Comorbiditeit bij genderdysforie

Psychologen en procedures
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Ender »

In mijn familie komt depressie regelmatig voor, denk dat ik dan ook genetisch aanleg heb voor depressies. Maar voor zover ik weet ben ik wel de enige met GD :D
Wel stelde mijn psych mij eens de vraag, toen ik depressief was, of het had uitgemaakt als ik als jongen was geboren... toen had ik de gedachte van "man, dat zou alles zo veel makkelijker hebben gemaakt".. niet zo zeer omdat ik denk dat mannen makkelijker met depressies omgaan, maar dan zouden bepaalde dingen gewoon kloppen en correct zijn in mijn leven, dan had ik zo'n deel van mijn lijden (om het zo maar ff te noemen) niet hoeven te ervaren, dus in die zin is er misschien wel een link.
De cPTSS komt echt van langdurige trauma's en ik zie er zo 1 2 3 niet de link naar mijn GD.

Wat wel grappig is, is dat de meeste psychologen met wie ik gesprekken had, in eerste instantie denken dat ik autistisch ben, maar dat komt meer omdat ik zo enorm gesloten ben en niks toon op mijn gezicht :P
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Alexandra »

Omgekeerd lijkt die trend niet op te gaan: er zijn meer mensen met autisme die geen transgender zijn, dan trangenders met autisme. Je kunt ook de vraag stellen, als ik geen transgender was, had ik dan wel autisme? grote kans. Kinderen met ADHD lijken eerder last te hebben van dyslexie, maar zou die dyslexie er ook zijn zonder de ADHD? je weet het niet...

Dus met comorbiditeit denk ik eerder aan symptomen die een bepaalde hersendisfunctie delen in plaats van veroorzaken: psychose, depressie, borderline, schizofrenie, PTSD hebben namelijk allemaal één ding gemeen: een kleinere amygdala.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Natuurlijk zijn er meer mensen met autisme die géén transgender zijn. Logisch ook, omdat er überhaupt een heleboel meer mensen zijn die geen genderdysforie hebben. Dat zou betekenen dat je ook kunt zeggen dat er een heleboel mensen zijn die kanker krijgen en niet roken, en dat roken dus geen kanker veroorzaakt--wat ook niet waar is.

Maar m.i. lijkt het wel alsof een heleboel mensen hier op het forum een aan het autisme verwante stoornis hebben, en dan is er ook nog een groter dan normaal (dus onder mensen zonder GD) deel bij wie autisme wordt/werd vermoed. Dat lijkt mij toch wel een reden tot nadenken... En dan is het dus inderdaad de vraag of het autisme gelinkt is aan de GD of juist niet. Zoals ik het zie kan het prima zijn dat het dus kan betekenen dat de GD en de autismespectrumstoornis in hetzelfde stadium van ontwikkeling van de foetus ontstaan.

Borderline/depressie/PTSD etc. zijn daarbij stoornissen die niet alleen aangeboren zijn, maar het zogenoemde nature vs nurture dilemma kennen. Bij autisme is dat inmiddels uitgesloten: daar word je mee geboren, en daar moet je je leven aan aanpassen want het gaat ook nooit weer weg. Mensen met alle bovengenoemde stoornissen door jou (in de kleinere amygdala) daarentegen hebben een zekere kwetsbaarheid, en afhangende van waar zij tegen aan lopen in het leven krijgen ze ergens wel of niet last van.

Borderline en PTSD zijn daarbij de grootste vraagtekens. Niemand met borderline heeft een vlekkeloze geschiedenis, anders was de borderline namelijk niet ontstaan. Vaak speelt de familiesituatie mee--slechte copingmechanismen worden overgedragen van ouder op kind, waardoor het lijkt alsof borderline erfelijk is terwijl enkel de kwetsbaarheid erfelijk is en de situatie het er dus naar maakt dat het kind dezelfde foutieve copingmechanismen overneemt van de ouder. Tegenwoordig wordt daarom binnen therapie o.a. het maken van een genogram toegepast, waardoor de oorzaken voor dit gedrag te vinden zijn.

Dat geldt in zekere zin dus ook voor PTSD: dat zijn mensen die er wel aanleg voor hadden, maar in een dusdanig stressvolle/traumatische gebeurtenis/situatie terecht zijn gekomen waardoor ze deze klachten hebben ontwikkeld. Het is dus als het ware gelinkt aan gebeurtenissen in het verleden, en minder aan de hersenontwikkeling in utero.

EDIT: Ik heb CSID nagezocht en kan er geen artikelen over vinden naast het gelinkte artikel (dat in ieder geval een secundarie en wellicht tertiare bron is, ik zou graag een wetenschappelijk artikel zijn dat iets verder gaat dan een hypothese). Maar het zou me inderdaad niet verbazen dat iemand met GD zich atypisch gedraagt, en dat dat gedrag vanwege de kenmerken onder autisme wordt geschaald. Ook met internaliserende borderline gebeurt dit (o.a. vanwege het zwart/wit denken, de emotie-expressie en emotie-regulatie en in sommige gevallen de gevoeligheid voor prikkels die zowel bij autismespectrumstoornis alsmede bij langer durende depressies voor kan komen).

Mijn enige vraagtekens staan dan bij de kwestie waarbij een autismespectrumstoornis alleen mag worden vastgesteld wanneer een kind er in de vroege jeugd (dus vanaf een jaar of 2-3) al last van heeft, en op zo'n moment is een kind zich nog niet echt bewust van de eigen genderrol en lijkt het me dus sterk dat het vanuit genderdysforie veroorzaakt wordt. Ook in het CSID artikel kan ik daar niet een goed antwoord op vinden en lijkt het een proces van meerdere jaren te beslaan, en dat het met name over volwassenen die als volwassene de diagnose autisme en GD hebben ontvangen gaat. (Bij mij is dat vaststellen destijds wel verkeerd gegaan, dus dat zou een van de kriteria moeten zijn mbt kijken welke mensen met een ASS diagnose zouden afvallen en meer baat hebben bij andere therapieën/begeleiding).
meerdere zakken met zaagsel
Merp
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:33
Gender: Anders

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Merp »

Ik heb net even snel google scholar gescanned (de wetenschappelijke artikels die niet toegankelijk zijn zijn dan weer te krijgen via sci-hub.cc) en er is wel wat onderzoek naar gedaan. Voorbeelden:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 9904005951
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 426.x/full

Maar zoals gezegd is misschien niet waar jullie naar zochten, was een hele snelle scan...
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Mr.X »

Correlation is not causation. Vooral dat eerste artikel (ook maar 31 patienten daar, dat is gewoon niet veel) keek gewoon naar GID en cormobiteit, vond een correlatie en voila, conclusie. Zo werkt het niet. Wie weet hebben die 31 patienten toevallig GID gemeen, maar is de driving factor van cormorbiteit iets anders wat ze ook gemeen hebben .
Bovendien kan het best zo zijn dat het lijkt dat GID mensen meer cormorbiteit hebben. Maar dit kan gewoon voortkomen uit de hogere detectie bij GID mensen. Ze kloppen immers bij psychologen aan, en dan kan er meer naar boven komen dan GID, terwijl ze zonder GID wellicht geen hulp hadden gezocht.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik Nate z'n gevoel deel. Veel mensen hier lijken een vorm van autisme oid dergelijks te hebben. Maar dat kan ook zijn dat een forum juist dat soort mensen aantrekt. Dus tjah, I'm not convinced yet!
Merp
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:33
Gender: Anders

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Merp »

Ik zei verder niets over de inhoud, gaf alleen twee voorbeelden uit een google scholar search die dus wel degelijk laat zien dat er zowel oude als nieuwere studies hiernaar zijn.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Ik weet dat er een aantal studies zijn, had zelf ook al eens rond gekeken ;) Maar omdat ik geen student ben heb ik geen toegang tot meer informatie dan de omschrijving en zoals X al aangeeft is het bestaande onderzoek niet toereikend genoeg om echt een conclusie te trekken.

Omdat iedereen hier op het forum wel bekend is met GD en ik zo mijn eigen observatie heb gedaan tov de hoeveelheid mensen hier die naast GD gediagnosticeerd zijn met andere labeltjes leek het me wel een interessant punt van discussie.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Anon20190501 »

Nate_0 schreef:Maar omdat ik geen student ben heb ik geen toegang tot meer informatie dan de omschrijving
Natuurlijk wel: https://en.wikipedia.org/wiki/Sci-Hub
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Ik zal even kijken of de betreffende onderzoeken daar ook te vinden zijn ... was niet op de hoogste van die site, bedankt voor de tip!
meerdere zakken met zaagsel
Merp
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:33
Gender: Anders

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Merp »

Daarom noemde ik die site ook.
Plaats reactie