Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Marlies160264 »

Gisteren moest ik even nog bij het VUMC wezen bij de KNO arts. Dit om te kijken naar mijn stembanden in verband met de geplande logopedie. Eerst bij een arts assistent een klein onderzoek. Hij keek eerst in mijn gehoorgangen van beide oren, daarna per neusgat of alles daar in orde was, ook nog even in mijn mond en of mijn klieren in mijn nek niet op gezet waren. Het vervelendste van dit onderzoek was wel om te bekijken hoe mijn stembanden er uit zagen. Dit wist ik, want dit had ik al van andere transseksuelen gehoord. Ik kreeg het er ontzettend warm van, want heb hier al heel erg tegen aan zitten hikken. Hij nam hiervoor een servetje, trok heel voorzichtig aan mijn tong, en ging toen via mijn strot met zo'n spiegeltje net als de tandarts gebruikt helemaal naar beneden naar mijn stembanden. Ik stikte haast, maar hij gaf een trucje, door zo goed mogelijk te blijven ademen, toen ging het wel. Was blij dat het over was. Maar nee, hij zei dadelijk wordt dit nog eens door de KNO arts zelf ook gedaan. Toen eerst naar de logopediste. Ik moest een stuk tekst voorlezen. Ze maakte van mijn intonatie en stembereik een grafiek. Ze was bijzonder positief over mijn stem. Ze zei, je moet nog wel wat aan je intonatie werken, maar qua stemhoogte zit je al behoorlijk in de richting van een vrouwenstem. Het is voor jou dus niet zo'n moeilijke klus om hier aan te werken. Toen moest ik de letter 'A' van heel laag naar heel hoog in 1 klank aanhouden. Ik zit met mijn bereik tot ongeveer de 2e octaaf wat al bij vrouwen zit. Daarna dan nog even bij de KNO arts. Hij had gehoord dat het bij de arts assistent met dat spiegeltje niet zo prettig was geweest. Hij zei ik ga het dan via een andere methode doen, wat ook niet prettig is. Dit gebeurde door een hele dunne slang met een lampje en een miniscuul kleine camera. Hij voerde die dunne slang via 1 van mijn neusgaten naar mijn strot. Dit vond ik eigenlijk helemaal niet zo vervelend. Had die arts assistent dat ook maar gedaan. Ja ik voelde wel dat ding zakken in mijn strot, en hij zei, slikken, en ik moest ook een aantal keren een klank als 'hi' maken. Hij zag dat ik gave stembanden had, omdat ik niet rook en ook geen alcoholdrinkster ben. Die 2 glaasjes kunnen geen kwaad in de 2 maanden zei hij. Maar als je namelijk fors rookt en drinkt word je stem ook zwaarder. Dan ben ik wel gezegend dat ik zo'n vrij hoge stem heb, waar ik een goed resultaat via logopedie mee kan bereiken.

Hieronder zet ik nog even de links van hoe het onderzoek bij mij was. Bij het ene filmpje wordt ook gebruik gemaakt van een stemvork, dat hebben ze bij mij niet gedaan, omdat ik daar kom om te laten bekijken hoe mijn stembanden zijn voor de logopedie.

Algemeen KNO onderzoek:
http://youtu.be/hSm1Af2QpuA" target="_blank

Kijkonderzoek in de neus en keel door de KNO arts:
http://youtu.be/gwWQAlXDlsc" target="_blank
Laatst gewijzigd door Marlies160264 op 26 sep 2012, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Raisa »

Bedankt voor de informatie,ik mag begin november komen.
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Marlies160264 »

Ga je nu alsjeblieft niet druk lopen maken hoor, want dat is niet de bedoeling van de links van de filmpjes. Het is puur informatie om mijn medegenoten te helpen. Alhoewel ik wel zenuwachtig was, dus hahaha, ik zeg wat tegen je van maak je alsjeblieft niet druk, maar dat is puur oprecht gemeend. Ik wens je op voorhand wel heel succes !
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Danielle »

Raisa schreef:Bedankt voor de informatie,ik mag begin november komen.
Ik vond die ijzeren grip van de KNO arts op mijn tong vervelender dan die camera die mijn mond in verdween. Na alle horrorverhalen die ik hierover had gehoord vond ik het heel erg meevallen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Alexandra »

Heb je geen keelspray (roesje) gekregen om de huig te verdoven? is aardig gangbaar tegenwoordig. Ik ga echt kokhalzen als ze dit bij me gaan doen zonder roesje.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Marlies160264 »

[quote="Danielle"][quote="Raisa"]Bedankt voor de informatie,ik mag begin november komen.[/quote]

Ik vond die ijzeren grip van de KNO arts op mijn tong vervelender dan die camera die mijn mond in verdween. Na alle horrorverhalen die ik hierover had gehoord vond ik het heel erg meevallen.[/quote]

Ik ook maar ook met dat tandartsspiegeltje vond ik super vervelend, die camera geen probleem.
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Marlies160264 »

[quote="Sasha"]Heb je geen keelspray (roesje) gekregen om de huig te verdoven? is aardig gangbaar tegenwoordig. Ik ga echt kokhalzen als ze dit bij me gaan doen zonder roesje.[/quote]

Had dat misschien ook verwacht, maar nee dus, maar dat kokhalzen is vind ik wel een logisch iets.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Alexandra »

Ik vraag me af wat de noodzaak is om dit twee keer te doen. Onbegrijpelijk.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Heleen »

Hihi, ik was verkouden geweest toen ik bij de KNO arts kwam. Arme arts-assistent, naast het kokhalzen ook een regelmatige blaf die ik niet kan onderdrukken met een stuk metaal in mijn mond ;-)
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Naar de KNO arts in het VUMC geweest

Bericht door Alexandra »

Was het toevallig een arts/assistent in opleiding/stage? ik zie echt de noodzaak niet om dit twee keer te doen namelijk. Mijn keel is zeer gevoelig (heb altijd keel ontsteking) dus ik zie het niet zitten om dit twee keer te doen. Nou ik ga echt tegen ze zeggen dat ze 1 kans krijgen. Ik ga niet twee keer zitten kokhalzen voor jan met de korte achternaam.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb