Nieuwe chat! Zie dit topic.

Autisme en transgender

Psychologen en procedures
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Autisme en transgender

Bericht door Frederique »

Hallo,

Ik zie in een ander draadje dat er een link gelegd wordt tussen autisme en transgender-zijn: alsof autisme vaker voorkomt bij transgenders dan bij cisgendere mensen.

Het is de vraag of dit werkelijk klopt. Ik heb op de EPATH in Belgrado drie presentaties over autisme gezien, zie de samenvattingen daarvan hieronder (van de 1e en de 3e kun je de sheets downloaden via de genoemde link). Het lijkt erop dat transgender-autisten in zijn algemeen op andere punten hoog scoren dan cisgender-autisten. Dat zou niet moeten kunnen als autisme werkelijk aangeboren is. Er werd een verband gesuggereerd met gepest zijn in het verleden.

In de derde presentatie werd ingegaan op de manier waarop autisten de maatschappij beleven. Dat blijkt anders te zijn dan cisgenders dat doen: veel minder binair. Door deze mensen later te behandelen voor transgender-zijn worden deze mensen eerst in een binair m/v-modelletje geperst. Dat is niet in het belang van deze mensen. Om deze reden stelde de presentator voor om eerder te gaan behandelen.

De reden voor mij om dit hier aan te halen is dat ik graag van "de onzin" af wil: statistisch gezien is er nogal wat aan te merken op eerdere onderzoeken naar autisme en transgender-zijn: de populatie (aantal deelnemers aan het onderzoek) waren vaak te laag en er was geen sprake van een (kwalitatief goede) controlegroep. In de hier genoemde onderzoeken hebben ze dat wel gedaan en dan zie je dat de uitkomst ineens heel anders is.

Groetjes,

Frederique

===
Autistic Spectrum Disorders in a transgender population attending transgender health services: A comparative study between a large group of transgender and cisgender people
Sheets staan op Exordo.
Belangrijke conclusie: is het werkelijk zo dat autisme vaker voorkomt bij transgenders dan bij cisgenders? Of komt het door negatieve ervaringen in hun verleden, (bijv) vaker gepest zijn?

http://programme.exordo.com/epath2017/d ... tation/32/

Autistic symptoms in adults with gender dysphoria: Are we observing reality?
Doel van dit onderzoek was om te kijken naar:
- de hoeveelheid autisme onder transgenders,
- mogelijke verbanden tussen sexuele oriëntatie en autisme
- gemelde intensiteit van de genderdysforie

Voor dit onderzoek zijn 352 transgenders vergeleken met 174 cisgenders. Er is gebruik gemaakt van de AQ 50 vragenlijst (dit is een vragenlijst met 50 vragen, bij het hiervoor gepresenteerde onderzoek was gebruik gemaakt van de AQ28-vragenlijst met 28 vragen). Voor sexuele oriëntatie is gebruik gemaakt van de Kinsey schaal voor sexuele oriëntatie en voor genderdysforie van de Utrecht-vragenlijst.

Uitkomsten: er was geen verschil in uitkomsten tussen transgenders en cisgenders, zowel niet op de totale uitkomst als op de subschalen van de AQ-vragenlijst. Autisme komt vaker voor bij mensen die als vrouw geboren zijn dan bij mensen die als man geboren zijn (*). Het komt bij transgenders die als man geboren zijn minder vaak voor dan bij cis mannen, maar even vaak als bij cis vrouwen.
Seksuele oriëntatie: mensen die als vrouw geboren zijn en die op vrouwen vallen, hebben een grotere kans op autisme dan mensen die als vrouw geboren zijn en die op mannen vallen. Overige verbanden konden niet worden gelegd.

Wat opviel was dat in de literatuur veel grotere verschillen zichtbaar waren dan in dit onderzoek. De eerste gedachte was dat er een fout gemaakt is in de interpretatie van dit onderzoek, maar volgens zowel de onderzoeker als haar begeleider bleek dit niet het geval te zijn. Een ander mogelijke oorzaak kan zijn dat van vragenlijsten gebruik gemaakt wordt, in plaats van een formele diagnose. Gatekeeping kan ook van invloed zijn geweest op het transgender-deel van de respondenten: de gedachte leeft onder transgenders nog steeds dat mensen met autisme geen behandeling krijgen, terwijl hier vanuit de zorgaanbieders geen reden voor is. En misschien komen de resultaten van dit onderzoek wel vaker voor, maar zijn de resultaten van eerder afwijkend onderzoek nooit gepubliceerd? Een andere conclusie was dat transgenders die als man geboren zijn gelijk scoorden aan cisgendere vrouwen (en omgekeerd). De resultaten komen niet overeen met de Extreme Male Brain theorie van Baron-Cohen uit 2012. Ook was er geen bewijs voor de Attenuated Brain-theorie van Bejerot en collega's uit 2012.

http://programme.exordo.com/epath2017/d ... tation/53/

(*) ze vergeleken transmannen met cis-vrouwen en transvrouwen met cis-mannen - dus op basis van geboortegeslacht.

Autistic gender identity differences – Resisting the social schema?
De presentatie staat on-line.
Conclusie: autisten lijken zich minder aan te passen aan de man-vrouw dichotomie doordat ze minder gebonden zijn aan groepsnormen. De oproep van de onderzoeker was om autisten niet te vertragen in hun behandeling omdat ze autistisch zijn.

http://programme.exordo.com/epath2017/d ... tation/54/

( Je vindt alle samenvattingen van de door mij bezochte presentaties van de EPATH via www.fretsema.nl/EPATHBelgrado.pdf )
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Autisme en transgender

Bericht door Anon20190501 »

In het artikel hieronder wordt verwezen naar een onderzoek uit 2016 waaruit zou blijken dat
"Bij volwassenen met GD wordt een 5-voudige verhoging van ASS en/of autistische trekken gerapporteerd."

http://transgenderzorg.be/psychische-zo ... en-autisme
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Autisme en transgender

Bericht door Frederique »

Thx, ik zal het onderzoek eens opvragen en lezen.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Autisme en transgender

Bericht door Fran »

Dit is het artikel:
http://www.tandfonline.com/doi/full/10. ... 15.1111199
En ik stoor me mateloos dat ik sinds mijn laatste depressie de concentratie niet meer heb voor zulke stukken (Engelse) tekst.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Autisme en transgender

Bericht door Nate_0 »

Fran schreef:Dit is het artikel:
http://www.tandfonline.com/doi/full/10. ... 15.1111199
En ik stoor me mateloos dat ik sinds mijn laatste depressie de concentratie niet meer heb voor zulke stukken (Engelse) tekst.
Damn, ja, da's naar. Ik moet als ik depressief ben geweest weer "leren lezen", met andere woorden, ik begin maar weer met jeugdboeken (Harry Potter ofzo) en dan gaat intensievere dingen lezen ook weer beter omdat ik er weer meer "in" zit.

En bedankt voor het artikel :)

Overigens kijkt de Vaart wel naar autismespectrumdiagnoses. Die diagnosticeren dan ook iedereen die nieuw binnen komt en problemen heeft op het sociale vlak (tenzij die persoon al een autismespectrumdiagnose heeft, of officieel bewijs heeft géén autismespectrumdiagnose te hebben). Daarnaast weet ik niet of je mag/kunt stellen dat een transgender met ASS waarschijnlijk geen autisme heeft op basis van een hoge score op andere kenmerken/uitingen, gezien het nog steeds kenmerken van autisme zijn, en een transgender per definitie anders in het leven staat dan een cisgender persoon.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Autisme en transgender

Bericht door Anon20190501 »

Nate_0 schreef:en een transgender per definitie anders in het leven staat dan een cisgender persoon.
Aha, dat is nieuw voor mij. Vertel!
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Autisme en transgender

Bericht door Nate_0 »

Sigrid schreef:
Nate_0 schreef:en een transgender per definitie anders in het leven staat dan een cisgender persoon.
Aha, dat is nieuw voor mij. Vertel!
Je opvoeding matcht niet bij je innerlijke genderidentiteit--een transgender wordt vaak lang niet gezien zoals hij/zij is, en wel jongetje wil als meisje opgevoed worden (of vice versa)? Daarnaast matcht je lichaam niet bij je innerlijke genderidentiteit. Dat heeft ongetwijfeld impact op je gevoelsleven en geeft je een andere kijk op het leven dan een cispersoon die dit alles nooit mee maakt en er nooit over na denkt, ZEKER als er daarnaast ook nog een autismespectrumstoornis speelt.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Autisme en transgender

Bericht door Anon20190501 »

Ah, zo bedoel je.

Hoe ik in het leven sta wordt bepaald door het geheel van mijn waarden, overtuigingen, levensdoelen, interesses, verzuchtingen, mijn relaties en hoe ik daarmee omga en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar. Die waarden, overtuigingen, levensdoelen etc etc verschillen in mijn ervaring niet per definitie méér van een cis- dan van een transpersoon.
.
De persoon die het meest zoals ik in het leven staat (die ik ken) is mijn partner, en zij is cis.

Dat ik in vergelijking met cispersonen nog een extra uitdaging te verwerken heb, tot daar aan toe. Veel cispersonen staan voor uitdagingen waar ik niet eens aan zou durven beginnen. Dat heeft imo niets van doen met hoe men in het leven staat.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Autisme en transgender

Bericht door Nate_0 »

Kan zijn, maar wat mij betreft is de opvoeding een aspect dat je niet kunt verwaarlozen--en een kind met ASS heeft andere behoeften dan een kind zonder ASS. Of de opvoeding als het ene geslacht terwijl men zich meer met het andere geslacht identificeert het verschil in scores verklaart durf ik niet te zeggen, maar ik denk ook niet dat daardoor je definitief kunt zeggen dat het GEEN invloed heeft. Er lijkt namelijk wel bewijs te zijn dat verschillen tussen ASS bij mannen en ASS bij vrouwen op zijn minst deels te verklaren zijn door het verschil in opvoeding.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Autisme en transgender

Bericht door Anon20190501 »

Tja, mijn GD is een diffuus onbehagen gebleven tot op latere leeftijd. Van dat stukje in mijn opvoeding heb ik dus geen bewust trauma opgelopen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)