Het FtM train je lijf Topic

Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Laurens2 »

Ik heb gemerkt in het topic Female to Male dat er een grote vraag is naar trainingen hoe je kunt werken om een mannelijker lijf te krijgen. Dus ik dacht maak er maar een apart topic van.

Wat je hier kunt doen:
* Trainingen met elkaar delen
* Elkaar kunt steunen als het even tegenzit met de energie om te gaan sporten
* Tips geven wat betreft eten en drinken
* En natuurlijk andere dingen wat betreft training

Viggo postte al een link waar oefeningen op staan die je thuis kunt doen zonder apparaten. Klik hier voor de link.

Sporten die in het vorige topic zijn gepasseerd:
* Fitness
* Hardlopen
* Spieroefeningen
* Skieën
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Laurens2 »

Ik zal maar even mijn inleiding geven. Ik heb in het FtM topic ook wel eens aangegeven dat ik wilde gaan sporten maar daar toch een beetje te lui voor was. Vandaag heb ik de knop omgedraaid en heb besloten morgen te beginnen.

Voor mij betekend dit sporten (hometrainer en hardlopen) en letten op mijn ongezonde eetpatroon. Ik ben helemaal verslaafd aan de bavaria rose dus die mag ik niet meer van mezelf. Ook de kip-kerrie 's midags op de boterham zal ik moeten laten.

Ik ben 1,59 en weeg 67 kilo. Dat is een BMI van 27 en een keiharde: je bent te zwaar voor je lengte. Mijn gewicht zit voornamelijk in mijn heupen, ik heb dan ook een echt vrouwenachterwerk :( Door meer te gaan sporten wil ik hier vanaf komen. Ook wil ik een platte buik (en natuurlijk een sixpack maar ik wil wel reëel blijven). Een gewicht van 55 is mijn streefgewicht.

Dus ik ben benieuwd, morgen voor het eerst sinds 8 jaar weer gaan sporten! Dat word afzien :roll:
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Gabriël »

Veel succes alvast!

Voor mij is sporten bij een sportschool of een club helemaal niks. Ik hou het dus gewoon bij oefeningen thuis doen. Kost wel een hele hoop zelfdiscipline, maar voor mij werkt het het beste, omdat ik niet graag in omgevingen kom met meerdere mensen en te veel prikkels, en ik ook zo precies kan aanpassen aan de dagen en tijdstippen waarbij ik het minst last heb van mijn fibromyalgie. Want vreemd genoeg heb ik 's avonds tussen half 10 en 11 ineens een energie-piek en de minste stijfheid en pijn in mijn lichaam, dus dan probeer ik meestal mijn oefeningen te doen.

Mijn oefeningen heb ik gekregen van een fysiotherapeut toen ik aan het begin van dit jaar bij een revalidatiecentrum zat voor mijn fibromyalgie, en ik had ook specifiek tegen haar gezegd dat ik oefeningen wilde waarmee ik gespierdere armen/schouders zou krijgen en een strakkere buik. En in mijn geval dus ook dingen die ik aankon vanwege mijn fibro en waar ik dan op moest letten enzo.

En eigenlijk zijn de oefeningen gewoon heel simpel. Opdrukken, sit-ups, zijwaards opdrukken, met gewichtjes liften (ik heb nu 2 haltertjes van elk 2 kilo), dat soort dingen. Dus die probeer ik nu elke dag te doen. Met de nadruk op proberen... meestal lukt het me maar 4 of 5 dagen per week, en sommige periodes minder.
Verder voor algemene conditie probeer ik zo vaak mogelijk een kwartiertje of half uurtje 's avonds lekker te dansen in mijn huiskamer. Soms gewoon lekker freestyle op mijn favoriete muziek, en soms buikdans. (voordeel van buikdans is dat het ook nog eens de rugspieren versterkt)

Qua eten en drinken ben ik echt een suikerjunk, en dat probeer ik te verminderen. Niet vanwege mijn gewicht, maar eerder omdat ik de binnenkant van mijn lichaam ook gewoon gezond wil houden. Dus ik ben flink gaan minderen met chocola en dropjes.

Op youtube is trouwens ook een zee van simpele instructie video's te vinden om bepaalde spiergroepen van je lichaam te trainen.
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Harro »

Top idee Mark, een speciaal forum. Goed van je dat je bent begonnen

Bij mij is het niet zo dat ik af moet vallen, maar ik wil wel gezonder gaan leven. Daarnaast geldt ook voor mij dat mn bovenbenen/achterwerk wel een stukkie strakker mag en mn buik wat platter, o ja, bovenarmen/schouders wat gespierder. Werk aan de winkel dus.

Ik was/ben gek op chips en patat. Voor mij is de oplossing gewoon niet in huis halen. Probeer in plaats daarvan veel fruit te eten en water te drinken. Tot nu toe gaat het goed, maar bij mij is het volhouden na een paar weken wel vaker het probleem

Zwemmen was een favoriet van me, maar merk dat ik steeds meer weerstand heb tegen een badpak.
Martijn
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jul 2012, 22:43
Gender: Trans FtM
Locatie: Groningen

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Martijn »

Super idee van je Mark om dit topic te beginnen.

Ik doe aan drie keer per week hardlopen en daarnaast de overige dagen oefeningen. Ik kreeg te horen dat van de hormonen die ik mogelijk straks krijg er niet veel zal veranderen aan mijn vrouwelijke figuur. Dus ben ook wel een beetje op jacht naar oefeningen om een wat minder vrouwelijk lichaam te krijgen. Maar ik begin eerst maar eens met mijn buik.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Figó »

Hey dit is een goed idee Mark! Leuk topic :D
Ik heb nog wat links voor de mensen die interesse hebben. De eerste is een hele grote bom informatie over voeding. Veel tekst om te lezen maar je kan hem altijd bij je favorieten zetten voor later
http://www.fitnessforum.nl/index.php/to ... e-voeding/" target="_blank

Dit zijn heel veel oefeningen voor heel veel spiergroepen. Veel oefeningen zijn het beste te doen met dumbells of halters maar die vallen aan te schaffen. Bij de perry sport hebben ze hele goede weet ik. In ieder geval is hier de link:
http://victorho.infoteur.nl/specials/sp ... kelen.html" target="_blank
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Paul »

Wat een goed topic, Mark, super!!
Ik had ook al op posts van Tyler en Viggo gereageerd, en ik ben van de week zowaar ook naar de sportschool gestapt en heb eerlijk uit de doeken gedaan wat ik wilde bereiken (vond dat overigens best scary om te vertellen, maar weer een stap vooruit).

Anyway, via fitness op de sportschool is het mogelijk om een aangepast schema door een trainer te laten maken voor welke apparaten het gewenste effect zouden kunnen bereiken. Ik ga zelf morgen het inschrijfformulier erheen brengen en dan meteen er maar voor gaan.
(ben zelf ook lui hoor Mark, voor mij is het ook een eeuwigheid geleden dat ik echt heb gesport :) )
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Zef »

Leuk topic Mark!!

Ik moet er ook aan geloven...
Ik weeg 60 kilo en ben 1.78 lang. In/na transitie wil ik toch wel tegen de 75 kilo gaan wegen maar mijn vetpercentage zo laag mogelijk houden. Veel krachttraining, hardlopen en eten...
Ik maak me het meest zorgen over mijn bovenbenen.. Ze zijn niet dik ofzo maar op 1 of andere manier zo vrouwelijk :-( Ik heb wel bij ftm's gezien dat dat veranderde, ik hoop dat het bij mij ook zo is...
Gebruikersavatar
mick1984
Berichten: 416
Lid geworden op: 03 aug 2012, 19:41
Gender: Trans FtM

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door mick1984 »

leuk topic..

deze week heb ik te weinig gesport.. druk met van allles en nog wat..
maar ik ga morgenavond echt wel ff fitnessen..
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Het FtM train je lijf Topic

Bericht door Laurens2 »

@ Gabriël: Ik kan me er goed in vinden dat je liever thuis sport, misschien is er een bos bij je in de buurt (waar je een beetje de weg weet) en kun je beginnen met hardlopen. Die trainingen van Evy zijn erg handig. Al moet ik eerlijk zijn, de eerste les was me al te zwaar. Toch maar doorzetten. Toch knap dat je het een aantal dagen in de week volhoud. Het is denk ik ook niet goed om dat iedere dag te doen. Ook fijn dat je je kunt vinden in het dansen. Chocolade moet ik nu ook van de lijst schrappen.

@ Henrico: Ik snap het, het is moeilijk om dit een aantal weken vol te houden, laat staan een aantal maanden of jaren. Misschien kun je bij Danae die FtM zwemkleding bestellen? Ik heb ook al 8 jaar niet gezwommen om diezelfde reden (niet prettig in bikini voelen). Ik zou zo graag gewoon met een zwembroek kunnen zwemmen...

@ Martijn: Ik ben wel benieuwd welke oefeningen je doet de overige dagen. Ik ben ook met die Evy hardlooplessen begonnen en dat zijn inderdaad maar 3 dagen in de week. Ik heb wel enorm veel spierpijn de dag na het lopen maar ik verwacht dat dat wel minder wordt uiteindelijk.

@ Viggo: Bedankt voor de link met de oefeningen. Ik zal wel op internet moeten zoeken hoe ze moeten. Wat betreft voeding, ik heb de boterhammen vervangen door crackers en light producten en drink verder alleen maar water, 's middags een kop koffie met een beetje melk erin.

@ Paul: Knap hoor! Ik merk dat de huidige generatie en mensen in de huidige tijd er makkelijker mee omgaan. Ze kijken 1 seconde een beetje raar en dan lijkt het alsof ze het accepteren. Dat merkte ik toen ik een broek en jas ging kopen en het tegen de verkoopster vertelde. Alvast heel veel succes morgen en blijf doorzetten!

@ Zef: Krachttraining is denk ik al het beste voor je, ik geloof niet dat je een hoog vetpercentage hebt met die cijfers. Ik hoop ook dat de hormonen iets kunnen doen aan die benen.

@ Mick: er kan natuurlijk altijd wat tussenkomen maar goed dat je het wel weer oppakt en probeert in te halen. Veel succes/plezier morgen tijdens de fitness.