Schizofrenie & psychosen

Psychologen en procedures
Stil_Haas_Kikker
Voornaamwoorden: Zij/haar

Schizofrenie & psychosen

Bericht door Stil_Haas_Kikker »

Naast de genderdysforie, kamp ik ook met "schizofrenie" en bijbehorende psychosen. Ben nu 49 jaar jong, maar al sinds mijn jeugd heb ik hier last van. Zo rond mijn 18e ging ik dissocieren en had ik psychosen, zonder dat ik het wist. Was niet erg veel over bekend toen. Ik ben pas in 2022 gediagnosticeerd met schizofrenie. Hier gebruik ik (af en toe) medicatie voor, abilify. Voorheen kreeg ik injecties, nu krijg ik pillen.

Ik neem het niet graag omdat ik dan zo zwaar vermoeid raak, en vele symptomen heb, waarvan de ergste: vrijwel de gehele dag in bed. Lichtschuw, en nauwelijks buitenkomen. Activeren doet het niet...

Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieve routes...

Zo kwam ik IFS tegen, internal family systems. Een psychologische benadering die doet denken aan Carl Jung. Hier spreekt men over interne delen, afzonderlijk van de kern-zelve. Verschil is: ik hoor ze tegen me praten, letterlijk hoor ik stemmen. De gehele dag.

In het kort: in 2009 begonnen met transitie, in 2014 geopereerd SRS, in 2017 FFS gehad.

En zo rond 2020 kwam ik in diepe psychosen...

In 2022 heb ik de diagnose schizofrenie gehad, na zoveel jaar... echt diep triest. Maar ja...

Ben nu een beetje aan het opkrabelen uit deze schizofrene hell, waarbij de horror film Hellraiser een lachertje is in vergelijking, met deze psychosen die bij mij soms meer dan 6 maanden achtereen kunnen duren. Laatste tijd geen psychose meer gehad, dus het gaat nu even goed.

Maar ik blijf waakzaam. Elk moment kan het gebeuren... dat je ineens in een wereld of dimensie zit waarbij je alle controle lijkt te verliezen, en niks meer zeker is. Zelfs eten kan een nachtmerrie zijn met hallucinaties...

Wat mij wel heeft geholpen? niet de medicatie. Sorry, is gewoon zo. Maar natuurlijke kruidenthee, en een paar medicinale jointjes. Geloof het of niet. Hoeft ook niet, als het maar voor mij werkt. Zo ben ik af en toe bezig met kruiden, planten en dat soort dingen. Ben een soort natuur-heksje geworden. De natuur biedt altijd een oplossing... maar dat is een oud geheim.

Als je interesse hebt of ook een psychische aandoening hebt, dan lees ik het graag.
Klein_Dolfijn_Rivier
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Re: Schizofrenie & psychosen

Bericht door Klein_Dolfijn_Rivier »

Volgens mij gaan veel zorgverleners er nog steeds vanuit dat er standaardoplossingen zijn. Oplossingen kunnen echter van persoon tot persoon verschillen.
Als je tegen jouw zorgverlener vertelt dat middelen die direct uit de natuur komen goed werken, dan kan het wel eens zo zijn dat daar negatief op gereageerd wordt. En dat terwijl de voorgeschreven medicijnen nare bijwerkingen hebben. Je schreef over extreme vermoeidheid met in blijven liggen als gevolg.

Heb je wel eens thee met het kruid alsem geprobeerd?
Stil_Haas_Kikker
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Stil_Haas_Kikker »

Klein_Dolfijn_Rivier schreef: 20 jul 2026, 04:30 Heb je wel eens thee met het kruid alsem geprobeerd?
Zeer zeker, een van mijn favourieten. :) Hartgespan (motherwort), ook zoiets geweldigs as medicinale thee, mits juist gerespecteerd.

Het klopt wat je zegt, ik praat er ook niet over met hulpverleners... het is een prive kwestie. Ik verwacht, zoals je al voorspelde, dat er vast niet altijd positief op gereageerd gaat worden.
Klein_Dolfijn_Rivier
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Klein_Dolfijn_Rivier »

Goedbedoeld denken veel zorgverleners dat het goed is voor mensen met afwijkend gedrag om normaal te worden. Met normaal bedoel ik dan zoals de grote groep zogenaamd gelukkige mensen.
Daardoor gaan mensen die psychisch afwijken zich echter geforceerd naar het gewenste model vormen. Dat zorgt juist voor allerlei onderliggende spanningen, waardoor het helemaal geen structurele oplossing is. Beter is het om degene die afwijkt om te laten gaan met die afwijkingen. Daar zouden zorgverleners juist veel meer bij kunnen helpen. Tegelijkertijd mag er veel meer begrip gekweekt worden voor gedrag dat afwijkt van het grote grijze gemiddelde.
Dat is echter moeilijk, want het zit heel erg diep in de emotie van veel mensen dat men graag andere mensen ziet die ongeveer hetzelfde gedrag vertonen; mensen die synchroon met elkaar lopen. Eigenlijk wel vreemd, want rationeel gezien kunnen wij mensen er best mee omgaan dat we verschillend van elkaar zijn. De intelligentie van de mensheid is daarvoor inmiddels wel genoeg doorontwikkeld. Toch blijven velen vastzitten in ingesleten patronen.

Wellicht schrijf ik later nog wat meer. Ook over mijn eigen situatie. Daar neem ik dan wat meer tijd voor.
Nu zijn er andere dingen te doen. Om te beginnen nog even de tuin in, om eventueel slakken weg te halen van de groente die daar groeit. Misschien ook van de alsem. Zelfs die bittere blaadjes eten de slakken soms op. Gelukkig zijn het grote planten en binnenkort start de bloei, waarna de bloemetjes geoogst kunnen worden.