Paul schreef: En bedenk maar; hoeveel bio-vrouwen zijn er niet met een best wel lage stem?
Vind ik eigenlijk een argument dat geen hout snijdt, net zoals iemand ooit tegen mij zijn toen ik het over mijn lengte had, ja maar er zijn zoveel lange vrouwen, ahum, nee, het gaat om het totaalpakket en je wilt datgeen wat je van binnen voelt zo goed mogelijk benaderen, je stem is daar maar 1 aspect van, biovrouwen hebben de rest van het 'pakket' al mee

Bij paul de leeuw zat ook een mtf , lage basstem,en als zij begint/begon te praten kan ik het me goed voorstellen dat men denkt, hey, whats that, het klopt niet, kan je nog zo passabel zijn qua uiterlijk, dan val je acuut door de mand

Dat zou niet de hoofdbeweegreden moeten zijn daar wat aan te doen , mijzelf gaat het er om dat ik mijn lage stem verschrikkelijk vindt in the first place, buitenwereld second

Joyy
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door J1nny »

Gelukje dat ik heb, van nature een niet al te bassige stem (al kan ik het wel) en nagenoeg geen adamsappel.
Met wat oefening moet er van die stem wel wat te maken zijn.
De rest is hopeloos.
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Gwendolyn »

Nog even over de stem, de waarschuwing is correct. Ga daar niet aan je stem banden sleutelen, in de zin van operaties. Echter als je een normale traject doorloopt, en bij zullen we zeggen, oprechte professionals, KNO arts, zal die zonder meer zeggen als er qua stem er aanleiding toe is, dat er qua operatie nauwelijks problemen zijn, maar het resultaat vaak te wensen overlaat, zelfs erger maakt dan voor heen, of een nog erger stem resultaat kan geven. Met de huidige wetenschap opereren aan de stem banden is de resultaat, waar het om gaat, luk raak. De resultaat hebben de artsen niet in de hand.

Je kunt echter inderdaad veel bereiken met je stem aan te passen, niet perse' hoger, maar vrouwelijker. Daar kan dan een goede logopedist je alles over vertellen.

O ja, ik zou denken dat Logopedie nog steeds vergoed wordt.


Gwendolyn
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Jessy »

Raisa schreef:Mijn logopediste zei dat er veel meer te winnen is met het wegtrainen van borstresonantie dan met de toonhoogte.
Klopt helemaal, juist dat is een van de dingen die een stem mannelijk doet klinken. De manier van spreken doet ook heel veel. Toonhoogte is waarschijnlijk nog een van de minste zorgen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Plaats reactie