Nieuwe chat! Zie dit topic.

Comorbiditeit bij genderdysforie

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

ik dacht dat sci-hub een soort springerlink/scholar/ etc was (nog steeds betaald, dus). normaal gesproken had ik het dan wel ff door een zoekmachine gegooid maar ik ben de afgelopen dagen toegewezen geweest op mijn telefoon en dan is dat iets lastiger ;)
meerdere zakken met zaagsel
Merp
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:33
Gender: Anders

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Merp »

Klopt :) Steeds meer wetenschappers zijn inmiddels wel open access artikels aan het publiceren, maar dan moet je zelf de publicatiekosten betalen.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door janine2363 »

In mijn persoonlijkheid zitten elementen die onder ASS vallen. Er zijn situaties waar ik pas dingen kan doen / actie kan
ondernemen, of zelfs ueberhaupt beginnen aan iets, als ik in mijn hoofd een bepaalde zekerheid / duidelijkheid heb.
Lastig te omschrijven, het is niet hetzelfde als een gebrek aan zelf vertrouwen, maar iemand met ASS, die daar mee
heeft leren omgaan, zal denk ik wel herkennen wat ik bedoel.

Mijn zoontje is wel (grensgeval) met ASS gediagnosticeerd. Ik herken in zijn gedrag veel van mij, maar net iets explicieter
net iets meer belemmerend en hij is aan het evolueren om zich daar overheen te kunnen zetten


Mijn GD & ASS elementen sluiten wel goed op elkaar aan. Mijn ambiguiteit in (sexuele) relaties kan ik zien als "dat mijn hoofd
het nog niet uitgewerkt had" en tot die tijd was ik geblokkeerd. Ik zou kunnen suggereren dat GD sexuele ASS is, maar dat
doet geen recht aan mensen die echt zware stress hebben van de mismatch. Ik heb die stress ook wel wat, maar kan er met
eenvoudige "truukjes" (scheren, nagels & haar laten groeien) mee omgaan. Voor mij is de essentie van GD, dat ik dus geblokeerd
was.

Mijn ontdekking van transgender zijn, was dan ook nogal explosief. Het is alsof mijn eigen hoofd mij er al die jaren blind voor
heeft gehouden. Tot dat in de tijdspanne van een dag, het was alsof er een gordijn werd opengetrokken. Wist toen natuurlijk niet
meteen wat het precies was, maar ik wist instantaan, dat ik was opgehouden man & heterosexsueel te zijn. De tijd-teller tussen
dat moment en nu staat op 9 maanden 2 weken. Ben dus als een sneltrein gegaan, maar ik wist intuitief altijd wat te doen,
precies als met mijn ervaringen die ik aan ASS zou relateren.

Verder ga ik redelijk veel uit en kom in dat publiek naast transgender & transeksueelen voornamelijk veel travestieten tegen,
die laatste heb je in héél veel soorten (in het bijzonder van wat ze zoeken). Toch zijn er hints om te herkennen wie ik dan
voor mij heb. De mensen die ik zie/herken als transgender hebben vaker dan bij anderen die speciale "blik" in hun ogen. Ook
lastig uit te leggen, maar als je mensen met ASS ken, weet je wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Zou je kunnen toelichten hoe GD 'seksuele ASS' is voor jou? Ik ben benieuwd naar de redenen etc waarom jij het zo opvat, zeker omdat ik juist het gevoel heb dat mijn GD los staat van mijn persoonlijkheidsproblematiek ....
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Anon20190501 »

With above...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Ender »

In mijn beleving heeft GD niks te maken met seks noch persoonlijkheidsproblematiek dus ben ook wel benieuwd wat je bedoelt hiermee
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door janine2363 »

Ik bedoelde eigenlijk zoals ik het beschreef, of probeerde althans, het effect van een blokkering
in mijn hoofd.

ASS heeft ook IMHO niet veel te maken met persoonlijkheids problematiek want het
bepaald niet je persoonlijkheid. Kan zijn dat mensen te veel focussen op een van de
zichtbare effecten van autisme, zoals sociaal correct gedrag, maar da's een symptoom
denk ik.

Zoals ik het zie is het eerder de "wiring" in je hoofd. Linker vs. rechter hersenhelft enzo.
Feit is dat die twee kanten bij mij een minder goede verbinding hebben, en de belemmering
die dat geeft, en ook de zéér grote gevoeligheid / stress die een ASS persoon kan ervaren
als dingen niet preciés op die plek zitten waar ze moeten zitten. Irrationeel perfectionisme
zo je wilt.

Over "wiring": Het berucht voorbeeld van dat vrouwen beter kunnen multi-tasken dan mannen.
Ze zijn niet sneller/efficenter, maar kunnen makkelijker wisselen zonder van de wijs te raken.
Ik kan tientallen dingen tegelijk doen (en mijn daarmee mijn collega's tot wanhoop drijven.
Ze maakten al jaren grapjes dat ik een vrouw leek. Maar dat gaat natuurlijk helemaal aan
mij voorbij ;-))

Ook dat dat bij mij (en anderen in mijn familie) leidt tot een ongebalanceerde ontwikkeling.
Rationeel vs. emotioneel. In het geval van mijn GD -wie- ik ben. Ook dat dat bij mannen
eerder voorkomt dan bij vrouwen.

Enfin in de zin van vertraagde ontwikkeling. Het is een behoorlijk "WTF" moment om pas tegen
m'n 46e te realiseren hoe ik in elkaar zit.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door Nate_0 »

Dat de wiring anders zit klopt wel, maar of je dat meteen/direct kunt linken aan ASS? Ik weet het niet... er zijn immers zoveel manieren waarop mensen hun hersenen en wiring anders in elkaar zitten en autisme is niet de enige aandoening waar dat voor geldt. Daarnaast is ASS geen enkele stoornis of een enkele manier van dysfunctie maar is het een groep op elkaar lijkende afwijkingen die in een gegroepeerd worden vanwege op elkaar lijkende problematiek (met issues in de sociale vaardigheden, prikkelverwerking en omgaan met verandering als belangrijkste kenmerk maar ook algeheel anders 'ervaren' dan iemand zonder ASS) en daarin zie ik niet genoeg gelijkenis met GD om dat als autisme aan te duiden... wel om het te zien als een vorm van verkeerde 'aanleg' van de hersenen en een aantal onderzoeken lijken te wijzen op een verstoorde hormoonhuishouding tijdens een kritieke fase van de zwangerschap (net als homoseksualiteit) waardoor je hersenen je zo laten voelen.

Wel denk ik dus persoonlijk dat deze fase waarin de hersenen als mannelijk/vrouwelijk worden aangelegd prima dezelfde fase kan zijn waarin de autisme zijn oorsprong vindt en dat dat wellicht enigszins verband met elkaar houdt... of dat de al atypische aanleg van de hersenen bij iemand van ASS eerder reageert op hormonen en dus verband houdt tot het ontstaan van GD... en dit is pure speculatie, natuurlijk.

Wel vraag ik me af of er daadwerkelijk meer MtF zijn dan FtM... allereerst zijn MtF over het algemeen meer zichtbaar, maar het is makkelijker en meer geaccepteerd om een jongensachtige vrouw te zijn met alles mannelijk inclusief gedrag dan vice versa dus wellicht hebben een heleboel mensen die eigenlijk FtM zijn het helemaal niet eens door van zichzelf en zoeken daarom gene hulp...

Daarnaast is ASS lange tijd gezien als de 'extreme versie' van het mannelijk brein terwijl de symptomen bij (bio) vrouwen behoorlijk anders zijn en is ASS om die reden waarschijnlijk ondergediagnosticeerd bij vrouwen...

Over twee hersenhelften die minder goed samenwerken bij autisme kan ik overigens niets vinden...

Maar bij iemand met (alleen) GD is de sociale problematiek vaak meer gelinkt aan de omstandigheden van buitenaf (gedwongen als je bio geslacht moeten leven) en bij enkel de diagnose GD (en de meerderheid lijkt geen autisme te hebben) komt voor de rest geen achterstand in de ontwikkeling van sociaal/intellectueel/etc gedrag voor noch zijn er problemen bij het begrijpen van een ander. Nurture ipv nature, dus, terwijl de problemen bij autisme vanuit de nature komen en door nurture enkel milder kunnen worden...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door janine2363 »

>> Ik weet het niet
Ik ook niet natuurlijk, maar ik probeerde te antwoorden op de eerste vraag in de thread:
"zijn er correlaties". Voor mijzelf kan ik spreken (en ik denk dat ik eerder atypisch ben),
maar ik dacht in de groep mensen die ik tegen kom (en ik kom véél meer TG/TV etc
mensen in persoon tegen dan via chat/fori) een klein patroon te zien. i.e. in die groep
ken ik meer mensen waarin ik iets ASS-achtigs denk te herkennen dan in andere. Maar
dat is geen causaal verband natuurlijk & subjectief van mij uit

>> of er daadwerkelijk meer MtF zijn dan FtM
Ik bedoelde te verwijzen naar "ongebalanceerde ontwikkeling", niet GD

>> Over twee hersenhelften die minder goed samenwerken bij autisme kan ik overigens niets vinden
Ik kan wel vertellen hoe het bij mij werkt (voor zover ik mezelf snap)

Mijn beslissingen neem ik eerder intuitief, mits mijn hoofd er klaar voor is, dan kan ik heel snel
beslissingen nemen (niet hetzelfde als impulsief) en grote intuitive leaps maken. Mijn rationele
kant hobbelt er een beetje achter aan, om te rationaliseren van wat ik gedaan / besloten heb en
waarom dat zo'n goed idee zou zijn. Maar dit gaat redelijk snel.

De ander kant op gaat veel langzamer. Ik hoor iets, begrijp het rationeel, zie de logica, de noodzaak
zelfs. Maar kan niet altijd actie ondernemen, veel inertia, omdat mijn emotionele kant het eerst nog
moet accepteren. Voor de buitenwereld is dat vaak frustrerend, of ergernis wekkend, omdat ik op
2 snelheden functioneer en veel responsiever ben voor dingen die uit mij zelf komen dan dingen die
anderen van mij verwachten.

Dus als iemand aan mij zou vragen: "Zou het kunnen dat jij iets van ASS hebt". Dan zeg ik: "Kan best"
als men dan vraagt leg 'ns uit. Dan is mijn uitleg: "De links-rechts connectie", want zo ervaar ik het
voor mijzelf.

Janine
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Comorbiditeit bij genderdysforie

Bericht door schizo »

Oud topic. Maar voor mij wel relevant. Náást mijn GD heb ik een gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis en schizo-affectieve stoornis. De angsten / problemen begonnen al toen ik 8 was. Jaren mee rondgelopen. Mijn psychische stoornissen hebben helemaal niets met de GD te maken. Staat er los van. Ik leef sinds mijn 17e als man. Opleiding afgerond. Toen begon de hel! Pas op mijn 22e psychische hulp gezocht. Toen bleek er veel aan de hand. Nu woon ik sinds 8 jaar in een beschermd wonen instelling. Heb ik 7 opnames in de ggz gehad en slik ik zware (maar nodige) medicatie.