alles zelf regelen.

sandra-kim
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:22
Gender: Trans MtF

Re: alles zelf regelen.

Bericht door sandra-kim »

Dank jullie wel voor jullie informatie.

Ik heb daar net toch ( zoals ik denk ) de beste ding gedaan in mn leven, ik heb een mail gestuurd naar Tanja
met duidelijke uitleg hoe ik het een en ander zie en wat ik graag bereiken wil.
Hoop dat ik antwoord terrug krijgen mag.

Sandra-Kim
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: alles zelf regelen.

Bericht door Venka »

Ik heb mij begin dit jaar aangemeld bij het Vu en vervolgens daar een intake gehad en ben op de wachtlijst geplaatst voor diagnostiek met de boodschap over ongeveer 18 mnd krijg je wel een uitnodiging.18 maand...pffff in de tussen tijd niemand die je helpt,aan je lot over gelaten met alle gevolgen van dien.Dus besloten om mij bij het P.I.G. aan te melden en heb na een wachttijd van 5 maand nu al een aantal gesprekken gehad met een gender psycholoog.3 maand geleden zelf begonnen met hormonen en dat voelde niet lekker dus naar mijn huisarts gegaan en zij heeft besloten mij de nodige (androcur) medicatie voor te schrijven.

Mijn traject bij het P.I.G. gaat als volgt,nu de diagnostiek en vervolgens RLE van een jaar,na die jaar kom ik in aanmerking voor een SRS in Thailand,Krefeld,Brussel,Antwerpen.De kosten voor een SRS bij het P.I.G. is voor een deel voor mijzelf,zorg verzekeraars hanteren ongeveer 10K aan kosten vergoeding.In DUI/BEL zijn de kosten voor een SRS hoger.

P.I.G. adviseert mij wel om ook de diagnostiek bij het VU te doorlopen zodat ik keus heb tussen 2 zorgverleners,ook kan ik dan een SRS via het VU gaan doen mocht ik verder gaan bij het VU.
sandra-kim
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:22
Gender: Trans MtF

Re: alles zelf regelen.

Bericht door sandra-kim »

@ Aafke,

Als ik je verhaal goed begrijp ben je langs de "illegale" weg aan hormonen gekomen en toen begonnen?
Die weg ken ik ook wel, kan er ook wel aan komen , maar doe het niet.
Wil gewoon langs de legale weg lees pig aan de papieren komen en dan naar een endocrinolist.
Want volgens mij kan het in nl niet anders of je moet eerst prychisch helemaal doorgezaagd worden,
en een verwijsbrief hebben voor dat je verder kan.

Als het anders kan zonder de nodig psych gesprekken en het briefje en toch legaal bezig zijn hoor ik het graag.

Want ik snap niet dat je eerst psychisch helemaal door gezaagd moet worden voor dat je de medische gedeelte kan beginnen.
Voor mij mag de psych gedeelte wel helemaal afgeschaft worden en de behandelingen gelijk beginnen in de trand van
jij wilt dat dan krijg je dat.
Jasper
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2012, 19:48
Gender: Man
Locatie: Borger

Re: alles zelf regelen.

Bericht door Jasper »

Dat ben ik niet met je eens, Sandra-Kim! Ik vind het goed dat er een psychologisch traject vooraf gaat aan het fysieke. Want er zijn ook mensen die eigenlijk andere problemen hebben en die dan door de gesprekken daarachter komen. Natuurlijk is het frustrerend en wil je direct met het medische traject beginnen, maar zorgvuldigheid is bij zo'n ingrijpend traject mijns inziens heel erg belangrijk.
wat de moeite waard is is de moeite waard
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: alles zelf regelen.

Bericht door Eva »

MichelleH schreef:De wettelijke grondslag van dat verbod kan ik niet vinden. Het staat in ieder geval niet in de Wet bijzondere medische verrichtingen.
Een juridisch verbod op orchidectomie bestaat niet in ons land. Medici menen echter in consensus dat een dergelijke ingreep onethisch is indien er (in hun ogen) geen medische noodzaak voor is. Als je prostaatkanker krijgt is het geen probleem [sic].
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: alles zelf regelen.

Bericht door Anon20180501 »

Sandra-Kim vroeg;
Als het anders kan zonder de nodig psych gesprekken en het briefje en toch legaal bezig zijn hoor ik het graag.
Dat kan dus ook niet, Sandra-Kim. Anders gaat het natuurlijk als je net als zovelen al aan zelfmedicatie begonnen bent. Psychologen zien dat niet graag gebeuren maar kunnen er wel begrip voor opbrengen en om een aantal redenen gaan ze ook niet eisen dat je er mee stopt. Het is zeer waarschijnlijk dat zo'n eis niet zal werken want niemand wil de resultaten tot dan toe teniet doen en ten 2e kan stoppen nare gevolgen hebben, vooral psychologisch. Wel zal er geeist worden dat je regelmatig je bloedwaardes laat meten en bewaken, het liefst door een door hen erkende endocrinoloog.

Het is vaak de lange wachtlijst die mensen aanzet tot zelfmedicatie en vooral dan die waarvoor de diagnostische fase nul of amper toegevoegde waarde zal hebben in hun ogen omdat ze er voor zichzelf al helemaal uit zijn. Allicht komen er terug op hun beslissing tijdens de diagnostische fase maar dan betreft het meestal mensen die nog vol twijfels zaten en dus niet al op eigen houtje hormonen slikte. Comorbide oorzaken die door onszelf niet als oorzaak van onze gendedysfore gevoelens worden gezien zijn dat vaak ook niet maar wel reden om een 2-sporen traject te volgen waarbij naast de genderdysforie de andere stoornis(sen) word(en) behandeld door een derde.

Liefs Daniela
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: alles zelf regelen.

Bericht door finesse »

Vraag: eva noemde "een rechtsgeldig document wat je van de P.I.G kunt krijgen om daarna in Belgie bijv verder te gaan"

hoe heet dat document en ...geldigheidsduur?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: alles zelf regelen.

Bericht door Anon20180501 »

Misschien dat Eva deze bedoelde, finesse.

http://www.ehic.nl/" target="_blank

Ik loop zelf ook bij de P.I.G. en ik heb het met Tanja van Hengel hierover gehad.
Ik weet alleen nog niet of je die wel van de P.I.G. krijgt of dat je die zelf moet
aanvragen????

Liefs Daniéla
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: alles zelf regelen.

Bericht door finesse »

hoi !
dat is een europese gezondheidskaart..die is niet zo moeilijk aan te vragen lijkt mij..ik dacht dat ik een psychisch rapport nodig had van tanja

enfin, ik vraag het wel aan haar via de mail
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: alles zelf regelen.

Bericht door Anon20180501 »

Voor de aanvraag van vergoedingen voor ontharen en de srs heeft Tanja voor mij een dossier samengesteld waarin alle bevindingen en uitslagen van alle betrokken zorgverleners en die van haarzelf zijn opgenomen, finesse. Dat is denk ik de normale gang van zaken.... ???