Nieuwe chat! Zie dit topic.

Aan te schaffen voor SRS

Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Gwendolyn »

Ik ben er achter aan gegaan, en kwam er achter dat ik van de verzekering de kosten van het in gebruik nemen van een speciale kussen voor mensen met aandoeningen aan hun onder ;) lijf, vergoedt. De kussens zijn er wel!!!!!!!!!! Daarvoor had ik medewerking van het ziekenhuis nodig, en dat is bij mijn weten er niet van gekomen, of er iets in de communicatie haperde...... :? Zo is er de CoReVa zit kussen, één van de speciale zitkussens die m.i. heel geschikt zijn voor transseksuelen.

Dus heb ik een vouw instructie op internet gezocht en gevonden, en van een bad hand doek een kussen gemaakt, wat moet je anders? In huis heb ik dat ook meerdere keren op verschillende stoelen / plaatsen gedaan, want het verplaatsen van de gevouwen handdoek gaat niet echt handig. Onder de handdoeken heb ik anti slip matjes ( voor 1,00 euro of iets meer bij vele winkels verkrijgbaar ) er onder geplaatst wat prima het ongewenst verschuiven van de handdoeken voorkwam. :D Ik heb er veel plezier van gehad.

Informeer TIJDIG naar de mogelijkheden om er een ( naar eigen wensen voldoening ) zit kussen in bruik leen te krijgen, of evt zelf te kopen. Of het achteraf nodig is geweest, is persoon afhankelijk. Dat is dan wel achteraf, je kan er beter maar op voorbereid zijn.

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Hedwich »

Ik dacht eerst aan een handdoek vouwen. ga nu ff vedrer kijken.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Alice »

Hedwich,

Zo’n opblaas zitring, die echt nodig is, kun je bij de winkel van de thuiszorg huren/lenen ev. met medewerking van je huisarts. Ziekenhuis regelt totaal niets, ik bedoel dus niets, voor je.
Daarom moet je naar het ziekenhuis een grote lege tas meenemen die je opvult met allerlei nuttige dingen die ze daar hebben zoals verband, gaas, afplak tape, pijnstillers, olie, desinfecterende middelen etc. dus alles wat je kunt gebruiken.

Eens naar je lijstje gekeken,
Dilator set, mooi ziet er goed uit. Zelf gebruikte ik een dilator uit de seksshop. De goedkoopste, eenvoudigste, kleinste, zonder ribbeltjes, nopjes voldoet goed. Etos, seksshop op de hoek.
Gaasbroekjes, aantal heb je wel ongeveer nodig. Tas ziekenhuis.
Onderleggers, ok. Tas ziekenhuis.
Betadine, 0,5 l is genoeg dacht ik. Tas ziekenhuis.
Vaginale douche, advies Kruidvat knijpfles en vloeistof (alleen louw water is ook goed).
Amandelolie, 1 liter is veel hoor*. Indien nodig kun je altijd bij kopen. Tas ziekenhuis.
Glijmiddel, ? je hebt al olie.
Antibacteriele zeep, als je het wil nodig is het niet.
Oma onderbroeken, advies neem voor in het begin zo’n figuur corrigerende onderbroek die zit lekker strak, houd verband op z’n plaats. Zeeman. Wibra.
Voor gewone onderbroeken, die je gebruikt als het verband er af is, koop een paar setjes eenvoudige, je moet regelmatig verschonen. Zeeman, Wibra.
Sport BH, neem de Hema Heavy. Goed idee om 2 maten te nemen, je hebt 30 dagen om de ongebruikte terug te geven.
Maandverband inlegkruisjes, vraag een proefpakket van Tena aan. Daar heb je in begin meer aan. Later kun je overstappen op maandverband. Neem die geschikt is voor zwaar bloed verlies. Schrik niet, je verliest geen bloed maar wel vocht. Ik gebruikte die van de Aldi. Inlegkruisjes komen veel later pas.

Thuis,
Zitring windring, nodig.
Houd er rekening mee dat je de eerste tijd niet mag en kunt tillen.
Zorg dat je vriezer goed vol is met, gemaks, voedsel. Pakken long live melk, sap etc..
Pijnstillers, wat zwaardere Naproxennatrium 220 mg, Ibuproven 400 mg, Kruidvat.

Alice

*uit de herinnering, heb toen een flesje van 200-250 cc gebruikt (van het ziekenhuis).
is iemand die dilateert een dilettant?
Laatst gewijzigd door Alice op 09 sep 2012, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Eva »

Ik wil dit toch wel een goede en nuchtere binnenkomer noemen :)
Dank je wel Alice!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Arike »

Gwendolyn schreef:Gaas kompressen?
Prijs je gelukkig als je ze niet nodig hebt!

Maar het is beter ze in huis te hebben voor het geval dat je ernstigere bloedingen hebt dan verwacht...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Gwendolyn »

Vraag altijd alles na bij de respectievelijke behandelaars. Neem niet alles zo maar van een ander over.
Ik ben in het UMCG geopereerd, en hun handelswijze verschilt van het VU en zo on.

voor het geval dat je ernstigere bloedingen hebt dan verwacht... Nou dan moet je als de bliksem een doctor erbij halen want dat is helemaal niet goed lijkt mij.
Ook hier, ik heb naar dingen gevraagd, die anderen "nodig" hadden, en dus geen gaas broekjes, ( mijn verband was vast gehecht, en zonder broekje eroverheen. )
Ook geen gaasjes nodig. Ik had ook niets nodig toen ik van het ziekenhuis ontslagen was.

Nogmaals voor ieder, man, vrouw wat dan ook, verzamel zo veel mogelijk actuele en betrouwbare info, maak daar een lijstje van, met evt vragen, en als je behandelaar info achterwege laat, of het op het laatste moment zou willen geven, kom daar zelf mee, en vraag om verificatie. Want al menen we soms van alles beter te weten, het opvolgen van het advies en instructies van jouw behandelaar, chirurg gaat voor. heb je je twijfels, kun je altijd even na vragen "of het handig zou zijn om dit of dat nog in huis te halen voor het geval dat. Dan doe je wat je in gedachte al had, zonder dat het een opdracht was van je behandelaar.

Wat je wel van anderen kan aannemen met relativering naar jouw situatie, zijn tips voor buiten het ziekenhuis om. Woning inrichting tips, bv al helemaal als je alleen wonend bent.
Zo had ik nog geen grab rail ( bad greep ) bij mijn bad, waar ik in douchen moet. dat heb ik vooralsnog aangebracht, juist voor na de operatie. O ja, slippers, kans is groot dat je er in plast, ;) na de operatie, en uit bed mag, dus twee paar mee, of afspoelbaar slippers, wel zo handig de eerst dag in ieder geval.

Dat al dit soort info blijkbaar niet verzameld en mee gedeeld wordt door de mensen die dat i.m.o. zouden kunnen en moeten doen vind ik gewoon een schandaal.

Maar goed, ik kan alleen voor mijn eigen ervaringen instaan, wat een ander beleeft neem ik voor waar aan, dan wel in de toen geldende omstandigheden. Alles in context houden, erg belangrijk.

Gwendolyn.

Lekker slapen iedereen.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Arike »

Mijn ervaring is dat de meeste post-ops pas aan mij begonnen te vertellen over hun srs wel en wee NA mijn srs... En ja dat vond ik best vervelend dat ik die informatie niet eerder had...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Anon20180501 »

Ik lees en schrijf dan ook gretig mee, Arike. :)

Ik had al een lijstje voor mezelf gemaakt maar duidelijk dus niet overal aan gedacht of kunnen denken.
1 ding heb ik er nog opstaan wat hier nog niet aan de orde is geweest (of ik heb er overheen gelezen), je nachtmode.
Ik dacht dat lange slaapshirts het beste zou zijn (zeker geen pyjama-broeken) maar is dat ook zo en zo niet wat dan wel?
Evenzo dezelfde vragen bij het verlaten van het ziekenhuis en de reis naar huis, wat trek je dan het beste aan?

Liefs, Daniela
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Gwendolyn »

Daniela, qua kleding is veel mogelijk. Hoe fit ben je bij het ontslag dag uit het ziekenhuis, hoe is je postuur .Een broek, voor broek dragers lijkt mij wel mogelijk maar ik zou denken dat het dan wel een harem broek moest zijn, want je hebt ook mogelijk een dikke nacht maand verband o.i.d. aan, om zoals in mijn geval, bij onverwacht urine verlies :? dat op te kunnen vangen. Alsmede een nogal gevoelige onderlijf. ;) Houd er ook rekening mee dat als je gaat zitten voor de thuis reis, een broek meestal nog wat aantrekt ook.

Een rok of nog beter een gemakkelijk jurk lijkt mij het meest voor de hand liggende oplossing. een rok zou wel eens wat druk op de buik uit kunnen oefenen, wat weleens niet comfortabel zou kunnen zijn. Ook wat het aan en uit trekken betreft. Gemak is hier de sleutelwoord. Pantys? Zou ik niet doen, zeker niet als je onderweg toch ergens nog even een plasje moet, houd daar rekening mee. Je bent alles behalve een gymnast na de operatie, al zijn er blijkbaar bij die bij wijze van spreken al dansend het ziekenhuis verlaten, maar dat zullen er weinig zijn.

Nacht mode, ook hier, vraag wat de ervaring van de verpleging / contact persoon in het betreffende ziekenhuis zegt, of er wensen / eisen zijn. Als er geen wensen zijn, vind ik een gewone nacht japon met bv 3/4 mouw het meest praktisch. neem eer een aantal van mee, bv 4 st. Meer kan handiger zijn.

Het blijft persoonlijk.

Gwendolyn
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Aan te schaffen voor SRS

Bericht door Anon20180501 »

Bedankt voor je tips, Gwendolyn.

Ik dacht zelf al dat een rok of jurk het beste zou zijn voor de terugreis, een broek zou ik ook speciaal hebben
moeten aanschaffen want die draag ik nooit. :)

Ik heb toch nog een gesprek met mijn chirurge voordat de operatie uitgevoerd wordt, ik zal ze dan vragen wat
het beste is om te dragen in het ziekenhuis zelf.

Liefs, Daniela