Nieuwe chat! Zie dit topic.

Comorbiditeit bij genderdysforie

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Vanuit pure nieuwschierigheid...

Ik vroeg me af of er mensen zijn die (toegang tot) bronnen/onderzoeken/ervaring hebben met betrekking tot een verhoogde comorbiditeit tussen genderdysforie en andere psychiatrische diagnoses. Daarmee bedoel ik niet depressies die enkel zijn ontstaan vanuit de genderdysforie maar aangeboren aanleg tot depressie, ADHD, autismespectrumstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, etc. en wellicht ook PTSS in verband met de aanleg tot.

Ik heb zelf een gediagnosticeerde aanleg tot depressies en angsten, en daarnaast een persoonlijkheidsstoornis en het valt me op dat, gemiddeld gezien, veel mensen op het forum aanwezig zijn die naast de GD nog een andere diagnose hebben. Ik weet alleen niet of dat komt ivm de sociale structuur van het forum (ik kan me voorstellen dat het met een ASS ook toegankelijker is dan een lotgenotengroep) of dat het daadwerkelijk zo is dat GD samen gaat met bepaalde afwijkingen/een aanleg tot andere, van GD los staande, symptomen.

Ik heb op Springerlink (via Google Scholar) wel een aantal artikelen gezien over autisme en genderdysforie (het schijnt dat mensen met genderdysforie inderdaad vaker dan gemiddeld daarnaast een ASS hebben--tot zo'n 5% van iedereen met gediagnosticeerde GD) maar aangezien ik op dit moment niet studeer kan ik niet bij de daadwerkelijke onderzoeken komen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Ender »

Hey Nate,

Ik heb (naast de diagnose genderdysforie) ook de diagnoses "recidiverende depressies" en "cPTSS". In eerste instantie niet met de genderdysforie te maken. Dezen werden ook eerder behandeld voordat ik zelf de ruimte in mijn hoofd had om te denken (heel veel te denken) aan de genderdysforie.

Had je er verder nog vragen over?
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Anon20190501 »

In het boek "Transgenderzorg" (overigens: aanrader!) wordt hier IIRC op ingegaan.

Het boek ligt hier niet naast mij maar ik meen me te herinneren dat ASS vaker voorkomt bij mensen met genderdysforie dan bij de bevolking als geheel.

Ook is het zo dat gevoelens van genderdysforie kunnen verward worden met andere gevoelens. Daar wordt ook melding van gemaakt. Eén van de belangrijke doelen van de psycho-diagnostiek (dat was het tenminste bij mij, volgens mij algemeen) is overigens het zoveel mogelijk uitsluiten van andere "fenomenen". Hetgeen dan overblijft is de genderdysforie :clap: (Simpel uitgelegd)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Goede tip, Sigy! Thanks :)
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Mr.X »

Grappig Nate! Ik zat met precies dezelfde vraag. Ik wilde dan ook een poll aanmaken om te kijken hoeveel van ons hier een extra mentale kwestie hebben. Maar dat kan erg gevoellig liggen, dus heb het maar niet gedaan.

Onderzoeken zijn er wel (je noemt er zelf ook een paar). Maar ik vind wel dat correlatie geen causatie is. Zorgt transgender zijn dat je meer van dat soort aandoeningen hebt, of heb je meer van dat soort aandoeningen omdat je transgender bent? Dat is lastig te zeggen. Ook zit je met nature/nurture. Transgenderism, om het zo maar even te noemen, kan best gelinked zijn bv depressie doordat bepaalde genen gelinked zijn, of meer upregulated zijn oid. Maar het kan ook zo zijn dat een mentale aandoening voortkomt omdat de transgender niet goed in z'n vel zit. Dus tjah, moeilijke kwestie.

Bij mij is overigens niks vastgesteld. Maar dat wil niet zeggen dat ik niks heb. ik heb soms het vermoeden dat elke als je persoonlijkheid ook maar een beetje afwijkt van het gemiddelde (en tjah, wat is het gemiddelde? Lijkt me erg subjectief) het meteen een naam moet krijgen.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Een poll vind ik inderdaad ook een beetje... Ik weet het niet. Het zou kunnen werken als het anoniem is, though. Het beste zou natuurlijk zijn als je binnen een genderteam een type poll zou kunnen doen, omdat deze site natuurlijk niet alle "soorten" transgenders omvat en je dus sowieso geen reliable uitkomst krijgt...

Ik denk inderdaad niet dat er per se een causaal verband bestaat, tenzij je het verband van GD naar een andere stoornis trekt--het lijkt me sterk dat je omdat je een ASS hebt of een persoonlijkheidsstoornis, je ook eerder GD zou hebben. Wat ik wel zelf denk is dat, omdat het allemaal in de ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind lijkt te zitten en omdat er voor veel van deze aandoeningen familiair verband is, dat het daar aan ligt. De hersenstructuur die gewoon anders is dan hij 'hoort' te zijn. Aan de andere kant kan het ook nog eens zo zijn dat iemand die een andere aandoening heeft naast de GD, er eerder achter komt ivm de gevolgde therapieën. Ik bedoel, het kan immers ook zo zijn dat iemand GD heeft zonder bijkomende depressies of andere lastigheden--en dan kan het natuurlijk zo zijn dat die persoon wel genderdysforie heeft maar af ziet van verdere behandeling omdat de wens er wellicht wel is, maar het niet per se levensverbeterend zou zijn (of juist inderdaad méér problemen zou veroorzaken).

Autisme is natuurlijk de uitzondering--vrijwel alle andere genoemde stoornissen hebben een verband tussen nature en nurture terwijl autisme duidelijk aangeboren is (ADHD is een beetje lastiger omdat het te vaak gediagnosticeerd wordt tegenwoordig). (c)PTSS, BPD, etc. zijn allemaal stoornissen die zich tijdens het leven ontwikkelen en wat ik wel zie is dat veel mensen met GD zich niet alleen afwijkend voelen van de rest, maar dat dit ook aangevoeld wordt door leeftijdsgenoten e.d. waardoor er een hogere kans is op gepest worden, zelfs al is het kind zich op dat moment niet zozeer bewust van de GD.

Het DSM (waar helaas de meeste psychologen zich nog erg aan vast klampen) is inderdaad tegenwoordig erg gericht op iedereen een labeltje toewijzen. De farmaceutische industrie heeft er nogal een handje in--zij bedenken nieuwe medicatie, zitten daarnaast in het panel voor het nieuwe DSM, en zorgen er voor dat er een labeltje komt voor de klachten die 'geholpen' kunnen worden met de medicatie. Ik vermoed dan ook dat het DSM op een gegeven moment zijn flair gaat verliezen, omdat het op dit moment inderdaad zo is dat alles buitengemiddeld gediagnosticeerd moet worden. (En het is al lang bekend dat mensen met een labeltje, bv BPD, zich daar ook meer naar gaan gedragen...). Het gaat ze al lang niet meer enkel om een leidraad voor psychologen en psychiaters wereldwijd zodat mensen niet per instelling anders worden gekwalificeerd....
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Anon20190712 »

Bij Gilles de la Tourette en andere tic stoornissen ziet men bij 'meisjes' vaker genderdysforie en 'masculine play patterns'.
Comorbide aan GdlT zijn OCD, ADHD, ASS en depressies.


''The hypothesis that prenatal masculinization of the brain increases risk of tic disorders in postnatal life was tested by measuring gender and gender role behavior in 89 children and adults with a clinical diagnosis of Tourette syndrome or obsessive compulsive disorder and 67 healthy, unaffected children and adults. Consistent with this hypothesis, a tic disorder in females was associated with more gender dysphoria, increased masculine play preferences, and a more typically “masculine” pattern of performance on two sex-typed spatial tasks. Males with tic disorders reported increased masculine play preferences, and the strength of these preferences was positively associated with the severity of tic symptoms.''

https://www.cambridge.org/core/journals ... D7C01A939B
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Emma »

Van mij werd lang gedacht dat er iets van autisme in zat. Ik was altijd stil en teruggetrokken, vandaar. Daar maakte een psychiater 7 jaar geleden korte metten mee. Wat het wel was wist hij me niet te vertellen.

Uiteindelijk waren alle symptomen op GD terug te voeren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Stil en terug getrokken is een beetje een rare basis om autismespectrum op te diagnosticeren... Misschien destijds wel, maar er wordt tegenwoordig bij hoogfunctionerend autisme/ASS meer gekeken naar zwart/wit denken, de manier van sociale interactie (of iemand zichzelf kan 'bekaderen', hoe egocentrisch iemand is, hoe iemand praat, of er ruzies zijn voorgekomen en hoe iemand deze interpreteert, etc.), hyperfocus, één heel specifiek interessegebied dat iemand gebruikt om te ontspannen, en de manier waarop wordt omgegaan met onverwachtse gebeurtenissen...

Daarbij is het natuurlijk wel zo dat er andere omstandigheden kunnen zijn die dit veroorzaken, dus het moet allemaal al in de vroege jeugd aanwezig zijn voor een juiste ASS-diagnose. Dus teruggetrokken zijn ivm genderdysforie (of gepest worden omdat je anders bent, etc.) kan er toe leiden dat je je sociaal niet zo goed ontwikkelt. En daaruit kunnen dan weer een heleboel symptomen ontstaan die bij ASS worden gezien.

Kan ook zijn dat er moeite is met onderscheid tussen borderline en autisme, omdat beide dealen met zwart/wit denken en onvoorspelbare, heftige ruzies. Beide diagnoses hebben ook baat bij een vast dagschema, maar dan om verschillende redenen... Het kan zich redelijk hetzelfde uiten, dus, maar heeft een andere aanpak nodig.

Het ging mij wel meer om zeg maar de aangeboren vulnerability om naast de GD iets anders te ontwikkelen. Precies wat Lucas zei. Je hersenen zijn op dat moment namelijk sowieso anders 'gewired', en dan lijkt het bij sommige dingen toch wel echt o.a. tot GD te leiden...

Daarbij vraag ik me ook af hoeveel MtFs die aan autisme lijden moeilijk gediagnosticeerd worden, omdat autisme zich bij vrouwen regelmatig anders uit dan bij mannen en minder snel gediagnosticeerd wordt omdat er nog van de traditionele (bij mannen vastgestelde) kenmerken wordt uitgegaan... Hoewel daar ook waarschijnlijk het 'nurture' component in mee speelt, in die zin dat van bio-vrouwen socialer gedrag wordt ge-eist en zij vaker hun ASS weten te 'verstoppen' en wél 'gewoon' sociaal laten zien (maar daar vaak wat later bij in schieten).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Jer158 »

Ben nooit verdacht van autisme voor zover ik weet (wel ADHD overigens), maar dat "stil en teruggetrokken" is heel herkenbaar terwijl dat helemaal niet in mijn aard ligt. Ik heb het idee dat als je zó anders bent dan de norm (of dat nu is vanwege GD of iets anders ...) daar heel vaak wel klinisch gedrag uit voortkomt. Gebrek aan mensen om aan te spiegelen, uitgekotst worden, e.d. zijn nu niet echt gezond voor een ontwikkelend kind. Dat is natuurlijk een ander verhaal dan "aangeboren vulnerabilities" waar Nate het over heeft.

Kan mij goed voorstellen dat bijv. autisme eerder tot GD lijdt. Heb bijv. een vriendin met autisme en die worstelt toch wel met haar rechtlijnige ideeën over wat mannelijk en vrouwelijk is, en vindt het moeilijk om mensen (inclusief zichzelf) niet te zien als 100% man of 100% vrouw. Van Tourette weet ik te weinig om dat te kunnen plaatsen. Wel erg interessant!

Geloof niet dat ik aangeboren vulnerabilities heb (al heb ik best wat mensen met gebruiksaanwijzing in mijn familie, dus wie weet). Het zou best kunnen dat ik toch ADHD heb. Het is lastig beoordelen of dat een losstaand probleem is, of veroorzaakt door mijn medische issues + GD + nog wat dingen.
Hung her from the branches of a mango tree