Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Arike »

Danielle schreef:
Kim-NL schreef:Moet je finasteride blijven slikken, zelfs wanneer je aan de androcur bent?

xo Kim
Ik heb een poos dutasteride (wat effectiever zou moeten zijn dan finasteride) geslikt, maar ik heb het idee dat alleen de androcur veel meer effect heeft dan de dutasteride ooit gehad heeft.
gemiddeld heeft finasteride meer effect tegen "mannenkaalheid" dan androcur
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Naomi0000 »

Nog een vraagje~
Wiki geeft wel een lijst met (mogelijke) bijwerkingen van HRT, maar da's wel een hele grote waslijst en ik wilde eigenlijk een iets realistischer beeld; als in, wat ervaart men doorgaans.
Dus!
Of jullie moeten dat te persoonlijk vinden allemaal, dat snap ik dan ook wel, maar voor diegenen die zeggen van "Dat vind ik niet erg om te delen," graag~ Wat mij betreft zou het ook anoniem kunnen, 't gaat me er niet om te weten wat jullie allemaal individueel ervaren, maar ik ben gewoon zo'n tiepje dat van te voren wil weten wat er gebeuren kan (en dan heb je niks aan een antwoord op die vraag als "alles").

Ik ben onder de indruk dat mijn zinnen maar krap aan kloppen; sorry! Ik ben best moe.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Heleen »

Weet niet precies wat je vraag is, maar van de hrt heb ik alleen als bijwerking gehad dat ik het eerste jaar erg moe was. In de zin van, om 20.00 uur op de bank mijn ogen niet open kunnen houden. Verder ben ik veel spierkracht kwijt, maar dat is niet echt een bijwerking. En toegenomen emotionaliteit is ook te verwachten.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door Danielle »

Arike schreef:
Danielle schreef:
Kim-NL schreef:Moet je finasteride blijven slikken, zelfs wanneer je aan de androcur bent?

xo Kim
Ik heb een poos dutasteride (wat effectiever zou moeten zijn dan finasteride) geslikt, maar ik heb het idee dat alleen de androcur veel meer effect heeft dan de dutasteride ooit gehad heeft.
gemiddeld heeft finasteride meer effect tegen "mannenkaalheid" dan androcur
Toch maar bespreken dan als ik weer bij het VU langs moet. Ik schrik toch iedere keer weer als ik mijn haar was.
Mijn transitieblog: Fading Gender
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Ik ben het beu het niet te weten! (hormonen)

Bericht door NaomiClareNL »

Tja, werd extreem depressief van de androcur pilletjes. Meer dan 1 op 10 gebruikers van het middel worden depressief. Van de decapeptyl spuiten (puberteitsblokker) ben ik niet depressief geworden, dat was ik al en het gaat niet weg doordat de oestradiol niet omhoog gaat, niet hoog genoeg tenminste.

Grootste bijwerking van de hormonen? Dat het spul (oestradiol met name) soms niet werkt, zelfs bij een onmeetbare testosteron en 150% dosis pleisters amper boven het niveau van geen pleisters en volop testostoron komen en dus geen effekt ervan hebben.
Dat is een enorme dreun die ik voorlopig nog niet te boven ben. Heb me voor het medische deel van de transitie geprobeerd van zulke zaken een voorstelling te maken. De werkelijkheid was nog erger en er komt geen eind aan. Voel me net Mozes op de berg. Kan het land Israel zien maar mag er niet binnengaan. 2x werkte de oestradiol lang en hoog genoeg dat de depressie wegging en ik een uiterst mager resultaat had. Bam, het gaat mis en weg ben je weer, je resultaat ook.

Gelukkig voor vrijwel elke andere transvrouw ben ik de uitzondering maar het is iets waar je rekening mee moet houden, teleurstellingen. Bijvoorbeeld ook door slechte lever of hartproblemen geen hormonen krijgen.
Zonder hormonen lukt het me niet, na vier jaar proberen is dat me al lang duidelijk. Geld voor gezichtsoperaties heb ik niet en een borstvergroting gaat er uitzien als een halve bal onder de huid van je bovenbeen, even onrealistisch als je geen vetweefsel hebt om er wat van te maken...

Je wilt er niet aan denken maar wat als het je overkomt? Hoe moet je dan verder? Ik heb het antwoord nog niet gevonden. Tenminste, een antwoord dat acceptabel is, die andere oplossing is er altijd nog.

Wellicht niet wat je wilde horen maar ik moest het even kwijt.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Plaats reactie