Transzorg in België voor beginners

Psychologen en procedures
Anon210210
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2017, 13:31
Gender: Trans MtF

Transzorg in België voor beginners

Bericht door Anon210210 »

Holy smokes, alweer een tijdje geleden dat ik hier was - mede door mijn verhuizing van NL naar BE - een hoop veranderingen los van mijn persoonlijke veranderingen. Maar goed, laten we zeggen dat het ondanks alles goed gaat ;)

Gezien ik druk ben met de knoop transitie opties te overwegen en knopen door te hakken hoe ik mijn transitie wil gaan doen, ben ik benieuwd wie hier ervaring heeft met de transzorg in Belgie? In Nederland wijzen alle pijlen naar VU en UMCG, maar hoe zit het precies in Belgie?

Over mijn situatie; ik krijg al een tijd goede psychologische hulp, maar wil mij nu graag verder verdiepen in met name HRT. Wat is een goed startpunt in Belgie? Maakt mij niet zozeer uit gezien ik centraal zit in Belgie. Hoe zit het hier trouwens met wachtlijsten? VU lijkt me zo een gebed zonder einde als de wachttijden op hun site zie...

Mijn excuses als er al andere topics over dit onderwerp zijn, maar ik vond het maar moeilijk te vinden.

Many thanks :-)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door Anon20190501 »

ik heb zelf het traject in BE afgelegd tot en met de start van de HRT en heb niks te klagen.
In januari 2016 heb ik via email contact opgenomen met UZ Leuven Gasthuisberg (afdeling CEKKS). https://www.uzleuven.be/nl/genderdysforie

Enkele weken later kon ik al terecht voor mijn eerste afspraak bij psychologe Hilde Toelen. Omzeggens géén wachttijden dus. Toendertijd.

Belangrijk om weten is dat het UZ Leuven geen SRS uitvoert. Ze bezorgen je wel de nodige documenten waarmee je eventueel terecht kan in Gent.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door Emma »

Het Transgender Infopunt (http://transgenderinfo.be) heeft mooie informatie. Bijvoorbeeld http://transgenderinfo.be/l/zorgaanbod/.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door Fay »

Ook in belgie wachtijden, heb 7 maanden gewacht op een intake,komen nu 3 maanden bij, chirurg spreek ik pas in oktober, zijn we anderhalf jaar verder in totaal, uz gent

Fay
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 12 mar 2018, 23:27 Enkele weken later kon ik al terecht voor mijn eerste afspraak bij psychologe Hilde Toelen. Omzeggens géén wachttijden dus. Toendertijd.
Zomer 2017 ook nog geen wachttijden. UZLeuevn is iet zo bekend als Gent of Brussel & Hilde is en zeer lief mens
Sigrid schreef: 12 mar 2018, 23:27 Belangrijk om weten is dat het UZ Leuven geen SRS uitvoert. Ze bezorgen je wel de nodige documenten waarmee je eventueel terecht kan in Gent.
Wat voor Belgische transgenders een complicatie is, dat er vooralsnog geen enkele mogelijkheid lijkt te bestaan om een geslachtsbevestigende chirurgie in het buitenland door de verzekering geaccepteerd te krijgen.

Dus met Dr. Monstrey in Gent als enige chirurg in Belgie is het niet vreemd dat er een wachtlijst is.

Los daarvan, zoals je op het transgender infopunt kan zien, er zijn veel zorg aanbieders buiten de grote ziekenhuizen en daar is geen wachttijd
(ze werken wel volgens het mutual consent model, dus als je perse een "traject" wil moet je wel naar de ziekenhuizen)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 13 mar 2018, 12:54 Wat voor Belgische transgenders een complicatie is, dat er vooralsnog geen enkele mogelijkheid lijkt te bestaan om een geslachtsbevestigende chirurgie in het buitenland door de verzekering geaccepteerd te krijgen.
Dat hangt er maar vanaf. Een tijdje geleden schreef iemand op dit forum iets in de strekking van "als je je lichaam niet belangrijk genoeg vindt om er zelf in te investeren..."
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 13 mar 2018, 15:23 Dat hangt er maar vanaf. Een tijdje geleden schreef iemand op dit forum iets in de strekking van "als je je lichaam niet belangrijk genoeg vindt om er zelf in te investeren..."
Ik heb al antwoord van de mutualiteiten in deze context. Nee, het standpunt van de mutualiteiten hangt hier niet van af. Indien je als transgender in Belgie naar het buitenland gaat in welke vorm dan ook, dan ga je volledig onverzekerd, zonder uitzonderingen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door Anon20190501 »

<offtopic vwb startpost>

@janine2363: Bij herlezen zie ik dat mijn reactie onduidelijk was. Excuus daarvoor. Ik refereerde uitsluitend naar het stukje "een complicatie is". Afhankelijk van je financiële mogelijkheden en prioriteiten hoeft de niet-terugbetaling geen complicatie te zijn. Voor veel jongere mensen is het ongetwijfeld problematischer. Toen ik er eenmaal achter kwam dat ik voor een mogelijkerwijs erg duur proces stond, heb ik onmiddellijk mijn persoonlijk financieel MTP en LTP grondig bijgestuurd (dat bootje waar ik al decennia van droomde komt er dus hoogstwaarschijnlijk niet). Ik ga er namelijk altijd en zonder uitzondering vanuit dat ik voor geen eurocent op de overheid kan rekenen voor vergoeding van medische zorg en later bijvoorbeeld evenmin voor mijn "AOW" en pensioen. Mijn uitgangspunt qua financiën is altijd dat ik alleen op mezelf kan rekenen. Komt er na mijn 65e (67e, 70e ?) toch een overheidsaalmoes mijn kant op, zoveel te beter. Een half leven LBYM (*) heeft er dus voor gezorgd dat ik niet wakker lig van de impact van een eventuele SRS en andere ingrepen op mijn portemonnee.

(*) http://www.frugalitymagazine.com/living ... ide-76841/
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 13 mar 2018, 17:31 Ik ga er namelijk altijd en zonder uitzondering vanuit dat ik voor geen eurocent op de overheid kan rekenen voor vergoeding van medische zorg en later bijvoorbeeld evenmin voor mijn "AOW" en pensioen.
:-) Ik ook. Maar in het geval van een verzekering in een sociaal land, stoor ik mij aan de ethische kant van het verhaal.

Er zijn twee keuzes: Of je bent verzekerd, maar hebt geen inspraak wat er met je lichaam gedaan wordt (in Belgie en Nederland is er maar een chirurgie: Penile inversion). Of je hebt wel inspraak over je lichaam en je bent niet verzekerd (maar dus ook niet voor complicaties en andere risico's, dus: "totaal aan je lot overgelaten"). Dit terwijl het basis principe van een universele zorg verzekering is dat je mensen juist niet aan hun lot overlaat.

Omdat de meest voorkomende complicaties voor de verschillende methoden wel overeenkomen, dus dat dat geen reden is om een bepaalde chirurgie af te wijzen, zou een "redelijke oplossing" de Nederlandse zijn: De notie van een restitutie polis en dat je als zorgzoekende zelf de "excessieve" kosten draagt, of een equivalente overeenkomst, dus de verzekeraar geeft zoals in Nederland een machtiging met een limiet bedrag. Volkomen redelijk overigens.

Maar in Belgie bestaat dit dus niet en dat is dus eigenlijk onnodig. Kijk nederland is zo slecht nog niet, al is in Nederland dan wel weer het probleem van willekeur en het eindeloos moeten zeuren met de verzekeraar ;-)

Als je daarbij opteld, dat je in Europa met vrijheid van verkeer en goederen (maar dus niet verzekeringen ...) je in een ander land kan gaan wonen of werken en daardoor wel toegang kan krijgen tot een betere verzekering (Nederland) of alternatieve methode (Duitsland), dan is het nog onredelijker (maar wel begrijpelijk, alle landen in Europa houden krampachtig vast aan hun regeltjes)

Mij is het in ieder geval nog niet gelukt om een deuk(je) in het Belgische systeem te krijgen. Blijf wel proberen natuurlijk, maar het ziet er niet zo rooskleurig uit.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transzorg in België voor beginners

Bericht door Anon20190501 »

<ontopic>

@FlyLynn: ben je ook op zoek naar logopedie?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Plaats reactie