Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Gebruikersavatar
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Naomi0000 »

En ik weet ook niet hoe ik er naar zoeken moet, dus ik heb toch maar besloten om het gewoon aan mensen te vragen. (Jullie.)

De verschillende hormonen waarmee je wat medicatie betreft in aanraking komt die betrekking hebben op de her-vorming van je lichaam.
Oestrogenen ken ik, Testosteron ook -- die zijn allebei wel redelijk helder.
Maar ik weet van iemand dat die echt wel iets van vijf potjes heeft die ze elke dag moet slikken? Of zes?
Nou ja, niet de potjes, maar joe snep it.

Wat zijn al die hormonen en wat doen ze in vredesnaam?
Ik heb wiki geprobeerd te raadplegen, maar - het zal wel aan mij liggen - ik kom niet uit die verwarrende lap tekst.
Kan iemand 't me in 't Nederlands uitleggen?
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Heleen »

Ik kom ook niet tot 6.

Naast anti-androgeen en oestrogeen, wordt soms progesteron voorgeschreven (potje 3). Ook slikken sommigen finasteride (potje 4), dat je wel bekend zal zijn. Voor potje 5 en 6 heb ik geen idee, maar dat kunnen misschien ook stoffen zijn zonder hormonale werking?

Ik neem aan dat je deze kent: http://www.europeants.org/info/hrt/HRT_ ... enders.pdf" target="_blank ?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Anon20180501 »

Ik kom tot 5 maar daarbij inbegrepen zitten androcur en spyronolacton die beiden de T-waarden beinvloeden. De anderen die ik net als iedereen ken zijn estro, progesteron en finasteride. Op deze link staan verschillende preparaten die ik niet slik en niet weet waarvoor ze dienen maar uitleg over het doel en werking van de middelen staat erbij. Als ik met deze link de regels overtreed moet deze post uiteraard niet geplaatst (blijven).

http://www.inhousepharmacy-europe.com/c ... ender.aspx" target="_blank

Liefs, Daniela
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Danielle »

Ik kom maar tot twee: androcur en progynova. Dan nog een potje multivitaminen erbij.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Kim-NL
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 sep 2012, 23:48
Gender: Trans MtF

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Kim-NL »

Moet je finasteride blijven slikken, zelfs wanneer je aan de androcur bent?

xo Kim
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Raisa »

Kim-NL schreef:Moet je finasteride blijven slikken, zelfs wanneer je aan de androcur bent?
Daarover verschillen de meningen. Sommigen zeggen van niet omdat DHT (veroorzaker mannenkaalheid) vanuit testosteron gevormd wordt en je met een afdoende dosis anti-androgenen nauwelijks nog testosteron in je bloed hebt.
Anderen vinden van wel omdat ze ook dat restje weg willen hebben.
Gebruikersavatar
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Naomi0000 »

Dank jullie wel! Eindelijk wat helderheid. :o
Kan ik ook eens stoppen met me dom voelen XD
Ik bedoel, aangezien het iets is wat me wel heel erg aan gaat vind ik 't zelf zo stom om er niks van af te weten, toch? ^^;
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Heleen »

Danielle schreef:Ik kom maar tot twee: androcur en progynova. Dan nog een potje multivitaminen erbij.
En als je last hebt van afbrokkelende nagels (en misschien beginnende osteoporose), is een calciumsupplement het proberen waard. Mijn nagels zijn nu behoorlijk hard (zo komen wij nog wel aan de 6 potjes .....)
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Danielle »

Kim-NL schreef:Moet je finasteride blijven slikken, zelfs wanneer je aan de androcur bent?

xo Kim
Ik heb een poos dutasteride (wat effectiever zou moeten zijn dan finasteride) geslikt, maar ik heb het idee dat alleen de androcur veel meer effect heeft dan de dutasteride ooit gehad heeft.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Hexley »

Behoorlijk dwaas, maar voor melkbaarheid zijn er figuren die met Motilium (domperidon - domperidone) rotzooien.
Afbeelding