Vuist!!!

Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vuist!!!

Bericht door Jeste »

Dat is een goed idee, Daniela.
Helemaal omdat je het hebt over een papieren petitie, die volgens mij zichtbaarder is dan een petitie via internet. Het gaat hier om een relatief klein aantal handtekeningen en die maken volgens mij heel wat meer indruk als ze ze daar in Den Haag zwart op wit te zien krijgen. Dat trekt wel de aandacht.

Zou het beter zijn als er over het opstellen van de brief in het verborgen deel van het forum verder wordt geschreven?

Als er mensen zijn die buiten dit voorstel om iets te schrijven hebben; natuurlijk gewoon opsturen naar de Tweede Kamerfracties. Hoe meer hoe beter, schrijf ik nogmaals.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Vuist!!!

Bericht door Anon20180501 »

Op het verborgen deel van het forum? Ik weet niet Jeste, in de minst ideale wereld zou er door 'stille agenten' meegelezen worden en gevoelige info ter voorkennis doorgespeeld worden aan beslissingsbevoegden... We leven niet in een ideale wereld maar hierop acht ik de kans klein. Bovendien, wat zou men er mee moeten?
Ik denk dat de meesten toegang hebben tot het besloten deel maar een aantal dus niet. Als we een brief namens alle forumleden van t-nederland willen opstellen en versturen lijkt het me logisch dat ook iedereen hieraan kan bijdragen, op zijn minst op de hoogte is van de inhoud voordat ze die ondertekenen. Maar mij zal je niet horen mochten velen toch de voorkeur geven aan een verborgen topic.

Hoe werken we toe naar een resultaat waar iedereen zich in kan vinden?

- We moeten in ieder geval zien te voorkomen dat het overzicht teloorgaat door herhaling van 'zetten' lijkt me.
- Degene die uiteindelijk alles op papier zet moet uiteraard een beetje ervaring hebben met het opstellen van dergelijke 'officiele documenten'.
- De volgende stap is de ondertekende papieren agreaties verzamelen, het geheel - inclusief de brief - bundelen en opsturen.
- En we hebben natuurlijk ook een soort van spokesman of delegatie nodig en iemand die eventueel bereid is om als contactpersoon en klankbord namens t-nederland
op te treden.

Bovenstaande zijn wederom wat 'losse flodderideetjes' van mij. Ik hoop wel dat meer leden zich gaan mengen in deze discussie want zoveel zielen zoveel meningen.
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Vuist!!!

Bericht door Gwendolyn »

Goede ideeën, zeker van Daniela. :wship: Ideeën die ik zelf al menig maal zelf overdacht heb, en uitvoerig met andere betrokken personen heb besproken.

het was mij opgevallen, dat in de laatste jaar er erg veel programma's / uitzendingen / krant en blad artikelen zijn geweest met het thema Transseksualiteit, al dan niet onterecht als transgenders betiteld. Alsmede idem over transgenders. Het is / was blijkbaar een interessante onderwerp voor journalisten en programma makers. Hoe kwam / komt dat? Is het nog steeds zo? Wie zit daar mogelijk achter?

Wij als belang hebbende zouden moeten mee kunnen rijden met die aandacht, maar hoe? Als we mee konden rijden, zouden we ook in samenwerking met de makers / planners ook duidelijk publiekelijk onze problemen openbaren, dan met name voor diegene die 24/7 in een ander dan geboren geslacht moeten leven. Ik zeg moeten, want met "willen" suggereer je dat er een keuze is. En voor een keuze is niemand bereid daar gelden voor beschikbaar te stellen.

Crisis? Geen excuus. Dat zou doorgetrokken worden naar de periodes waarin er zgn geen crisis meer is. De vraag of men ons wel of niet wil helpen, met alles wat er bij komt kijken, moet met een ja of nee beantwoord worden. En zeker niet zoals nu, ja, maar....

Men zal zeggen, voor de transseksuelen, dat de SRS betaald wordt. Maar dat wij daar alleen mee niet klaar zijn hoor je niemand verder over. Het is zo bekrompen, dat de bedenker van het DBC de weg opende om het noodzakelijke genitale ontharing er in op te nemen, wat nog anno 2013-01-20 een ellendige probleem op zich is. De noodzaak daarvan zou vast gelegd moeten worden, echter buiten het DBC om, gewoon uit het basis verzekering, bij elke gecontracteerde huid therapeut. Met onmiddellijke ingang na het groene licht.

Het privatiseren van het zorg stelsel heeft niet geleid tot gunstige markt werking. Het heeft juist de deur open gezet om er mee aan de haal te gaan. Allemaal ten nadele van zovelen, waar onder de zeer behoeftige en afhankelijke transseksueel.

Ik ben al enkele maanden bezig om mijn vraag over de verantwoording van de destijds minister Hoogervorst boven water te krijgen, in kunnen zien, met betrekking tot het stop zetten van de bvg voor trans vrouwen. Buiten een antwoord dat betrekking had over de huidige situatie word ik van het kastje naar de muur gestuurd, en maak ik dan wederom regelmatig een email of telefonisch contact met het rijks voorlichting dienst met mijn beklag. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Er speelt inderdaad iets in T wereld, zeker voor diegene die vergoede prestaties zonder meer Moeten hebben, de transseksueel* , die als die nog niet de nog gegunde vergoedingen heeft genoten, zich uit angst stil houdt, met de vrees dat ook die gekort of gestopt worden.

Ieder in het parlement die ook maar iets met de zorg te maken heeft, weet van de trans problemen. Onze recht op behandelingen, dan wel het volle 100% pakket, behoeven we niet NOG voor de duizendste keer aan te kaarten. Men is gewoon aan het discrimineren, zoals altijd. Er zal een verantwoordelijke minister moeten opstaan en met een vuist op tafel onze belangen tot uitvoer afdwingen. Hoe dat voor elkaar te krijgen met een kabinet zonder ruggengraat is echter de vraag.

* ( op het moment wordt de vraag van transgenderisten die niet een volledige fysieke transitie aan willen voor bv gelaat ontharing, bvg, bij mijn weten niet erkend )( Dat m.i. grotendeels of geheel ivm ontoereikend financiën. Of er überhaupt een uitspraak vast ligt dat "men" de problematiek van de genderist erkent, maar helaas financieel gebonden is en daarom niet kan over gaan tot te vergoeden prestaties blijft de vraag. ) Zelfs de groep die het meest urgent een volledige hulp pakket nodig heeft wordt bekort.

But what's new? :fpalm:

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vuist!!!

Bericht door Jeste »

Daar heb je al een paar punten. Voor ons niet nieuw, maar wel goed als politice dit weer eens onder de ogen krijgen.
Al een tijdje ben ik bezig om op een digitaal "kladblaadje" wat dingetjes te verzamelen, die ik hier en daar tegenkom, m.b.t. zaken die niet goed gaan in de zorgverlening voor mensen met genderdysforie. Die punten zullen natuurlijk niet onbekend zijn voor jullie.
Van niet al die punten heb ik kunnen achterhalen of dit echt zo is, of dat het vermoedens zijn. Van een aantal punten is het wel helemaal duidelijk. Die zaken heb ik dan ook in de brieven gezet die ik heb gestuurd naar de diverse Tweede Kamerfracties. Zoals het "monopolie" van het VUmc en UMCG, de wachtlijsten, maar ook dat bezuinigen op de zorg niet écht bezuinigen is. Het zal vaak leiden tot een verschuiving van de uitgaven. Bijvoorbeeld het schrappen van vergoedingen voor het aanpassen van secundaire geslachtskenmerken. Minder zorguitgaven, maar wel meer uitgaven aan werkloosheids- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, omdat wie zich deze aanpassingen niet kan veroorloven niet lekker in zijn of haar vel zit en daardoor niet goed kan functioneren.

Dat kladblaadje staat hier
Openen met het wachtwoord dM2p1M
Dat om te voorkomen dat het document door zoekmachines wordt gevonden, omdat ik dus niet met zekerheid kan zeggen of alle punten helemaal juist zijn.

Ook ik sluit me natuurlijk aan bij wat Daniela schreef: "Ik hoop wel dat meer leden zich gaan mengen in deze discussie want zoveel zielen zoveel meningen."
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Vuist!!!

Bericht door Gwendolyn »

ik blijf deze draad volgen op de voet, en wil er aan bijdragen zo goed als ik dat kan. Helaas verval ik vaak in herhaling, louter omdat de vraagstukken door anderen opgerakeld worden, en de feiten helaas niet ondertussen ten gunste zijn veranderd.

Er is voldoende bewustzijn over hoe het met de groep transgenders zit, en wat er moet gebeuren, maar te weinig mensen in functie die bereid zijn "hun mannetje te staan", voor een groep zoals wij ( want er zijn meer "groepen die soort gelijke problematiek" die hinder er van vinden ). Reken maar, dat het behoud van eigen baan ook een rol speelt bij het wel weten, maar niet tot handelen overgaan van mensen in functie, maar ook een vorm van minachting voor ons. :| :twisted: :fpalm:

Wij behoeven dus niet NOG maal uit te leggen hoe het wiel werkt, maar mensen vinden die bereid zijn achter de transgender te staan, en zich hard daar voor te maken.

Een strijd vaardige Gwendolyn,

Leaver dea as slaef :twisted:
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Vuist!!!

Bericht door Anon20180501 »

Men valt inderdaad al snel in herhaling, Gwendolyn. ;)

Ik heb Jeste's 'kladje' gelezen en dat verhaalt over veel zaken die voor verbetering in aanmerking komen en die de aandacht verdienen van de heren executeurs des vaderlands. Dat 'kladje' van Jeste lijkt me dan ook een basis van waar we naartoe willen, uiteraard aan te vullen tot een geheel wat ieders goedkeuring verdraagt.
De laatste tijd is er inderdaad veel aandacht voor onze minderheidsgroep en hierop aanhaken met wat er voor ons ook nog toe doet is als het ijzer smeden wanneer de kou er vanaf is. Niets te vroeg en net niet te laat.
Wat me wel opviel van al die aandacht die er nu voor ons was/is, is dat het welliswaar zeer belangrijke aspecten aansnijdt - zoals het vereenvoudigen van registratie in het gba het vervallen van de sterilisatie-eis, discriminatie in het algemeen en bij het solliciteren in het bijzonder - maar voorbij gegaan wordt aan de problematiek rond het beleid en de uitvoering van de diagnostiek en behandeling. (uitgezonderd 1 zijsprongetje naar het probleem rond de invloed van comorbide stoornissen op de diagnostiek) Hierover - beleid en uitvoering - heeft Jeste al een aantal voorbeelden opgenomen en daar wil ik graag ook 2 suggesties aan toevoegen...

Ten eerste moet de zeggenschap en beslissingsbevoegdheid van de zorgverzekeraars serieus ingeperkt worden. Ze hebben dan wel theoretisch gezien geen inspraak, de praktijk wijst op het tegendeel.
Ten tweede, normale medische zorg en de geestelijke gezondheidszorg in het algemeen, maar om onze hand niet te overspelen houden we het maar bij de transgenderzorg in het bijzonder moet losgekoppeld worden van het winstoogmerk dat eigen is aan de marktwerking in de zorg en gekenmerkt wordt door hardheidsclausules aangaande het wederkerigheidsbeginsel en het economisch rendament als onderdeel van het streefdoel van de behandelingen. Hiermee moet dus zorgvuldiger en terughoudender mee omgesprongen worden, zeg maar toepassen naar gelang de capaciteiten en mogelijkheden van het lijdend voorwerp.

wellicht is het een kwestie van veel betrokkenheid op ons forum bij dit initiatief (wellicht kunnen we ook nog iets organiseren met andere fora???) en doorzettingsvermogen om het deze keer wel tot een goed einde te brengen. De tijd zal het leren. Gwendolyn.

Liefs Daniela
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Vuist!!!

Bericht door Gwendolyn »

Daniela, ;) :D :D :wship:

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vuist!!!

Bericht door Jeste »

Mooi geformuleerd, Daniela, over de zeggenschap en beslissingsbevoegdheid van de zorgverzekeraars.

Wel jammer dat er verder niet meer is gereageerd op dit topic. Dat kan ik wel een beetje begrijpen, want voor veel mensen met genderdysforie is het dagelijks leven al behoorlijk lastig, lijkt mij. Toch is het wel belangrijk om de problemen waar we mee te maken hebben goed kenbaar te maken bij onze volksvertegenwoordigers.

Binnenkort ga ik weer naar de Transgender Nijmegen-borrel. Dan zal ik het ook eens over dit initiatief hebben met de mensen die ik daar tegenkom.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Vuist!!!

Bericht door Anon20180501 »

Wel jammer dat er verder niet meer is gereageerd op dit topic. Dat kan ik wel een beetje begrijpen, want voor veel mensen met genderdysforie is het dagelijks leven al behoorlijk lastig, lijkt mij. Toch is het wel belangrijk om de problemen waar we mee te maken hebben goed kenbaar te maken bij onze volksvertegenwoordigers.
Het dagelijks leven zal zeker een rol spelen Jeste, en in welke fase van het gehele traject van bewustwording t/m srs en daarna men zit zal ook bijdragen aan de belangstelling. Er zijn er die nog niets te melden hebben, niets te melden hebben omdat het gelukkig voorkomt dat het soms ook wel zonder al te veel tegenslag blijkt te kunnen, sommige zullen er vanaf willen zijn en de angst dat men zich in eigen vingers snijdt is ook terecht want reeel. Allemaal heel begrijpelijk en vaak zijn het tegenwoordig juist dit soort verschillen in ontwikkeling en successtory's die vele collectieve initiatieven de das om doen.
Ik ben van de oudere generatie en dat houdt haast automatisch in dat ik de waarde van gedeelde smart in een collectief jasje hoog inschat maar door de steeds verder 'escalerende' individualisering door het zelfredzaamheids-beleid en de wisselende succesen die daarin geboekt worden zijn we steeds verder uit elkaar gedreven. Dit is niemand te verwijten, slechts een weerspiegeling van de tijd waarin we leven.
Fora zoals het onze kan je zien als plaatsvervangende verbondenheid maar het is en blijft voor de meesten wel een digitale 'vriendenclub'. De waarde ervan is tegelijk reeel als relatief te noemen. Aan de toegevoegde waarde valt niet te twijfelen maar uit de som der leden valt nog meer winst te behalen dan het nu oplevert.

Met jou hoop ik op meer belangstelling en succes met 'lobbyen' in Nijmegen.

Liefs Daniela
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Vuist!!!

Bericht door Anon20180501 »

En nog gefeliciteerd met je verjaardag, Jeste.
(zag het net pas :oops: )