Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Gebruikersavatar
Mellaney
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 dec 2012, 17:32
Gender: Transgender
Locatie: Midden Nederland

Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Mellaney »

Ik ben weer aan een nieuwe bril toe. lijkt mij een medisch onderwerp, daarom plaats ik het maar in deze categorie. Mijn gezicht is zo smal, dat een herenmontuur mij altijd te groot is. Gelukkig bestaan er ook nog dames monturen die voor mij precies de juiste breedte hebben :D . Begin 2010 kocht ik mijn huidige dames bril bij de Pearle. Niet als vrouw, maar als man dus. In januari ga ik naar de opticien voor een nieuwe bril. Dit keer ga ik wel als vrouw. Ik heb geen idee hoe de reacties zullen zijn, maar ik verwacht er geen 'problemen' bij. Door de Hollandse koopmansgeest is de tollerenatie bij winkeliers altijd zeer groot ;) Ik ben wel heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit gebied. Hoe verliep de aankoop van een dames bril bij jullie? Hebben jullie goede of slechte ervaringen bij bepaalde opticiens? etc.

Ben benieuwd naar de reacties.
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Laurens2 »

Ik kan je alleen maar wat vertellen hoe de opticiens op mij reageerden (nu ben ik wel ''andersom'', dus niet vrouw).

Toen ik voor lenzen ging ben ik gewoon als jongen gegaan, en werd ook als hij aangesproken. Toen ik mijn naam op moest schrijven heb ik mijn officiële naam opgeschreven en ze vonden het niet raar dat ik plotseling geen jongen meer was. De acceptatie bij specsavers Roermond was dus prima. Word er altijd fijn geholpen en nooit raar aangekeken.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik moet ook nodig weer een nieuwe bril, en ben ook wel benieuwd naar de reacties hier, de laatste keer dat ik gekeken heb viel me wel op dat er geen specifieke dames en herenafdelingen meer waren bij de brillenwinkel
Irene
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Madeleine »

Ervaring van twee weken geleden: De Hans Anders binnen gestapt, mijn ogen laten meten, een bril uitgezocht en besteld en dat was het weer.

Qua "spannend" vergelijkbaar met welke winkelier, totaal een non-issue :mrgreen:.
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Jeste »

Heel lang geleden toen ik nog probeerde om maar man te zijn ging een keer een bril kopen. De verkoper zei toen zoiets als "het is eigenlijk een damesmodel, maar bij jou kan het wel".
Verder vind ik het bij brillen heel moeilijk om te zien wat echt een dames- of herenmodel is. Bij sommige damesmodellen ga ik er soms juist heel erg mannelijk uitzien (naar mijn eigen inzicht).
Bij een opticien kijk ik gewoon naar een model dat ik mooi vind, niet naar het etiket wat er op geplakt is.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Anne1957 »

Onlangs nieuwe bril gekocht bij Hans Anders. De betreffende dame dacht met mij mee en samen hebben we gekeken welk model het beste stond. Kortom gewoon gaan en aanschaffe\n.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door J1nny »

Ben ik nu de enige die weigert om een damesbril aan te schaffen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Arike »

Ik droeg (en draag) normaal vrijwel altijd lenzen, maar anderhalf jaar geleden vond ik het in verband met een weekje ziekenhuis (srs enzo ;) ) toch wel handig om een bril te hebben. Dus heb ik toen maar eens een bezoekje aan de Pearle gebracht (de Hans Anders had geen koopzondag, anders had hij weer een klant erbij gehad ;) ). Uiteindelijk twee leuke brillen gescoord zonder een centje pijn :)

Ik deel overigens de ervaring dat er niet echt aparte dames- en herenafdelingen waren. Gewoon mijn naam en geslacht opgegeven zoals ik die normaal dagelijks gebruik (ook al waren die toen anders dan op mijn ID). Doe ik bij mijn andere opticien (die van de lenzen) ook al jaren, heeft bij de verzekering overigens ook nooit een probleem opgeleverd.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Anon20180501 »

Als er keuze was tussen dameslenzen en herenlenzen koos ik voor de eerste. :)

Ik draag al lenzen sinds 1995 maar heb natuurlijk sinds mijn omgaan een paar goedkope damesmodel brillen gekocht voor de keren dat ik mijn lenzen niet in heb, een goedkoop modelletje 'trabantia' want zonder lenzen ga ik de deur toch niet uit en een leesbrilletje voor als ik mijn lenzen wel in heb (modelletje; 'gepimpte trabantia') om geen afbreuk te doen aan mijn looks.

Mijn opticien die me nooit als 'man' gekend heeft (niet aangesloten bij een grote keten) heeft me nooit gevragen of ik een masculiene of feminiene ogende leesbril wilde, hij komt altijd met de 'goeie' aanzetten. Had hij wel ooit getwijfeld was ik ernstig gaan twijfelen aan zijn ogen, in tweede instantie aan zijn realiteitszin en als laatste aan zijn vakmanschap.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ervaringen bij het kopen van een dames bril?

Bericht door Eva »

Het Nina Ricci-model dat ik momenteel draag (van Hans Anders) vind ik toch wel vrouwelijk.
Voor het overige zal het ze een rotzorg zijn :geek:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)