Waar moet ik heen?

Psychologen en procedures
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Jas »

Ylse schreef: 04 dec 2018, 21:44
Eros schreef: 04 dec 2018, 18:37 Okay, even een soortgelijke vraag...
Ik sta nu op de wachtlijst staat, maar door de veranderende tijden weet ik dus niet of ik uberhaupt in 2019 al terecht kan. Voor mij is dus het geval dat ik misschien pas in de laatste maanden van 2019 aan de beurt zou komen voor mijn intake, dus nog geen hormonen of operaties of wat dan ook. Ik zit nu nog op een naturapolis, maar als ik dus nog geen echt goed overzicht heb over wat ik in 2019 kan verwachten qua dit alles, is het dan nu al wijs om voor 2019 een restitutiepolis af te sluiten? De kosten voor eventuele psychologen zouden toch van mijn eigen risico/bijdrage afgaan, volgens mij, dus dat zou dan toch niet uit moeten maken?
Als je het kan betalen zou ik voor die restitutiepolis gaan. Het zal iets duurder zijn in premie maar je kan er wellicht een hoop ellende mee voorkomen.
Ik zou denk ik pas in 2020 een restitutiepolis willen, aangezien Stepwork in het eerste jaar nog geen eigen bijdrage rekent. Eigen risico ben je hoe dan ook kwijt, dat staat los van je polis. Maar goed, het was ook mijn vraag, hopelijk komen er nog meer antwoorden!
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Jas »

Irene_de_Vreede schreef: 04 dec 2018, 20:56
Jas schreef: 03 dec 2018, 23:30
Irene_de_Vreede schreef: 03 dec 2018, 22:16 De PII is failliet gegaan, waardoor alle patiënten (waaronder ikzelf) op zoek moesten naar iets anders.

Overigens zijn er hier op het forum wel mensen die ervaring hebben (gehad) met de Vaart. Ik heb nooit iets negatiefs gehoord.
Oh dat lijkt me een heel nare situatie voor jou en alle anderen die bij PII zaten!
Bij welke organisatie zit jij nu, als ik vragen mag?
Vraag was bijna verloren gegaan in het strijdgewoel:

Ik zit nog op de intake te wachten bij de VU, die afspraak staat al.

Spannend lijkt me, ben je bijna aan de beurt en kijk je ernaar uit of zie je er ook wel tegen op?
Ik dacht trouwens dat je al in een traject zat! Je ziet er heel knap en behoorlijk vrouwelijk uit op je foto. Ik hoop dat ik dat mag zeggen.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Jas schreef: 04 dec 2018, 21:51
Irene_de_Vreede schreef: 04 dec 2018, 20:56
Jas schreef: 03 dec 2018, 23:30

Oh dat lijkt me een heel nare situatie voor jou en alle anderen die bij PII zaten!
Bij welke organisatie zit jij nu, als ik vragen mag?
Vraag was bijna verloren gegaan in het strijdgewoel:

Ik zit nog op de intake te wachten bij de VU, die afspraak staat al.

Spannend lijkt me, ben je bijna aan de beurt en kijk je ernaar uit of zie je er ook wel tegen op?
Ik dacht trouwens dat je al in een traject zat! Je ziet er heel knap en behoorlijk vrouwelijk uit op je foto. Ik hoop dat ik dat mag zeggen.
Ik ben bijna aan de beurt en ik kijk er nu nog meer naar uit, dan dat ik er tegenop zie.
Dank je wel voor het compliment, zelf zie ik dat niet zo hoor, foto is ook alweer een beetje ouder.
Irene
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Anon20190508 »

Ylse schreef: 04 dec 2018, 21:44
Eros schreef: 04 dec 2018, 18:37 Okay, even een soortgelijke vraag...
Ik sta nu op de wachtlijst staat, maar door de veranderende tijden weet ik dus niet of ik uberhaupt in 2019 al terecht kan. Voor mij is dus het geval dat ik misschien pas in de laatste maanden van 2019 aan de beurt zou komen voor mijn intake, dus nog geen hormonen of operaties of wat dan ook. Ik zit nu nog op een naturapolis, maar als ik dus nog geen echt goed overzicht heb over wat ik in 2019 kan verwachten qua dit alles, is het dan nu al wijs om voor 2019 een restitutiepolis af te sluiten? De kosten voor eventuele psychologen zouden toch van mijn eigen risico/bijdrage afgaan, volgens mij, dus dat zou dan toch niet uit moeten maken?
Als je het kan betalen zou ik voor die restitutiepolis gaan. Het zal iets duurder zijn in premie maar je kan er wellicht een hoop ellende mee voorkomen.
Ellende in de vorm van...
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Emma »

Jas schreef: 04 dec 2018, 18:17 Zorgfraude plegen is niet mijn intentie uiteraard.
Wat ik begrepen heb, is dat Stepwork niet gecontracteerd is en dat er daarom slechts 75% vergoeding mogelijk is vanuit (in dit geval) Menzis. De overige 25% moet ik zelf betalen. Maar Stepwork liet ook weten dat het eerste (lopende) jaar van de behandeling de overige 25% niet voor mijn rekening zal komen, dat hebben zij zo geregeld met de zorgverzekeraar. Stel dat ik in januari op de wachtlijst beland en in juni aan de beurt zou zijn, dan zou ik door die regeling -als ik het goed begrepen heb- van juni t/m december 2018 niks hoeven te betalen. Vanaf 1 januari 2020 zou ik dan wel 25% per behandelmoment moeten betalen.
Die 75% wordt gerekend van het gemiddeld gecontracteerd tarief van Menzis, niet het van het tarief van Stepwork. Het kan zo zijn dat Stepwork dat gemiddelde tarief rekent, maar het kan dus anders zijn: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... nduidelijk.

Overigens heb ik ook wel eens opgevangen dat Stepwork bij een naturapolis wat praktischer te werk gaat, dus gewoon bij de verzekeraar declareert en het deel dat niet vergoed wordt niet bij jou in rekening brengt, op voorwaarde dat je per 1-1 van het nieuwe jaar overstapt op een restitutiepolis.

Qua eigen risico gaat alleen het door de verzekeraar betaalde bedrag daar van af. Eigen bijdragen vallen er niet onder. Daar komt ook nog bij dat dit soort zorg niet per consult, maar per DBC gefactureerd wordt. Zo rekende De Vaart voor mij in één keer voor heel 2015 €2120,99 af op DBC 101004000203 (declaratiecode 10B856). Stel dat je daar 25% van moet betalen, dan ben je met een restitutiepolis toch echt wel flink goedkoper uit.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Ylse »

Eros schreef: 04 dec 2018, 22:48
Ylse schreef: 04 dec 2018, 21:44
Eros schreef: 04 dec 2018, 18:37 Okay, even een soortgelijke vraag...
Ik sta nu op de wachtlijst staat, maar door de veranderende tijden weet ik dus niet of ik uberhaupt in 2019 al terecht kan. Voor mij is dus het geval dat ik misschien pas in de laatste maanden van 2019 aan de beurt zou komen voor mijn intake, dus nog geen hormonen of operaties of wat dan ook. Ik zit nu nog op een naturapolis, maar als ik dus nog geen echt goed overzicht heb over wat ik in 2019 kan verwachten qua dit alles, is het dan nu al wijs om voor 2019 een restitutiepolis af te sluiten? De kosten voor eventuele psychologen zouden toch van mijn eigen risico/bijdrage afgaan, volgens mij, dus dat zou dan toch niet uit moeten maken?
Als je het kan betalen zou ik voor die restitutiepolis gaan. Het zal iets duurder zijn in premie maar je kan er wellicht een hoop ellende mee voorkomen.
Ellende in de vorm van...
Stel nu dat je traject toch sneller, soepeler verloopt dan vooraf door jou bedacht. Dan loop je ergens volgend jaar tegen kosten aan waar je niet op gerekend had. Zeker als je een traject bij Stepwork volgt kan het tijdsframe wel eens anders uitpakken. Daar waar de ene persoon maanden extra nodig heeft kan het bij anderen ineens super snel gaan. Ik lees dat hier af en toe op het forum en trek daar de conclusie uit dat er geen duidelijke trajectduur is.

Voor mijzelf ging het op een gegeven moment zo snel dat het mij bijna duizelde. Ik heb het hele traject in 2½ jaar doorlopen, en dat heeft alleen maar zo lang geduurd omdat ik mijn srs ongeveer ¾ jaar heb uitgesteld wegens drukte op mijn werk. Dat had ik van tevoren echt niet kunnen vermoeden.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Elena »

Als je naar een andere behandelaar dan bij het VU in Amsterdam wil kan je het beste een restitutiepolis nemen. En als je naar Stepwork ga dan heb je vanaf het tweede behandeljaar een restitutiepolis nodig.
Stepwork zit in meerdere plaatsen maar heeft inmiddels ook een langere wachttijd.
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Jas »

Bedankt voor de informatie.
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Vera »

Elena schreef: 10 dec 2018, 20:06 Als je naar een andere behandelaar dan bij het VU in Amsterdam wil kan je het beste een restitutiepolis nemen. En als je naar Stepwork ga dan heb je vanaf het tweede behandeljaar een restitutiepolis nodig.
Stepwork zit in meerdere plaatsen maar heeft inmiddels ook een langere wachttijd.
Ook als je bij het vu zit en toch graag zelf behandelaars wilt kunnen kiezen is een restitutiepolis een aanrader.
Het geeft je gewoonweg meer keuzevrijheid.
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Marijn »

Elena schreef: 10 dec 2018, 20:06 En als je naar Stepwork ga dan heb je vanaf het tweede behandeljaar een restitutiepolis nodig.
Stepwork zit in meerdere plaatsen maar heeft inmiddels ook een langere wachttijd.
En mocht het lukken om al gelijk een restitutiepolis te hebben is dat nog beter, want ze kiezen er anders voor om het eerste jaar minder te declareren. En minder inkomsten betekent minder budget om mensen aan te nemen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie