IFS (Internal Family Systems) iermand ervaring mee?

Psychologen en procedures
Stil_Haas_Kikker
Voornaamwoorden: Zij/haar

IFS (Internal Family Systems) iermand ervaring mee?

Bericht door Stil_Haas_Kikker »

Wie heeft ervaring met IFS?

Ik heb me er sindskort in verdiept. het lijkt een beetje op de archetypen van Carl Jung, al is het niet precies hetzelfde. Iemand anders, die ook psychose heeft gehad, zette mij op dit pad. Ik vind het zelf zeer interessante materie.

Beknopt overzichtje:

IFS (Internal Family Systems) is een psychotherapeutische methode die de menselijke psyche ziet als een "familie van delen" binnen één persoon. Het idee is dat iedereen een kern van "Zelf" (Self) heeft - een stabiele, compassievolle en heldere basis - omringd door verschillende "delen" (subpersoonlijkheden) met elk hun eigen rol, emoties en overtuigingen.

Kernprincipes (beknopt):

Delen (Parts)
Elke persoon heeft delen die verschillende taken hebben:
Managers: Beschermende delen die proberen te voorkomen dat pijnlijke herinneringen of emoties naar boven komen (bijv. perfectionisme, kritiek, controle).
Exiles: Kwetsbare delen die oude pijn, trauma of schaamte dragen (vaak onderdrukt door managers).
Firefighters: Noodhelpers die afleiding zoeken bij crises (bijv. verslaving, zelfdestructief gedrag, overeten).

Het Zelf (Self)
De gezonde kern in iedereen: een staat van kalmte, nieuwsgierigheid, compassie en helderheid.
IFS streeft naar leiderschap van het Zelf over de delen, in plaats van dat delen elkaar of het individu overheersen.

Doel van IFS
Herstellen van harmonie tussen de delen door:
Kwetsbare delen (exiles) te helen (met steun van het Zelf).
Beschermende delen (managers/firefighters) te ontlasten (ze hoeven niet meer te vechten).
Het Zelf als leider te laten functioneren.

Toepassing:

Gebruikt bij trauma, angst, depressie, verslavingen en persoonlijke groei.
Zelftoepassing is mogelijk via meditatie of reflectie (bijv. "Welk deel van mij voelt nu boos/angstig?").
Therapeutisch: Een IFS-therapeut helpt cliënten om delen te begrijpen en te harmoniseren.

Voorbeeld:

Stel, je hebt een perfectionistisch deel (manager) dat je altijd onder druk zet. IFS zou je helpen om:

Dat deel te herkennen ("Dit deel wil me beschermen tegen falen").
Het te vragen wat het nodig heeft (bijv. erkenning in plaats van kritiek).
Het Zelf als compassievolle leider te laten sturen.

Kortom: IFS is een systemische benadering die je helpt om innerlijke conflicten te begrijpen en te helen door je psyche te zien als een samenwerkend "gezin" met een gedeelde kern.