Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alexandra »

Alice schreef: Waar staat het advies dat vaak bloed en urine gecontroleerd moet worden?
Hoe weet je of een aandoening hebt, zonder bloedtest?

Je merkt er namelijk niks van. Bij mij kwam er pas na een bloedtest uit dat mijn lever was beschadigd, die gelukkig nu helemaal hersteld is. Een andere trans heeft -omdat het VU niet controleerde op hepatitis- nu een lever op een stokje.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alice »

Sasha schreef:
Alice schreef: Waar staat het advies dat vaak bloed en urine gecontroleerd moet worden?
Hoe weet je of een aandoening hebt, zonder bloedtest?

Je merkt er namelijk niks van. Bij mij kwam er pas na een bloedtest uit dat mijn lever was beschadigd, die gelukkig nu helemaal hersteld is. Een andere trans heeft -omdat het VU niet controleerde op hepatitis- nu een lever op een stokje.
Gelukkig voor je dat bij een controle bleek dat je lever beschadigd was en dat er maatregelen zijn genomen zodat alles goed gekomen is.
Maar dit zegt niet dat je voor het gebruik van Cyproteronacetaat je bloed getest moet worden.

Verschrikkelijk voor het geval van van die andere trans maar dat onderzoek stond niet in hun protocol misschien zou je er zelf om moeten verzoeken.

Uit je eerdere posting;
Nee, Cyproteronacetaat mag niet zomaar worden gegeven zonder medisch onderzoek en medische geschiedenis. Ook medicijngebruik moet worden bekeken omdat dit medicijn andere medicijnen kan beïnvloeden.

Aan die regel is voldaan. Er is naar haar medische geschiedenis en medicijn gebruik gevraagd en dat is het medisch onderzoek.

Een bloedtest is een vereiste, gezien Cyproteronacetaat de lever kan slopen.

The most serious potential side effect is liver toxicity, and patients should be monitored for changes in liver enzymes, especially if taking a high dose (200–300 mg/day).[3] Toxicity is dose-dependent and the low doses used in birth control pills (2 mg) do not appear to represent a significant risk.[24]
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyproterone_acetate" target="_blank
50 mg was voorgeschreven


Cyproteronacetaat is trouwens niet goedgekeurd door de Amerikaanse FDA, en ik denk dat dat voldoende zegt.

Mij zegt het niet veel maar wel genoeg om eens na te gaan waarom het in andere landen niet verboden is.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alexandra »

Ik begrijp niet dat je steeds blijft volhouden dat het oké is dat er geen bloedtest is gedaan. Maar ga gerust je gang, ik zal niemand tegenhouden.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Arike »

Bovendien als je begint met cypro zonder bloedtest, dan heb je geen fatsoenlijke nulmeting. Consequentie is dat je nooit meer kan achterhalen wat de hormonen nu eigenlijk voor invloed hebben gehad op je lichaam.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Venka »

Alice schreef:.

Waar staat het advies dat vaak bloed en urine gecontroleerd moet worden?
Bijsluiter Androcur® 50 4 van 13
Informatie voor de gebruik(st)er
Andr50Bij0712 Re-branding #4220, #4222, #4223, #4225(update)
Voordat u Androcur 50 kunt gaan gebruiken, zullen uw bloeddruk en uw gewicht worden
gecontroleerd en zal de arts uw urine en bloed, en de werking van uw lever en bijnierschors (laten)
onderzoeken.
Bij langdurig gebruik van Androcur 50 wordt aangeraden deze onderzoeken elke 6 maanden te
herhalen.
Tijdens de behandeling met Androcur 50 dient de bijnierschorsfunctie regelmatig gecontroleerd te
worden.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alice »

Arike schreef:Bovendien als je begint met cypro zonder bloedtest, dan heb je geen fatsoenlijke nulmeting. Consequentie is dat je nooit meer kan achterhalen wat de hormonen nu eigenlijk voor invloed hebben gehad op je lichaam.
De beginwaarden zijn voor de behandelaars/onderzoekers van belang.
De patiënt heeft er weinig aan die weet wel dat je van testo man wordt en van estro vrouw en dat het nu even omgedraaid moet worden. Dan telt niet zo zeer de waardes waarmee begonnen wordt maar meer de hoeveelheid, soort hormonen mee die dit het meeste defect geven en door de dosis aan te passen aan het resultaat (gevoelige conflictsituatie patiënt - behandelaars/onderzoekers).

Wat bij haar gebeurt is, zij heeft alleen cypro voorgeschreven gekregen en geen oestrogenen. Zover mij bekend wordt enkel cypro voorgeschreven als je oranje licht krijgt. Is dit hier ook het geval?
Als het groen was waarom dan geen estro er bij, door het ontbreken van het lab onderzoek? Als het haar wens was om zaadcellen in te vriezen was het beter geweest dat gewacht werd op de uitslagen en ondertussen de opslag geregeld werd.

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alice »

Aafke schreef:
Alice schreef:.

Waar staat het advies dat vaak bloed en urine gecontroleerd moet worden?
Bijsluiter Androcur® 50 4 van 13
Informatie voor de gebruik(st)er
Andr50Bij0712 Re-branding #4220, #4222, #4223, #4225(update)
Voordat u Androcur 50 kunt gaan gebruiken, zullen uw bloeddruk en uw gewicht worden
gecontroleerd en zal de arts uw urine en bloed, en de werking van uw lever en bijnierschors (laten)
onderzoeken.
Bij langdurig gebruik van Androcur 50 wordt aangeraden deze onderzoeken elke 6 maanden te
herhalen.
Tijdens de behandeling met Androcur 50 dient de bijnierschorsfunctie regelmatig gecontroleerd te
worden.
Dit is nieuw voor mij.
Ik had nog oude gegevens die niet bijgewerkt waren, blijkt.

-Vroeger- waren er andere type transen en was het niet nodig.

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Venka »

@Noukske Je kan uiteraard ook bij je huisarts vragen om deze onderzoeken,dan heb je zekerheid

@ Alice hoezo had je vroeger andere transen,het zijn toch gewoon mensen die er nu ook zijn :?
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alice »

Aafke schreef: @ Alice hoezo had je vroeger andere transen,het zijn toch gewoon mensen die er nu ook zijn :?
Ik had meer in gedachte over ijzeren transen die op houten ....enz.

Er werd vroeger anders voorgeschreven.

Diethylstilbestrol, goed werkend hormoon, tot dat die uit markt gehaald werd.

Ethinylestradiol, kost 10x niets en heeft zeer potente werking. Toen men bemerkte dat het ook wel eens fout kon gaan (trombose) werd daarna alleen voorgeschreven voor onder de 40 jaar. Voor boven de 40 kwam er Estradiol,

Daar Ethinyl te veel ongewenste bijwerkingen gaf is men overgestapt op,

Estradiol, die nu voor alle leeftijen gebruikt wordt (zo ver mij bekend)

Androcur werd op een gegeven moment toegevoegd.


Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat gekregen zonder bloed-onderzoek

Bericht door Alexandra »

Alice schreef: Er werd vroeger anders voorgeschreven.
Diethylstilbestrol, goed werkend hormoon, tot dat die uit markt gehaald werd.
Ethinylestradiol, kost 10x niets en heeft zeer potente werking. Toen men bemerkte dat het ook wel eens fout kon gaan (trombose) werd daarna alleen voorgeschreven voor onder de 40 jaar. Voor boven de 40 kwam er Estradiol,
Daar Ethinyl te veel ongewenste bijwerkingen gaf is men overgestapt op,
Estradiol, die nu voor alle leeftijen gebruikt wordt (zo ver mij bekend)
Androcur werd op een gegeven moment toegevoegd.

Alice
Diethylstilbestrol - DES? Auw. Zullen de DES baby's blij mee zijn. Het is niet eens bio-identiek, alleen E2 ( 17-bèta-oestradiol) is bio-identiek (=wat het lichaam zelf produceert uit cholesterol)

Ik denk dat je deze bedoeld:

EE - Ethinylestradiol (semi synthetische oestradiol )
E2 - 17-bèta-oestradiol (oestradiol geëxtraheerd uit Yam of Soja).

17-bèta-oestradiol is wat men nu geeft.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb