Botdichtheid

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Botdichtheid

Bericht door Danielle »

Drie maanden geleden, toen ik zo'n vier maanden aan de cyproteron-acetaat zat, is er een Dexa scan gedaan om een baseline te hebben voor mijn botdichtheid. Diezelfde avond ben ik begonnen met progynova. Gisteren zat ik bij Dr. Van Trotsenburg voor een drie maanden check en herhaalrecepten. Toen wees hij erop dat mijn botdichtheid erg laag was. Ik had een T-score van -1,8 (ofwel ik zat 1,8 standaarddeviaties onder het gemiddelde, voor de wiskundeliefhebbers). De grens voor osteoporose ligt op -2. Daar zit ik niet gek veel vanaf (al weet ik niet hoe groot de stap van -1,8 naar -2 is). Het was nog niet ernstig, maar het noodde wel voor een extra bloedonderzoek naar Vitamine D. Met de mededeling dat als er reden tot zorg zou zijn ik tussentijds gebeld zal worden en anders het uit kan zitten tot de volgende drie maanden check.

Van dat soort mededelingen wordt ik niet bepaald kalm en rustiger. Het zal vast geen grote gevolgen hebben, maar het idee dat mijn botten niet zo sterk zijn als ze horen te zijn zit me een beetje dwars. Al heb ik die lage dichtheid waarschijnlijk al veel langer. Na een beetje rondlezen op internet begreep ik dat de aanmaak en afbraak van botweefsel vrij traag gaat. Er werd als nuttige interval tussen dichtheidsmetingen gesproken over termijnen van 2 jaar. Ik heb nooit wat gebroken, beweeg veel en gebruik zuivel. Ik krijg alleen niet veel zon, maar las ook dat een kwartier per dag al voldoende zou moeten zijn voor de aanmaak van vitamine D.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Botdichtheid

Bericht door Eva »

Veel medici en wetenschappers menen dat (koe)melk je botdichtheid bevordert. Osteoporose voorkomt dus.
Niet allemaal overigens.
In melk zit inderdaad calcium, maar ook eiwitten die juist de opname van calcium belemmeren.
Anders gezegd: er zijn nogal wat wetenschappers die menen dat gebruik van zuivelproducten juist tot osteoporose leidt.
Zoek maar eens op "milk sucks" en "osteoporose door melk".

Een tijdje geleden dronk ik een aangereikt glas melk op. Gevolg: reumatische handjes. Dat duurde gelukkig maar een dag of vier.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Botdichtheid

Bericht door J1nny »

EvaVanA schreef:Veel medici en wetenschappers menen dat (koe)melk je botdichtheid bevordert. Osteoporose voorkomt dus.
Niet allemaal overigens.
In melk zit inderdaad calcium, maar ook eiwitten die juist de opname van calcium belemmeren.
Anders gezegd: er zijn nogal wat wetenschappers die menen dat gebruik van zuivelproducten juist tot osteoporose leidt.
Zoek maar eens op "milk sucks" en "osteoporose door melk".

Een tijdje geleden dronk ik een aangereikt glas melk op. Gevolg: reumatische handjes. Dat duurde gelukkig maar een dag of vier.
Eens, de calcium in melk bereikt je botten niet.
Het heeft dus geen zin om melk te drinken om je botten sterk te houden.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Botdichtheid

Bericht door Anon20180501 »

Deze werden me laatst aangeraden door 'ingewijden'.

http://www.fitforme.nl/producten/calciu ... 3godcB8Axg" target="_blank
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Botdichtheid

Bericht door Eva »

Koop een slow juicer en maak groentesap. Vaak verrassend lekker en een geweldige bron van opneembare calcium. Sommige sappen zijn minder lekker, maar dan doe je selderie bij, of ui. Er zijn ontelbare recepten op het web te vinden.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Botdichtheid

Bericht door Gwendolyn »

Interessant, kan men je botdichtheid "inzien" zonder bot scan?
Ik en bij mijn weten, alle andere transseksueel patiënten van het UMCG krijgen GEEN botscan. Hoogstens na meerdere jaren. Hoe "weet" men dan hoe het met mij gesteld is?

Over vitamines e.d. Weet eerst waar je lichaam om vraagt, of juist niet om vraagt. Van alles kan wel goed voor je zijn, als je het nodig hebt. Maar dat laatste wordt er even niet bij gezegd.

Voor de rijken der aarde kunnen zij wel allerlei middelen aanschaffen en innemen, onder het mom baat het niet schaadt het niet, ( wat ook maar de vraag is ) maar dat kan ik zeker niet met mijn bijstand uitkering.

Als men geen info heeft over je botdichtheid, kan men ( behandelaars / gender team ) er ook de gevolgen van de hormoon wisseling ook niet volgen, lijkt mij. Weet iemand hier meer inhoudelijk van?

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Botdichtheid

Bericht door Danielle »

De dexa-scan is standaard procedure in het VUmc. Ik heb mijn eerste scan gehad na zo'n drie maanden androcur en voor ik zou beginnen met oestrogeen. Dit was dus de scan voor het vaststellen van de nullijn. Dus ik heb die lage botdichtheid waarschijnlijk al heel erg lang.

@Eva: ik verkoop slowjuicers, ik ken die dingen wel. ;) Wat melk betreft, ik herinner me een wetenschappelijk artikel wat concludeerde dat een glas melk je meer calcium kost (volgens mij om de lactose af te breken) dan dat je eruit op kan nemen. De melkmaffia is nogal invloedrijk geweest met de melkbrigadiers en joris driepinter. Die alleen maar zijn bedacht om van het melkoverschot af te komen. Ik weet dat van nature de enzymen die je nodig hebt om melk te kunnen verteren zo rond je derde levensjaar niet meer worden aangemaakt. Want dan zou je niet meer aan je moeders borst liggen. Tenzij, zoals wij doen, je melk door blijft drinken.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Botdichtheid

Bericht door Anon20180501 »

De link die ik plaatste over het gebruik van calcium D3 was mij geadviseerd door ervaringsdeskundigen maar het blijkt wel dat je ten eerste duidelijk moet zijn in het verwoorden van je klachten en ook niet zomaar mag uitgaan van de correctheid van op deze manier verkregen adviezen. Na de diagnosestelling - secundaire osteoartrose - door oa een chirurg en mijn huisarts had ik zelf nog nooit het ontstaan van dit ziektebeeld uitgezocht en wat er eigenlijk tegen te doen was. Immers, ik was pijnvrij als ik me maar rustig hield.
Ik ben dat toch maar eens goed gaan uitzoeken naar aanleiding van het onderwerp van dit topic. Mijn chronische (maar dus door preventief overbelasting te voorkomen) pijnklachten zijn ontstaan door tijdens mijn jeugdjaren opgelopen traumas in mijn knieeen waarbij ook al het kraakbeen is verwijderd. Secundaire osteoartrose is niet te behandelen anders dan door pijnbestrijding de kwaliteit van leven te bevorderen. Voedingssupplementen, zoals glycosaminoglycanen en chondrotoine-sulfaat, willen wellicht een beetje helpen. Dus niet calcium D3 zoals mij geadviseerd. :roll:

Dit zegt de osteoperosestichting over calcium D3:

http://www.osteoporosestichting.nl/calc ... mine-d.htm" target="_blank Op deze site staan ook bronnen waar je meer informatie over voeding, behandeling en preventie kan vinden. Ongetwijfeld al bekend bij betrokkenen.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Botdichtheid

Bericht door Arike »

Ik kreeg op eigen verzoek en zonder enige discussie CalciChew D3 van mijn huisarts.

Kan ik aanraden om daar gewoon achteraan te gaan

(btw.: wordt ook gewoon vergoed door je zorgverzekeraar)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Botdichtheid

Bericht door Anon20180501 »

Het zal ook wel een preventieve functie hebben, Arike. Dus nooit verkeerd het te gebruiken als je niet genoeg calcium via voedsel binnen krijgt en/of (te) weinig zon ziet.

Overigens moet ik ff iets uit mijn vorige reactie verduidelijken. Als je zelf je klachten niet goed omschrijft (zoals ik dus deed) kan het advies dat je krijgt natuurlijk ook nooit het juiste zijn. Het is dus niet zo dat adviezen van ervaringsdeskundigen daarom niet zouden kloppen...

Liefs, Daniela