Beetje vaag....

Gebruikersavatar
tijgertjetzum
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 apr 2012, 19:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Tzum

Beetje vaag....

Bericht door tijgertjetzum »

Vandaag richting GGZ Leeuwarden voor een intakegesprek met een psychiatrisch verpleegkundige.
Bij binnenkomst ging het al mis: ik had een digitale vragenlijst in moeten vullen volgens de dame achter de balie. Sorry mevrouw, maar in de brief stond uitdrukkelijk vermeld dat ik een kwartier voor aanvang van de afspraak aanwezig moest zijn voor het invullen van de digitale vragenlijst. Wie is hier nu ‘wous’????
Enfin, na even gewacht te hebben was er een computer vrij en kon ik alsnog mijn vragenlijstje invullen. Standaardvragen over stemming, tevredenheid, vrije tijd en alcohol / drugsgebruik.
Na 5 minuten al klaar en maar weer naar beneden om te wachten op mijn afspraak.

Binnen gekomen bij de verpleegkundige, aardige dame overigens, het gesprek begonnen. Foute start: zij dacht namelijk dat ik MtF trans was en mijn naam al netjes had aangepast in Margje. Jammer joh! Ben FtM transje!! Enerzijds een onwijs compliment, anderzijds een enorme blunder voor haar.
Maar ach.. hiermee was het ijs ook gebroken en heb ik verteld hoe ik me voel en wat ik wil. Binnen 5 minuten was ze onder de tafel gelult en er 100% van overtuigd dat ik geestelijk in orde ben en mijn wens wat betreft behandeling en geslachtsaanpassing uit de grond van mijn hart komt.

Wat overigens wel vreemd is….
Ik dacht dat de GGZ de intake en psychologisch onderzoek e.d. op zich zou nemen (in opdracht van het UMCG) en ik hierdoor niet iedere keer naar het UMCG toe moet. Dit had ik ook zo van de huisarts begrepen.
Haar verhaal (dame van de GGZ) beweerde echter dat ik door de huisarts was doorverwezen i.v.m eerder depressies in 2009 en dat eerst uitgesloten moest worden dat het ‘trans verhaal’ geen bevlieging van me is.
Daar zit je dan, ik weet het niet, maar de dame van de GGZ ook niet.
Zoek het maar lekker uit, doe je ding en neem contact op met huisarts / UMCG.
Zie je over 2 weken of ik krijg in tussentijd een telefoontje met positieve berichten en duidelijkheid omtrent de situatie.
Tot 20 september!!!

Misschien nog een leuke toevoeging dat ik ook voor mijn stiefvader, jongste broer en me neefje uit de kast ben gekomen :hug: Positieve reacties waardoor een hele last van mijn schouders is gevallen!! :D
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Beetje vaag....

Bericht door Hedwich »

Soms is de medische wereld nog verwarrender dan de worsteling om de genderidentiteit... :P naja... je gaat de goeie richting uit en ook fijn dat je verder uit de kast bent gekomen!
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Beetje vaag....

Bericht door Gabriël »

Wat een rommeltje zeg! Maar helaas is dat geen uitzondering is mijn ervaring. :/

Maar wel fijn dat je uit de kast bent gekomen en goeie reacties hebt gehad!
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Beetje vaag....

Bericht door Barbarella »

Een jaar of wat terug tijdens zat ik in een intake gesprek bij de GGZ leiden, de psycholoog waar mee ik zat te praten stak op een gegeven moment een pen overdwars in haar mond en dook met haar hoofd een bureau-la in terwijl ze door bleef praten. Ik was enizins verbaast en zei: , "Zo kan ik u niet verstaan hoor.". Ze ging toen harder in haar bureau-la praten.

Daarna goed bedoelende prutsers en onverschillige prutsers meegemaakt. Heb met een iemand echt ruzie gehad om een trans incidentje maar toen de boel elders escaleerde heeft zij mij enorm gesteund wat ik erg waardeerde. Al met al heb ik erg veel ellende van die club gehad en ondertussen brengen ze wel 8000 euro in rekening bij de verzekering voor een jaar waarin ik niets anders aan hulp heb gehad dan 12 bezoeken aan een praatgroep 6 gesprekken met een psychiater 12 gesprekken met een psycholoog en 3 gesprekken op een medicijn groep.

Hoop dat het bij jullie beter is

Levendula
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Beetje vaag....

Bericht door Gwendolyn »

Beetje vaag....
bericht door tijgertjetzum » 06 Sep 2012, 22:25

Er zijn er meer die bij het GGZ belanden, zo ook ik. Niets bijzonders. Ik heb op zich goede ervaringen met het GGZ in het Jelgerhuis te Leeuwarden.

Wat ik wel kan vermelden is dat men daar probeert zich meer te richten op transgender problematiek. Om dat van de grond te krijgen valt niet mee, maar men werkt daar wel aan.

Ik heb nooit gehoord dat een GGZ het van het gender team overneemt. Gezien er vermoedens bestaan dat er andere geestelijk problemen zouden kunnen zijn, vind ik het verstandig om dat ( wel in een korte periode! ) te willen bekijken. Om vervolgens snel met een antwoord te kunnen komen, je hebt wel gender dysforie of niet. Wat ook wel kan, is dat "je" tevens ook ander problemen hebt die dan wel weer voor rekening van het GGZ zijn, parallel aan jou gender dysforie.

Gwendolyn.

Tzum is niet ver van Stiens.. ;)
Gebruikersavatar
tijgertjetzum
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 apr 2012, 19:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Tzum

Re: Beetje vaag....

Bericht door tijgertjetzum »

@Gwendolyn

Ik ben in 2009 wel in contact geweest met de ggz ivm depressie. Dat zou dan een reden kunnen zijn dat ik ben doorverwezen.
Maar conclusie van de ggz was nu al:
Depressie: geen /
geestelijk functioneren: prima /
werk -en/of leefomstadigheden: prima /
transgender: duidelijk, zonder twijfel.

Dat heb ik dan maar in de pocket! Hopen dat ik de 20e meer duidelijkheid krijg dan:)

En... Tzum is inderdaad niet ver van Stiens, sterker nog, ben er wekelijks (ivm werk)

Gr Marg
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Beetje vaag....

Bericht door Gwendolyn »

Je bent welkom, als je gewoon een gesprek wilt. Ik ken verschillende trans mannen, ben enigszins bekend met jullie problematiek, en verder ben ik ook maar een gewoon mens, met een luisterend oor. :hug2:

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Beetje vaag....

Bericht door Paul »

Het is inderdaad wel een beetje vaag verhaal, maar dat die dame dacht dat je een MtF trans was is eigenlijk wel een compliment! En hilarisch tegelijk! :lol:
En moet je da nu nog een keer terug nadat je met de huisarts hebt gesproken?
En hoe belangrijk is het deel van die depressiviteit? Want als ze dat gaan verwarren met 'een bevlieging' dan heb ik waarschjnlijk bij mijn intake een probleem....
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Beetje vaag....

Bericht door Gabriël »

Ik denk dat het deel van depressiviteit geen probleem is. Zowel mijn psychiater als therapeut zijn ook van mening dat ik gewoon transgender ben, en daarnaast mijn depressie heb. Maar niet dat door de depressie ik ineens de bevlieging heb trans te zijn. (sterker nog, mijn depressie is deels jaren terug gestart vanwege mijn onvrede met lichaam - hoewel er ondertussen nog meer onderdelen/oorzaken zijn waarom ik depressief ben, maar dat ter zijde.)
Gebruikersavatar
tijgertjetzum
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 apr 2012, 19:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Tzum

Re: Beetje vaag....

Bericht door tijgertjetzum »

Gwendolyn schreef:Je bent welkom, als je gewoon een gesprek wilt. Ik ken verschillende trans mannen, ben enigszins bekend met jullie problematiek, en verder ben ik ook maar een gewoon mens, met een luisterend oor. :hug2:

Gwendolyn
Thnx Gwen:) lijkt me leuk om eens bakkie te doen en lekker te kletsen;)
aankomende week vakantie, dus wat dat betreft alle tijd;)

:hug2: