Wie hebben jullie als psych?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door janine2363 »

Een algemeen, dus niet gender psychologe die mij enorm goed geholpen heeft, zij als persoon en door haar methode is Elke Dox, toevallig studente geweest bij Monica Gundrum. Zij heeft mij eigenlijk alles gegeven wat ik nodig had om in overeenstemming te komen met mijn identiteit en dus zelf acceptatie. Dat punt eenmaal bereikt ben ik dus overgestapt naar Monica. Elke psycholoog / psychologe is anders en heeft een andere (meer)waarde
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door janine2363 »

Mijn wettelijke erkenning kreeg ik van Anouk Schuermans, gevonden als onafhankelijk psychologe buiten de gecoordineerde-zorrg-met-wachtlijsten mallemolen. Ik heb haar referentie gekregen van een vriendin, toen ik vertelde van mijn ervaring van mijn eerste gesprek met Hilde Toelens van het UZLeuven binne et kader van een traject. Het was in dat gesprek met Hilde zo overduidelijk dat (voor mij) de traject procedures en formaliteiten een niet nuttig obstakel waren, dat ik wist dat ik en alternatief nodig gehad.

Anouk werkt volgens wat dan wel het "informed consent" model genoemd wordt, maar weet het niet zeker, niet naar gevraagd. Zij heeft mij geholpen met mijn attesten. Haar bijzondere talent (voor mijn geval) was dat ik het haar kon spreken zonder dat ik een indruk had dat zij een obstakel in mijn transitie was. Dus ik vertrouwde haar mij te helpen op een verantwoorde manier en als ze gezegd zou hebben geduld te hebben dan had ik dat kunnen volgen. Maar daardoor (denk) ik kreeg ik mijn attest bij het tweede bezoek: "Janine weet wat ze wil" ;-)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door janine2363 »

Voor een second opinion heb ik met de psychiater Erik Buntinx gesproken. Een zeer schappelijk en vriendelijk mens, ook iemand die niet ideologisch werkt en ook net als ik een diagnose voor gender dysforie afwijst. Dan ben je het al snel eens natuurlijk ... : "Janine, ga en doet Uw ding" ;-)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 09 jan 2018, 12:06
Sigrid schreef: 30 mar 2017, 16:55 Hilde Toelen - Leuven (BE)
Altijd goede gesprekken gehad met Hilde. Komt heel professioneel maar toch ook betrokken over.

Levensverhaal en vragenlijsten zijn mij gelukkig bespaard gebleven. Ik zie niet in wat dat kan bijdragen aan de diagnostiek als die goed aangepakt wordt.
Ik heb Hilde ontmoet/gsproken binnen en buiten een traject kader. Het belangrijkste si dat ze accepteerde mij te ontmoeten buiten een traject kader (dus niet gebonden aan ideologie van UZLeuven) en zij heeft mij zeer goed geholpen. Zeer sympathiek mens met oog voor wat de persoon tegenover haar nodig heeft

Ook binnen het kader van een traject heb ik Hilde niet als een obstakel ervaren. Flexibiliteit wegens mijn nogal speciale logistieke beperkingen was zeker aanwezig.

Ze heeft me evenmin zinloze opdrachten gegeven zoals het schrijven van mijn levensverhaal. Duh 🙄
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 09 jan 2018, 12:11
stressed out van de stone walling van de verzekeraar
Dat is dan weer het "voordeel" van een transitie in België. Die betaal je grotendeels zelf. Dus geen last van verzekeraars.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 09 jan 2018, 14:33
janine2363 schreef: 09 jan 2018, 12:11
stressed out van de stone walling van de verzekeraar
Dat is dan weer het "voordeel" van een transitie in België. Die betaal je grotendeels zelf. Dus geen last van verzekeraars.
Met uitzondering van de grote zaken zoals geslachtsaanpassende chirurgie is het "geen last van verzekeraars" het zelf moeten betalen wel waard vind ik.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door Fay »

Heb geen (gender)peut, misschien toch eens 1 gaan zoeken, merk dat de behoefte er is,kga jouw peuten eens onderzoeken Janine

Fay
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door Anon20230219 »

Ik heb Tanja van PIG en het traject is mij tot dusver heel erg goed bevallen.
Vind haar benadering en hoe ze dingen benoemt gewoon heel erg prettig.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door Fay »

Ik ook ooit 3 gesprekken, schoot nie zoveel op, kan zeker aan mij gelegen hebben, paar jaar later alwin mann, afspraak geland voor 7 maanden later, die ging niet door want hij bleek te stoppen en naar assen te gaan, was voor mij te ver weg, sindsdien geen peut en das op zich ook niet zo ramp, maar soms wil je wel eens wat bespreken met iemand die neutraal in je even staat

Fay
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wie hebben jullie als psych?

Bericht door janine2363 »

Fay schreef: 09 jan 2018, 18:02 Heb geen (gender)peut, misschien toch eens 1 gaan zoeken, merk dat de behoefte er is,kga jouw peuten eens onderzoeken Janine

Fay
Als je meer van ze wil weten, ik help je graag verder.

Voor mij is de klik van vertrouwen heel belangrijk, dat ik mij ongeremt voel om te spreken over -alles- wat in mij omgaat, zeker niet alleen gender dingen. Maar ik doe ook best moeite om mijn psychologes zo te willen zien, dus ik stel mijzelf in dat ik ze totaal kan vertrouwen en kom dus met een open geest, dat vereiste in het begin wat oefening.

Het is ook zo, dat indien ik voel dat ik bij een uitgepraat ben, dan bedank ik ze voor hun hulp en zoek een ander. Het gaat om wat ik nodig heb tenslotte !

Al dat gezegd, als er een (klein) verschil is tussen Nederland en Belgie, dan ervaar ik Nederland als meer "zakelijk" en Belgie als meer "menselijk".
en dat is fijn